۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

روش های ساده تصفیه هوا در خانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در شرایطی که بسیاری از مشاغل به دورکاری روی آورده‌اند، بیشتر زمان افراد در محیط خانه سپری می‌شود. به همین دلیل است که آرامش خانه و سالم بودن فضای آن نقش مهمی را در سلامت جسم و روان فرد ایفا می‌کند....

روش های ساده تصفیه هوا در خانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در شرایطی که بسیاری از مشاغل به دورکاری روی آورده‌اند، بیشتر زمان افراد در محیط خانه سپری می‌شود. به همین دلیل است که آرامش خانه و سالم بودن فضای آن نقش مهمی را در سلامت جسم و روان فرد ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در هر شرایطی درباره خانه‌ها در نظر گرفت، پاک ماندن هوای آن است. در این مقاله با هشت روش برای تصفیه هوای منزل و پاک نگه داشتن آن آشنا خواهید شد.

  1. با گیاهان آپارتمانی هوا را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین عناصر طبیعی که زندگی در آپارتمان‌های امروزی، آن را از انسان گرفته است، طبیعت است؛ اما خوشبختانه گیاهانی آپارتمانی وجود دارند که می‌توانند بخش هر چند کوچکی از سبزی طبیعت را برای انسان بازسازی کنند و مزایایی مثل پاک کردن هوای خانه را به دنبال داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود در هر خانه‌ای یک یا چند گلدان از میان گل‌های آنتوریوم، آلوئه‌ورا، سانسوریا،بنجامین فیکوس، آزالیا و پاپیتال وجود داشته باشد.

نکته مهم: فهرست گیاهانی که باعث تصفیه هوای خانه می‌شوند، طولانی‌تر است و موارد بالا تنها چند نمونه هستند. دقت داشته باشید اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید، قبل از تهیه گیاه از سمی نبودن آن مطمئن شوید.

  1. از هواکش قوی کمک بگیرید

یکی از راه‌هایی که با آن می‌توان هوای خانه را تمیز و دلنشین کرد، نصب هواکش‌هایی با قدرت مکش بالا در سرویس بهداشتی و آشپزخانه (به شکل هود) است.

  • زمانی که سرویس بهداشتی منزل شما تهویه مناسبی داشته باشد، رطوبت در آن به کمترین میزان خودش خواهد رسید و در نتیجه مانع از ایجاد باکتری‌ها و قارچ‌های رشد کننده در محیط مرطوب خواهد شد. ضمن اینکه هر گونه بخار و بو با سرعت زیاد از هواکش خارج شده و با هوای تازه جایگزین خواهد شد.
  • آشپزخانه منبع بوی روغن و سایر مواد پختنی است. به همین دلیل لازم است که با استفاده از یک هود مناسب مانع انتشار این بو در تمام خانه شد و بخش مهمی از تصفیه هوا را به وسیله هود انجام داد. هود با مکش بالا انواع بوی غذاها و بخار ناشی از پختن غذا را خارج خواهد کرد و هوای خانه را سبک نگه خواهد داشت.

 

  1. کدام کولر برای هوای پاک خانه بهتر است؟برای ایجاد جریان هوای خنک و پاک تابستانی انتخاب کولر اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر کولر آبی، کولر گازی و اسپلیت به عنوان محبوب‌ترین گزینه‌های سرمایشی در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام می‌توانند منجر به خنک شدن و جریان هوا در خانه شوند. در حال حاضر خرید کولر اسپلیت نسبت به کولر گازی مزایای بیشتری از جمله عدم ایجاد رطوبت در فضای منزل و بهینه بودن از نظر مصرف انرژی را به دنبال دارد؛ ضمن اینکه این کولر در قیمت های متنوع و انواع مختلفی مثل کولر ایستاده، پرتابل یا متحرک و با ابعاد کوچک در دسترس کسانی است که به دنبال ایجاد تغییر اساسی در سیستم سرمایشی منزل‌شان هستند.
  2. استفاده از دستگاه تصفیه هوایکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی که دوست دارند در خانه‌شان هوایی پاک را نفس بکشند، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است که به طبع مزایای خودش را نیز دارد. این دستگاه‌ها در انواع مدل‌ها و با ویژگی‌های متفاوت در بازار موجود است. هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به نکات زیر دقت داشته باشید:
    • هر چه صدای دستگاه کمتر باشد، بهتر است
    • حجم هوادهی بالا به ویژه برای محیط‌های بزرگتر مناسبتر خواهد بود
    • فیلترهای الیاف جزو فیلترهای مناسب برای دستگاه‌های تصفیه هوا هستند
    • به خدمات پس از فروش کالا توجه داشته باشید

     

    1. پنجره‌ها معجزه می‌کنند

    اگر در منزل‌تان پنجره دارید، فرصت را مغتنم بشمارید و بهترین استفاده را از پنجره‌ها به عمل آورید. برای تصفیه کردن هوای منزل به نکات زیر توجه داشته باشید:

    • هر روز صبح که هوای بیرون از خانه پاک است، پنجره‌ها را برای مدتی باز بگذارید و به هوا اجازه گردش دهید.
    • ترجیحا به جای استفاده از اسپری خوش بو کننده هوا که از مواد شیمیایی تهیه شده است؛ سراغ خوش بو کننده‌های طبیعی بروید؛ اما اگر امکانش را ندارید، بعد از هر بار اسپری کردن پنجره‌ها را باز بگذارید.
    • زمانی که بوی مواد شیمیایی یا بوی غذاها در خانه پیچیده است، می‌توانید کولر را روی دور تند بگذارید و چند دقیقه‌ای هم یکی از پنجره‌ها را باز کنید تا هوا سریع‌تر عوض شود.
    • برای اینکه مطمئن شوید بو به طور کامل از بین رفته است، چند دقیقه‌ای بیرون خانه بمانید و بعد دوباره وارد شوید تا شامه‌تان بهتر بتواند بوها را تشخیص دهد.

     

    1. پنکه از قدیم تا به امروزاز دیگر روش‌های نیمه سنتی برای تصفیه هوا استفاده از انواع پنکه ایستاده یا سقفی است. این دو گزینه با به جریان انداختن هوا مانع از ثابت ماندن هوای گرم می‌شوند و در عین حال با چرخش سریع‌تر هوا منجر به تصفیه سریع‌تر خواهند شد. استفاده از پنکه می‌تواند مکملی برای محصولات جدیدتری مثل کولر گازی یا اسپلیت در شرایط خاص باشد و به کمک آن‌ها بیاید؛ هر چند اگر وسایل سرمایشی را از برند های معتبری مثل ایران رادیاتور تهیه کرده باشید، هم در قیمت صرفه جویی خواهید کرد و هم احتمال اینکه به وسایل مکمل نیاز داشته باشید، به حداقل خواهد رسید.در نهایت اگر در شرایطی خاص قرار داشتید که به هیچ کدام از این وسایل برای تسریع سرعت تصفیه هوا دسترسی نداشتید، یک تکه پارچه را با احتیاط در فضا بچرخانید تا هوا کمی گردش پیدا کند. 
      1. اهمیت گرد گیری و جارو کردن

      یکی از معمول‌ترین آلاینده‌های هوای منازل، گرد و غبار موجود در خانه است. به همین دلیل اهمیت دارد خانه را تمیز نگه دارید، به موقع جارو بکشید و با گرد گیری غبار را از روی وسایل بردارید. پیشنهاد می‌کنیم برای گردگیری از دستمال‌های میکرو فایبر کمک بگیرید که ذرات را به خودشان جذب می‌کنند. این کار مانع از پخش شدن ذرات در هوا خواهد شد. برای پاکسازی سطوح هم می‌توانید از محلول‌های پاک کننده خانگی استفاده کنید که طبیعی هستند؛ مگر اینکه سطوح احیانا آلوده به آلودگی خاصی باشند که در آن صورت می‌توانید از مواد شیمیایی کمک بگیرید.

      1. اگر حیوان خانگی دارید

      ریختن موی حیوانات خانگی یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در افراد حساس‌تر شود. برای اینکه هوای خانه را برای تمام اعضای خانواده پاک نگه دارید، به صورت مرتب از دستکش‌های چسبی مخصوص نوازش حیوانات برای حیواناتی مثل گربه که ریزش موی بالایی دارند، استفاده کنید. موهای حیوانات را به موقع کوتاه کنید و شستن‌شان را هم به مقدار کافی توصیه شده توسط دام پزشک انجام دهید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار