۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲

روایت مقاومت مردم دزفول در برابر موشک باران عراق در سریال«الف دزفول»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سریال “الف دزفول” را مرجان اشرفی‌زاده نوشته و قرار است کارگردانی کند که از سال ۱۳۹۹ منتظرِ ساخت این سریال است. با اینکه او درگیر سریالی به نام “می‌جان” بود اما علاقه دارد م...

روایت مقاومت مردم دزفول در برابر موشک باران عراق در سریال«الف دزفول»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سریال “الف دزفول” را مرجان اشرفی‌زاده نوشته و قرار است کارگردانی کند که از سال ۱۳۹۹ منتظرِ ساخت این سریال است. با اینکه او درگیر سریالی به نام “می‌جان” بود اما علاقه دارد ماجرای پشت جبهه و مقاومت مردم دزفول در برابر موشک‌باران عراق را هرچه زودتر مقابل دوربین ببرد.

“الف‌‌دزفول” قرار است قصه زندگی و روزگار مردمانی را به تصویر بکشد که در سال‌های جنگ در شهری که آمار بیشترین حملات موشکی و بمباران را داشته، زیسته‌اند. صحنه‌های عجیب و غریبی از امیدواری و مقاومت در عین سختی‌ها را مخاطب خواهد دید؛ یعنی در واقع زندگی در شرایط سخت! سریالی که در زمره کارهای فاخر تلویزیون قرار می‌گیرد و نیازمند پیش‌تولید نسبتاً طولانی است. چرا که هم فضای تاریخی دارد و هم ساخت دکورها و انتخابات بازیگرهای نوجوان را می‌طلبد.

سریال “الف‌دزفول” درباره مقاومت مردم دزفول در مقابل موشک‌باران عراق است و داستان آن  از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۵ را به تصویر می‌کشد. مرجان اشرفی‌زاده اصالتاً اهل دزفول است و به همین خاطر برای نگارش این سریال انتخاب شده است. موضوع اصلی‌ سریال به اتفاق‌های پشت جبهه می‌پردازد.

این سریال ۴۴ قسمتی خواهد بود که در جریان گفت‌وگوی محسن علی اکبری تهیه‌کننده “الف دزفول” به این نکته اشاره کرده که احتمالاً امسال تصویربرداری آن آغاز خواهد شد، البته قرار بود این مجموعه زودتر جلوی دوربین برود، اما به دلیل شرایط کرونایی با تأخیر روبرو شد. قصه این سریال در دهه ۱۳۶۰ اتفاق می‌افتد و به مقاومت مردم دزفول در مقابل موشک باران عراق می‌پردازد. همچنین بخشی از لوکیشن سریال در شهر دزفول خواهد بود البته از پلاتوهای شهرک غزالی نیز استفاده می‌شود.

وی درباره شروعِ ساخت سریال “الف دزفول” بعد از مدت‌ها انتظار به خبرنگار تسنیم  گفت: منتظر تصمیم مدیران سیمافیلم هستیم که به محض تصمیم قطعی، برآورد و آماده شدن قراردادها و مقدمات کار به احتمال زیاد “الف دزفول” اولویت اول است. مرجان اشرفی‌زاده هم به احتمال زیاد کارگردان ما خواهند بود؛ به هر حال از ابتدا می‌گفتند متولد آن منطقه‌‍‌اند و سریال را هم به رشته تحریر درآورده‌اند. من همیشه نسبت به حوزه تاریخ معاصر و دفاع‌مقدس دغدغه‌ای داشتم که در جریان ساختِ “روزهای ابدی” هم به “الف دزفول” می‌اندیشیدم. داستانی که به دهه ۱۳۶۰ و مقاومت مردم دزفول در مقابل حملات عراق برمی‌گردد.

علی اکبری با اشاره به همذات‌پنداری نسل جدید و تأثیرگذاری سریال، خاطرنشان کرد: “الف دزفول” از هر جهت سریال مهمی است که یک مقطع تاریخی بسیار مهم از کشور را به تصویر می‌کشد. حتماً از عوامل پشت دوربینِ حرفه‌ای و کاربلد استفاده خواهیم کرد که به بالا بردن کیفیت کار کمک کنند؛ برای ما مهم است که نسل جدید با این مقطع مهم تاریخی همذات‌پنداری کند، چرا که از خیلی اتفاقات در این برهه، بی‌خبرند؛ اینکه به بهترین شکل ممکن و از بهترین‌ها استفاده کنیم از هر جهت می‌تواند به تأثیرگذاری این سریال کمک کند.

وی به جزئیاتی از داستان و پرداختن به حصر آبادان و فتح خرمشهر اشاره کرد و افزود: ما منتظریم مدیران ما در سیمافیلم اعلام کنند و شرایط و مقدمات کار فراهم شود تا بتوانیم کاری بسازیم در خور شأن مردم سلحشور دزفول و ایثارگری‌هایی که باید جوانان ما به چشمِ خودشان ببینند. از شروع جنگ تحمیلی در دزفول و تا پایان این ۴۴ قسمت اتفاقاتی را خواهند دید که برای‌شان قابل تأمل و دیدنی است. از کنار موضوعاتی مثل حصر آبادان و حتی اتفاقات بزرگ جنگ و فتح خرمشهر هم به سادگی نمی‌گذریم و به عنوان اتفاق‌های فرعی در داستان ما خواهند بود.

این تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون در پاسخ به این سؤال که قهرمان سریال “الف دزفول” یک خانم است یا آقا و انتخاب بازیگران، تأکید کرد: حتماً از بازیگران کاربلد و چهره استفاده خواهیم کرد چون مردم بازیگران را دوست دارند و با آن‌ها ارتباط خوبی می‌گیرند و ما موظفیم که به علاقه مردم در هر شرایطی احترام بگذاریم. سریال “الف دزفول” یک قهرمان ندارد و از نسل‌ها و سنین مختلف چه کودک، زن، جوان و تا یک شخص میانسال قهرمان داریم که تعداد آن‌ها به ۵ نفر می‌رسد.

وی در خصوص پیش‌بینی پیش‌تولید و فیلمبرداری این سریال تلویزیونی تأکید کرد و گفت: پیش‌بینی ما یکسال فیلمبردرای برای سریال است و به دلیل پروداکشن‌های مختلف جزو کارهای فاخر تلویزیون به حساب می‌آید و حتماً باید پیش‌تولید خوب و طولانی و با کیفیتی هم داشته باشد.

به گزارش تسنیم، محسن علی اکبری تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی پیش از این در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار تسنیم  از ساخت سریالی به نام “ماه و غزل” خبر داد که داستان آن در مقطع امام سجاد(ع) می‌گذرد و احتمال دارد این سریال بعد از مجموعه تلویزیونی “الف دزفول” ساخته شود. سریالی که سعید رحمانی به نگارش درآورده و مصوب شده است. در فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی هم به حضرت ام‌البنین(س) پرداخته می‌شود و هم خانمی به نام “ماریه” که ایشان هم در بحث واقعه کربلا نقش تأثیرگذاری داشته‌اند. این دو شخصیت حضور واقعی دارند و همچنین به بازار یزید و شخصیت‌های منفی آن نیز پرداخته می‌شود.

بنابر گفته علی اکبری، داستان دو سال بعد از اتفاق کربلا آغاز می‌شود اما نه واقعه حضرت زینب(س)، بلکه در مقطع امام سجاد(ع) در مدینه و شام قصه می‌گذرد. بحث بازار یزید و از طرفی هم حضرت ام‌البنین(س) را نیز در داستان دارد. ان‌شاءالله مقدمات تولید فراهم شود سازمان صداوسیما هم راغب‌تر این کار را شروع کنیم.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار