۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

روحانی: امیدواریم بتوانیم در پائیز از واکسن ایرانی آنفولانزا استفاده کنیم

به گزارش اندیشه معاصر؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز (پنجشنبه ۱۹ فروردین) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در بخش واکسن یک تحول بزرگ را در کشور شاهد هستیم و شاید در غرب آسیا جزو اولین‌...

روحانی: امیدواریم بتوانیم در پائیز از واکسن ایرانی آنفولانزا استفاده کنیم

به گزارش اندیشه معاصر؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز (پنجشنبه ۱۹ فروردین) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در بخش واکسن یک تحول بزرگ را در کشور شاهد هستیم و شاید در غرب آسیا جزو اولین‌ها باشیم و هر سال میلیون‌ها دوز واکسن آنفولانزا وارد می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا در سال ۹۹ زیر سایه کرونا بود، اظهار داشت: واکسن آنفولانزا را ما همیشه از بیرون خرید می‌کردیم اما الان مراحل آن در ایران انجام می شود و امیدورایم در فصل پائیز امسال بتوانیم از واکسن آنفولانزای ایرانی استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه برای ما ایرانیان جای غرور است که در زمینه فناوری‌های بهداشتی داریم خودکفا می‌شویم، تاکید کرد: یک وقتی در ذهن ما این بود که در زمینه بهداشت و درمان هیچ وقت و در هیچ شرایطی فشار و تحریم به ما وارد نمی‌شود.

وی بیان داشت: همیشه در دنیا مرسوم بود آن‌هایی که در دنیا تحریم کننده بودند و خیلی هم جلاد بودند معمولا دارو، غذا و نیازمندی‌های ضروری یک کشور را استثنا می‌کردند اما در عین حال ترامپ روی دست جلاد‌های تاریخ زد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جنگی که ترامپ آغاز کرد هیح استثنای نداشت گفت: با آمدن کرونا دولت یاغی و ضد قانون آمریکا یعنی ترامپ هیچ تحریمی را لغو نکرد و برای واکسن هم هیچ تسهیلی فراهم نشد. اهداف تحریمی آمریکا بهم خوردن ایران و سرنگونی بود اما صد در صد شکست خوردند. مردم خیلی مشکلات برایشان ایجاد شد اما پیروز قطعی در این جنگ اقتصادی ایران بود. 

وی تاکید کرد: مردم ما در این سالها فشار، رنج و زحمت فراوانی متحمل شده اند اما اینکه ما در یک جنگ دربرابر قدرتی مانند آمریکا بایستیم، سه سال مبارزه و ایستادگی کنیم و به طور قطعی پیروز شویم، یکی از افتخارات بزرگ ملت و دولت ایران و همچنین افتخار برای رهبر معظم انقلاب است که هدایت های لازم را از ابتدا نسبت به دولت و مسیری که باید انتخاب کنیم، ارشاد کردند و امروز هم ارشاد می کنند.

روحانی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌های ضد انقلاب تصریح کرد: امروز رسانه‌های ضد ایران مداوم حرف می زنند و ادعا می کنند که ایران نتوانست به موقع واکسن را به مردم برساند و کم رسید یا زیاد رسید، این درحالی است که کشورهایی که توانستند به نسبت واکسن های قابل قبولی ارائه کنند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد.

وی اظهار کرد: همه کشورها در حال حاضر گرفتار واکسن هستند، چون تولید واکسن در دنیا کم است و به اندازه نیاز نیست. به اندازه یک جمعیت چند میلیاردی در دنیا، نیاز به واکسن وجود دارد. از سویی دیگر واکسن های کرونا هم دو مرحله ای است پس دو برابر دز های تولیدی، واکسن مورد نیاز است.

روحانی با بیان اینکه برای خرید واکسن سفارش دادیم و در کنار آن برای تولید هم اقدام کرده‌ایم، گفت: جزو کشورهای سرآمدی هستیم که به موقع سفارش خرید دادیم این که آمریکا مانع شده است و انتقال پول ما را یکی دو ماه معطل کرده است به همین دلیل در مجموعه کواکس نوبت ما کمی عقب افتاده است، مقصر آن آمریکا است و باید فحش آن را به ترامپ بدهند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید و تامین واکسن در ایران، روسیاهی برای ذغال خواهد ماند، افزود: به جای این که شهامت داشته باشند در برابر آمریکا بایستند و حرف خود را بزنند،به ملت و بخش بهداشت و درمان ما یا به بخش سیاسی دولت و بانک مرکزی حمله می کنند که همه اینها دروغ و فریب و تحریف این رسانه های ضدایرانی و ضد ملت ایرانی است و ربطی هم به جمهوری اسلامی، مسئولان و رهبری ندارد. اینها ضد کشور و ضد ملت ایران هستند که رسوا و شکست خورده هستند و همیشه هم شکست خورده خواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن اقدام کردیم و همه دستورات لازم در این زمینه از همان اولین روزهای تولید واکسن به مسئولان امر داده شده بود، گفت: اما تحریم‌ها و مانع‌تراشی‌های آمریکایی‌ها باعث شده نتوانیم واکسن‌هایی را که بعضا حتی پول آنها را هم پرداخت کرده‌ایم یا برای خرید آنها به توافق رسیده‌ایم به داخل کشور منتقل کنیم.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برای همه ما بسیار خوشحال‌کننده است که امروز در شصت و یکمین پنجشنبه افتتاح‌ها در کشور شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار مهم بودیم که این پروژه‌ها عمدتا فناورانه و علمی بود و در بسیاری از موارد ما را خودکفا و بی‌نیاز از واردات محصولات می‌کند که قبلا از خارج وارد می‌کردیم.

امروز در بخش تولید واکسن تحول بزرگی را در کشور شاهد هستیم. شاید در بعضی از زمینه‌ها ما در غرب آسیا جزو اولین‌ها باشیم. هر ساله در فصل پاییز میلیون‌ها دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی خریداری می‌کردیم و هر سال این کار را تکرار می‌کردیم. البته در سال ۹۹ به خاطر کرونا مقداری داوطلب برای این واکسن بیشتر بود چون آنفلوآنزا امسال تحت‌الشعاع کرونا بود. اینکه این واکسن‌ها تا چه‌ حد تاثیرگذار بود، چون کرونا شایع بود، آثار آنها خیلی نمودار و مشهود نبود.

در سال جاری هم البته خیلی نمودار نخواهد بود، به دلیل اینکه واکسن کرونا واکسنی است که در بازار باید بیاید و نیازمندی را در این زمینه تامین کند. اما در عین حال این واکسن واکسنی است که سالانه مورد نیاز ما هست و همیشه از خارج وارد می‌کردیم. امروز این واکسن مراحل مختلف خود را طی کرده و بسیار امیدواریم که در فصل پاییز امسال بتوانیم از واکسن داخلی آنفلوآنزا استفاده کنیم. جای بسیار غرور برای ما ایرانیان است که قدم به قدم در زمینه‌های علمی و فناوری خودکفا می‌شویم. مخصوصا در زمینه بهداشت و درمان که برای ما بسیار مهم است.

یک زمانی اینگونه در ذهن ما بود که در زمینه بهداشت و درمان هیچ‌وقت در هیچ شرایطی، فشار و تحریم بر ما وارد نمی‌شود. همیشه در دنیا مرسوم بود، آنهایی هم که تحریم کننده بودند، خیلی هم در تاریخ جلاد بودند، معمولا دارو و غذا و نیازمندی‌های ضروری یک ملت و یک جامعه را استثنا می‌کردند. اما در عین حال ترامپ روی دست همه جلادهای تاریخ زد و جنگی که علیه ملت بزرگ ایران شروع کرد، این جنگ هیچ استثنا نداشت. یعنی مثل جنگی بود که از سلاح شیمیایی، میکروبی، اتمی، همه جا از همه چیز، در مناطق مسکونی و غیرمسکونی استفاده کرد و هیچ چیز سرش نمی‌شد. یک تحریم کامل و تمام عیار و جنگ بزرگی علیه ملت ما شروع کرد.

وقتی کرونا آمد و اتفاقا یکی از کشورهایی که صدمه فراوانی از کرونا خورد خودِ آمریکا بود، آمریکایی‌ها دیدند با چه معضلی خودشان مواجه شدند. اما در عین حال دولت یاغی و ضد قانون آنها، دولت ترامپ هیچ توجه نکرد و در دوران کرونا هم هیچ تسهیلی قائل نشد. هیچ تحریمی را حتی برای خرید دارو برطرف نکرد. حتی برای خرید واکسن آنفلوانزا، چه آنفلوانزا، چه کرونا فرقی نمی‌کند. هر نوع واکسنی که ما نیاز داشتیم برای آنها هم هیچ‌گونه تسهیلی فراهم نشد و همه مشکلات پیش روی ما بود. دیدیم برای اینکه از کوواکس می‌خواستیم واکسن بخریم با چه مشکلاتی روبرو شدیم تا بتوانیم پول آن را جابجا کنیم. با اینکه پول در بانک‌های خارجی داریم، منتها همه توسط تحریم آمریکا قفل شده است. امروز هم دولت جدید آمریکا به زبان کاملا مدعی هست که ترامپ خطا کرده و به صراحت این را می‌گوید و می‌گوید راه غلط را انتخاب کرده و می‌‌گوید فشار حداکثری شکست خورده است.

اینها را الان تمام دنیا اعتراف می‌کنند، تمام عالم اعتراف می‌کنند به اینکه فشار حداکثری نسبت به ملت ایران برای اهدافی که در نظر گرفته بودند، ۱۰۰ درصد شکست خورده است. اهداف آنها به هم ریختن اقتصاد ایران، به هم ریختن جامعه ایران و در نهایت در تصورات خودشان سرنگونی نظام بود. اینها ۱۰۰ درصد در این اهداف خود شکست خوردند.

مردم ما در این سه سال در فشار و رنج و زحمت فراوانی قرار گرفتند، اما اینکه ما در یک جنگ با ابرقدرتی مثل آمریکا مواجه شویم و سه سال بایستیم، ایستادگی کنیم و به طور قطعی پیروز شویم، یکی از افتخارات بزرگ ملت و دولت ایران و همچنین افتخار برای رهبری معظم انقلاب هست که هدایت‌های لازم را از اول نسبت به دولت و مسیری که باید انتخاب کنیم، ارشاد کردند و امروز هم ارشاد می‌کنند.

امروز خیلی خوشحالیم که در زمینه واکسن، در زمینه واکسن آنفلوانزا قدم به قدم به خودکفایی کامل می‌رسیم و انشاءالله در زمینه کرونا هم امیدوارم در ماه‌های پیش رو به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم به توان داخلی خودمان تکیه کنیم.

امروز شما می‌بینید در دنیا، این رسانه‌های ضد ایران مداوم حرف می‌زنند و القا می‌کنند به اینکه ایران در واکسن نتوانست به موقع برساند، به موقع نرسید، کم رسید، زیاد رسید … . اولا کشورهایی که توانستند واکسن به اندازه نسبتاً قابل قبولی تزریق کنند به تعداد انگشتان دو دست نیستند، الان همه کشورها گرفتار واکسن هستند. تولید واکسن در دنیا کم هست و به اندازه نیاز نیست. یک جمعیت بزرگ چند میلیاردی در دنیا نیاز به واکسن دارند، واکسن‌های کرونا هم دو مرحله‌ای هست بنابراین دو برابر مورد نیاز هست.

ما به موقع هم برای خرید سفارش دادیم و هم برای تولید اقدام کردیم. واقعا ما جزو کشورهای سرآمدی هستیم که به موقع سفارش خرید دادیم. اینکه آمریکا مانع شد، نگذاشته، ما را معطل کرده، یک ماه، دو ماه برای اینکه این پول ما منتقل شود، به همین دلیل هم در مجموعه کوواکس نوبت ما مقداری عقب افتاده، دیگر این مقصر آمریکاست. باید فحش آن را به ترامپ بدهند. به جای اینکه شهامت داشته باشند در برابر آمریکا بایستند و حرف خودشان را بزنند، می‌آیند به ملت ایران حمله می‌کنند یا به بخش بهداشت و درمان ما حمله می‌کنند یا به بخش سیاسی دولت ما حمله می‌کنند و یا به بانک مرکزی ما حمله می‌کنند. این همه دروغ و فریب و تحریف در رسانه‌های ضد ایران و ضد ملت ایران ساخته شدند و ربطی هم به جمهوری اسلامی ایران و مسئولین و دولت و رهبری ندارد، اینها ضد کشور ایران و ضد ملت ایران هستند، البته رسوا هستند، شکست خورده‌اند و همیشه شکست خورده خواهند بود.

امروز الحمدالله ایران کشوری است که هم از واکسن خارجی استفاده می‌کند، حال ما با یک کشوری قرارداد واکسن بستیم، آمریکایی‌ها آمدند و مانع آن شدند، یعنی آمدند شرکت‌هایی که بخش‌هایی از آن واکسن را از بیرون تامین می‌کنند به آنها فشار آوردند، آن فشار آورده به آن کشور، ۱۰ میلیون دوز واکسنی که بنا بوده و صحبت کرده بودیم که بیاوریم وارد کشور کنیم، آن را قفل کردند.۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم که بخش کوچکی وارد شده و بقیه آن هم به تدریج خواهد آمد. ما اقدامات خودمان را انجام دادیم. از هند واکسن خریدیم و پول آن را هم پرداخت کردیم، آنها می‌گویند قوه قضاییه ما مانع شده و نمی‌توانیم بدهیم.

می‌خواهم بگویم مساله، مساله ساده‌ای نیست، اما دولت، وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی، تمام اقدامات لازم را انجام دادند و من از روز اول تاکید کردم، دستور دادم، الان هم تاکید می‌کنم که هیچ چیز برای ما مقدم و اولی بر مساله واکسن نیست. هر جا واکسن باشد بلافاصله پول آن را تامین و خریداری و وارد کشور می‌کنیم.

الحمدالله آنهایی که مدافعین سلامت و در خط مقدم هستند، امروز از واکسن استفاده می‌کنند و آنها مهم هستند چون در خط مقدم این مبارزه هستند. انشاءالله در مرحله بعد هم آنهایی که در سن بالاتر هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده خواهند کرد. واکسن‌های داخلی را هم تلاش خواهد شد و به ثمر خواهد نشست و به بازار می‌آید و به هر حال روسیاهی برای ذغال خواهد ماند. یعنی یکی دو ماه دیگر وقتی واکسن خارجی به اندازه کافی آمد، واکسن داخلی ما هم وارد بازار شد، آنها شرمنده ملت ایران می‌شوند.

امروز یک قدم مهم در این افتتاح، مساله واکسن‌های مختلف بود. از واکسن انسانی آنفلوانزا تا واکسن آبزیان و دامی که آنها هم بسیار مهم بود، تا اقداماتی که برای استارتر لبنی انجام گرفت، تا در زمینه صنعت؛ در زمینه صنعت دیدیم که الحمدالله توانستیم یک موتور سبک سه سیلندری را تولید کنیم که مصرف آن خیلی کم هست. همانطور که اعلام کردند مصرف آن ۵ لیتر است، موتور هم قدرتمند است، یورو۶ هم هست، یعنی کاملا از نظر محیط‌زیستی استاندارد روز دارد که برای ما بسیار مهم است.

یکی از اقدامات بسیار مهم زیست محیطی این دولت و همچنین علمی- فناورانه این دولت هست که در این زمینه انجام گرفته است.

همچنین در زمینه واگن مترو که امروز در کلان‌شهرها واگن مترو یک نیاز فوری ما در تهران و شهرهای بزرگ است. الحمدالله این قدرت پیدا شده که بتوانیم در تولید واگن‌های مورد نیاز به تدریج روی پای خودمان بایستیم و خودکفا بشویم. امروز هم بهره‌برداری از یک رام قطار هفت واگنی را به عنوان افتتاح این طرح شاهد بودیم و همچنین ناحیه فناوری دانشگاه شریف که بسیار اهمیت دارد.

دانشگاه‌های بزرگ ما مخصوصا دانشگاه‌هایی که در زمینه علوم تجربی، علوم ریاضی، مکانیک یا پزشکی کار می‌کنند باید در کنار خود یک مرکز فناوری هم داشته باشند. اگر نباشد حتما این دانشگاه ناقص خواهد بود. از این به بعد هر دانشگاه بزرگی باید در کنارش یک مرکز نوآوری و فناوری هم باشد و شتاب‌دهنده‌ها در آنجا فعال باشند و این شتاب‌دهنده‌ها هستند که باید دانشگاه را کاملا به تولید وصل کنند و بعد هم این اتصال را به بازار فروش برسانند تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم.

تشکر می‌کنم از همه اینها و از بخش علمی- فناوری ریاست جمهوری، آقای دکتر ستاری و همکاران‌شان که تلاش بسیار خوب و زیادی را در این هفت سال و نیم انجام دادند. انشاءالله چهار ماه پیش رو هم این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار