۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹

رویترز به نقل از آژانس: ایران در حال توسعه غنی‌سازی در نطنز است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این خبرگزاری آن را رویت کرده، آمده است که ایران در حال توسعه توانمندی‌هایش برای غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز است و در...

انرژی هسته ای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این خبرگزاری آن را رویت کرده، آمده است که ایران در حال توسعه توانمندی‌هایش برای غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز است و در حال حاضر قصد دارد از برنامه قبلی‌اش فراتر برود.

ایسنا نوشت: رویترز با ادعای به‌کارگیری تعداد بیشتری از سانتریفیوژ‌های پیشرفته توسط ایران در روند غنی‌سازی، نوشت: این سانتریفیوژ‌ها بسیار کارآمدتر از نسل اول آن‌ها، یعنی سانتریفیوژ‌های IR-۱ هستند. طبق توافق هسته‌ای، ایران فقط مجاز به استفادع از این نوع سانتریفیوژ (IR-۱) برای بالا بردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده است. ایران، به ویژه، این سانتریفیوژ‌های پیشرفته را به دو سایت زیرزمینی نطنز و فردو اضافه کرده است که احتمالا برای تاب‌آوری یک بمباران هوایی بالقوه طراحی شده‌اند.

این خبرگزاری با استناد به گزارش آژانس نوشت: سومین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ اخیرا در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده‌اند که الان فعال شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند، مدل IR-۶ پیشرفته‌ترین مدل سانتریفثوژ‌های ایران است.

رویترز با استناد به بخش دیگری از گزارش آژانس نوشت: ایران همچنین به سرعت نصب هفت آبشار را تکمیل کرده لست که در ۳۱ اوت یا هنوز کارشان تمام نشده بود یا در مراحل اولیه نصب بودند. پایان ماه اوت، تاریخ آخرین بازدید بازرسان آژانس بوده است که به آن‌در گزارش فصلی اخیر آژانس اشاره شده است.

رویترز همچنین نوشت: طبق گزارش روز دوشنبه آژانس، نصب این هفت آبشار که یکی از آن‌ها مدل IR-۴ و شش‌تای دیگر IR-۲ m هستند، تکمیل شده است، اما هنوز با آن‌ها غنی‌سازی نمی‌شود.

این خبرگزاری ادامه داد: طبق گزارش آژانس، ایران برنامه‌اش را برای افزودن سه آبشار سانتریفیوژ‌ها IR-۲ m دیگر در این تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم [نطنز]به آژانس اطلاع داده که فرایند نصب دو مورد آن‌ها آغاز شده است.

رویترز نوشت: طبق گزارش آژانس، تمامی سانتریفیوژ‌هایی که در نطنز غنی‌سازی انجام می‌دهند، هنوز گاز اورانیوم هگزافلوئید (UF ۶) تا خلوص ۵ درصد تولید می‌کنند، اما با UF ۶ طبیعی به آن‌ها گازدهی می‌شود. این با گزارش فصلی ماه سپتامبر مغایرت دارد که در آن مطرح شده بود، سانتریفیوژ‌ها در ۳۱ اوت، با UF ۶ تا خلوص ۲ درصد گازدهی می‌شوند. این گزارش توضیحی درباره این تغییر نداده است.

 

 

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار