۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

سامانه املاک و اسکان مجدد راه اندازی شد/ برگه مالیات خانه‌های خالی از دی ماه صادر می‌شود

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از فعالیت مجدد سامانه املاک و اسکان خبر داد و گفت: هدف اصلی این سامانه تهیه اطلاعات جامع در حوزه مسکن است.

سامانه املاک و اسکان مجدد راه اندازی شد/ برگه مالیات خانه‌های خالی از دی ماه صادر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حسین عبداللهی، کارشناس بازار مسکن در شبکه خبر با اشاره به راه‌اندازی مجدد سامانه املاک و اسکان گفت: هم‌اکنون به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات جامع در حوزه مسکن، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده  بازار انجام داد.

او افزود: سامانه املاک و اسکان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایجاد شده ، اما دارای مزیت‌های دیگری هم است که مغفول واقع شده است.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: به عنوان مثال به دلیل نبود اطلاعات شفاف، هم‌اکنون وام ودیعه مسکن که به مستأجران پرداخت می‌شود به شکل مناسبی موثر نیست در صورتی که با راه‌اندازی این سامانه مستأجران واقعی مشخص می‌شوند و می‌توان از آن‌ها حمایت کرد.

 

در ادامه محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی سامانه املاک و اسکان فقط شناسایی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات نیست، بلکه ابزاری برای تهیه اطلاعات جامع جهت برنامه‌ریزی در حوزه مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت توقف ۷۰ روزه سامانه املاک و اسکان گفت: ضمن عذرخواهی از هم میهنان عزیز این مشکل به وجود آمده در سامانه به دلیل اختلال فنی بود و به وزارت راه و شهرسازی ارتباطی نداشت.

او افزود: اکنون مجدد این سامانه راه اندازی شده و زمان مراجعه و تکمیل اطلاعات هم تا پایان مهرماه تعیین شده است.

محمودزاده گفت: لازم نیست  افراد همه اطلاعات را در این سامانه وارد کنند زمانی که اطلاعات هویتی سرپرست خانوار در این سامانه ثبت شود کل اطلاعات اضافه می شود و فقط افراد باید اطلاعات را ویرایش و تایید کنند.

علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی هم گفت: به استناد ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز در یک‌سال شمسی خالی از سکنه بماند مشمول مالیات می‌شود.

او افزود: مبنای محاسبه مالیات خروجی و اطلاعات  سامانه املاک و اسکان است. واحد مسکونی خالی به ازای هر ماه مشمول ۶ برابر مالیات اجاره بهای واحد مسکونی در ماه خواهد شد.

علیزاده تصریح کرد: جرایمی که قانون برای واحد‌های خالی دستگاه‌های دولتی و اشخاص حقوقی در نظر گرفته، دو برابر جرایم اشخاص حقیقی است.
معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: همچنین نخستین اسامی که به سازمان امورمالیاتی معرفی می‌شوند از شرکت‌ها و نهادهای حقوقی است.

این مقام مسئول گفت: سازمان امور مالیاتی تا دی ماه  مالیات واحد های مسکونی که از طریق سامانه املاک و اسکان تشخیص داده شوند را محاسبه و اعلام می کند تا مالیات این واحدها وصول شود.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار