۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

رضایی:آمریکا را با دیپلماسی واقعی وادار به تعهداتش می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین بخش از سومین مناظره انتخابات در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهایش برای مقابله با تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن ...

رضایی:آمریکا را با دیپلماسی واقعی وادار به تعهداتش می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین بخش از سومین مناظره انتخابات در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهایش برای مقابله با تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن گفت: در ابتدا میلاد با سعادت حضرت معصومه و روز دختر را تبریک می‌گویم، دغدغه‌هایی که شما گفتید را قبول دارم اما دغدغه های مردم بیشتر از این چیزهاست. اما ما باید ببینیم چرا این دغدغه ها تاکنون حل نشده است. ۵۰ سال است که گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است و یا نوسان دارد. چرا این مسائل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی امروز اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده، وقتی مردم این دو را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، احساس می کنند یک جایی از کار گیر است. رهبر معظم انقلاب فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است، نمی‌دانیم چرا نمی شود؟ من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود.

رضایی افزود: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده است، ذرت در اختیار عده ای دیگر است، گوشت در اختیار عده دیگری، کمی که بیشتر توجه می‌کنیم آقازاده‌ها را می‌بینیم و عقب‌تر که می‌رویم مافیاها را مشاهده می‌کنیم. چرا اینها درست شده است؟ دولت ها و مدیران کشور چه کار می‌کنند؟ مدیران کشور جای دیگری مشغولند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی راه افتاده، همه آنجا درگیرند. یک دفعه بحث حجاب مطرح می شود، عده ای دیگر بحث فیلترینگ را پیش می کشند، عده ای دیگر می گویند چرا ایران در سوریه است، بحث موشک، دیوارکشی، کنسرت؛ یعنی هر چند وقت یک بار یک موضوعی مطرح می شود که عده ای موافق و مخالف آن هستند. جنگ زرگری این وسط شکل می گیرد و تمام انرژی ها و افکار به این سمت می‌رود.

رضایی تصریح کرد: در این شرایط، امام و رهبر جامعه به آن پایان می‌دهد اما بعد از مدتی دوباره این غائله راه می‌افتد. در حقیقت این تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده و این میدان های انحرافی که به وجود آمده است اجازه نمی دهد انرژی ملت ایران، دولت‌ها روی گرانی، رکود اقتصادی و یارانه‌های پنهان متمرکز شوند که باید ما این مساله را حل کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آیا قرار است رئیس‌جمهور بعدی همانند رئیس جمهورهای دولت های قبلی و قصه قبلی دوباره تکرار شود. باید به این موضوعات پایان بدهیم. در اینجا به دو جراحی بزرگ نیاز داریم، اولین جراحی اصلاح درون قدرت ایران است که باید حکمرانی، مدیریت، قوانین و قواعد و ساختار آن با یک جراحی اساسی درون قدرت اصلاح شود. مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود وگرنه شما بیایید برای گرانی و نرخ تورم پیشنهاد دهید وقتی زمین اقتصاد زمین گرمی است که هر چه برف روی آن می بارد بخار می شود و هوا می‌رود، همه برنامه‌ها خنثی می شود.

رضایی گفت: برنامه دولت ما این است که اولاً با به کارگیری همه اقوام ایرانی و همه شایستگان از اصولگرا، اصلاح‌طلب و همچنین به کارگیری همه بانوان و تمام ظرفیت های اهل تسنن و اقلیت ها دوباره یک حرکتی شبیه انقلاب و بسیج در دفاع مقدس درست کنیم و همه بیاییم با هم یک دولت قوی، پاسخگو و مسئولیت پذیر را ایجاد کنیم و بعد این دولت اصلاحات را از درون قدرت آغاز کند و وضعیت نهادهای درون قدرت از نهادهایی که منتسب به مقام معظم رهبری است و همه برای دولت کار می کنند تا خود دولت و رابطه سه قوه با یکدیگر که معمولاً در نزاع و درگیری دست به یقه می شوند و مردم را فراموش کرده و دنبال مسائل دیگر می‌روند و تا دیوان سالاری و وزارتخانه ها را حل کنند. ما برای این موضوعات برنامه داریم و از بالا تا پایین را اصلاح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای بحث اقتصاد در سه سطح برنامه ریزی کرده است، گفت: ما اقتصاد را به سه سطح اقتصاد ملی، اقتصاد استانی و اقتصاد زندگی تقسیم کرده ایم. در سطح اقتصاد زندگی طرح کفایت زندگی را پیش بینی کردیم. ما یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پرداخت خواهیم کرد. نگران نشوید که این منابع از کجا می آید. اگر شما دزدی نکرده اید نگران نشوید. آنقدر دزدی بوده که ما آنها را درست خواهیم کرد. ما دزدی ها و رانتی که مافیا می خورند را قطع خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما مشکلی در تهیه منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی نداریم. همچنین به خانم های خانه دار حقوق خواهیم داد و مسکن سهل و ارزان را با قسط های ۴۰ یا ۵۰ ساله درست خواهیم کرد. همچنین با رونق کسب و کارهای خانگی و ۳۰ درصد سهام صنعت نفت را به مردم می دهیم. ما برای تک تک استان ها برنامه ریزی کرده ایم.

رضایی تصریح کرد: در سطح ملی ۱۴ مگاپروژه که یکی از آنها مساله مسکن و دیگری انرژی های نو است، برنامه ریزی کرده ایم. تا در سطح اقتصاد ملی و اقتصاد استانی و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را بازمعماری کنیم تا بتوانیم مشکلاتی که بیش از ۵۰ سال است گریبان مردم را گرفته حل وفصل کنیم.

*بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

وی در نقد به سخنان دیگر نامزدها، گفت: این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی بود و بعد نفوذی‌ها آمدند و سوار آن شدند و امروز عملاً فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند و بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت کشور را می‌گیرند و نمی‌گذارند تمرکز دولت روی مسائل اصلی متمرکز شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رهبر بزرگوار انقلاب بارها برای حل این مشکل ورود پیدا کردند. مثلاً سیاست‌های اصل ۴۴ اقتصاد مقاومتی را تعیین کردند که ابلاغ شده ولی حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده؛ چرا این اتفاق نیفتاده است؟

رضایی افزود: اگر این سیاست‌ها تصویب و برنامه‌ریزی می‌شد، خود به خود ریل اقتصاد ایجاد می‌شد. یا در مسئله مذاکرات، رهبر معظم انقلاب با خط‌ومشی نرمش قهرمانانه، امکان فوق‌العاده‌ای را به دولت دادند و جانانه نیز حمایت کردند.

تحریم‌های بسیار سنگین‌تری به وجود آمد

وی اضافه کرد: قرار بود اقدامات دولت تبدیل به یک شاهکار بزرگ در برابر تحریم‌ها شود ولی اتفاقی که افتاد این بود که نه تنها تحریم‌ها برطرف نشد، بلکه تحریم‌های بسیار سنگین‌تری به وجود آمد. این نشان می‌دهد که مسئله‌ به این شکل حل نمی‌شود. به قول آن دوست عزیزمان که جایش خالی است، «باید زیر میز زد» این‌گونه نمی‌شود کشور را اداره کرد.

حق مردم را از گردن کلفت‌ها می‌گیریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی واقعی دارد، گفت: دولت ما با اقتدار و قانون، نظم و امنیت را در جامعه مستقر خواهد کرد، سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند و حق شما مردم را از گردن کلفت‌ها می‌گیرد و به شما می‌دهد. همچنین خواسته‌های شما را با برنامه‌ریزی دقیق و به دست شما عملیاتی می‌کند.

رضایی تاکید کرد: این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با ایجاد نمایش و دعواهای زرگری، انرژی، نگاه شما و توانمندی دولت‌ها را به انحراف می‌کشند، از پستوها بیرون می‌کشیم و اجازه نمی‌دهیم این آلودگی‌های امنیتی با انتشار یک نواری، یکمرتبه کسی کنار برود و کسی دیگر جای او بیاید. مگر می‌شود سرنوشت یک ملت بزرگ را این‌گونه بگذاریم که هر کسی بخواهد هر کاری انجام دهد؟

وی تأکید کرد: برای اجرای برنامه نیاز به اقتدار داریم. برنامه دولت ما جراحی‌های بزرگی است، البته این جراحی‌های بزرگ را تنها نمی‌توان روی کاغذ اجرایی دارد بلکه نیاز به اقتداری دارد که تحقق پیدا کند. در کنار اقتدار ما باید عقلانیت را برگردانیم. اینکه عقلانیت فردی و جناحی آمده جای عقلانیت جمعی نشسته، یکی از بزرگترین خسارت‌های ما است. ما باید گفتگو با مردم و نخبگان را راه بیندازیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه هواپیما تأخیر می‌کند، می‌گوییم همینی که هست. می‌گوییم چرا مرغ گران شد، می‌گویند همینی که هست. می‌پرسیم چرا وام‌های میلیاردی بدون وثیقه است، می‌گویند همینی که هست. این رفتار بی‌احترامی به مردم است. مردم باید در گفتگو و تعاملات شرکت کنند. ما اگر تعاملات داخلی را راه نیندازیم، تعاملات خارجی بی‌نتیجه خواهد بود.

وی گفت: دولت ما دولتی از شایستگان است از همه گروه‌ها و همه کسانی که شایسته هستند.

*بخش سوم؛ نیمه دوم مناظره

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هایش برای حل مشکلات ازدواج جوانان گفت: مساله جوانان در کشور ما که من به آنها می گویم فرشتگان نجات ایران زیرا مهمترین سرمایه ما هستند. در دوران انقلاب و دفاع مقدس و هر کجا که ما به جوانان اهمیت دادیم و مشکلات‌شان را حل کردیم و از سوی دیگر به آنها میدان دادیم کارهای بسیار بزرگی انجام دادند.

وی ادامه داد: امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی رو به رو هستند. اولاً شغل ندارند، ثانیاً نمی‌دانند آینده‌شان چه می‌شود. می‌خواهند ازدواج کنند، مسکن و شغل ندارند لذا در یک سردرگمی به سر می‌برند.

رضایی تصریح کرد: جوانان که بزرگترین سرمایه های ما برای نجات از این شرایط هستند خودشان درگیر مسائل و مشکلاتی شده اند، ما برای حل مشکلات جوانان از دولت شروع خواهیم کرد، دولت ما ترکیبی از جوان گرایی و تجربه گرایی است. دولت اقدام و تحول تجارب نسل اول و دوم را با انرژی بالندگی و استعدادهای جوانان نسل سوم و چهارم ترکیب می کند، با این اقدام با یک تیر دو نشان می زنیم، اولاً با آزاد کردن یک انرژی عظیم هم مشکلات خود جوانان را حل می‌کنیم و هم مشکلات کشور.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مهمتر از اینها جوانان نسل چهارم و پنجم که مشکلات کشور به آنها منتقل می شود از میان‌شان زمام داران آینده را تربیت می کنیم. به همین دلیل در سراسر کشور و تمام استان ها مراکز تربیت زمامداران آینده را تاسیس می کنم.

رضایی با تاکید بر اینکه توجه جدی دولتش به مسائل جوانان است، تصریح کرد: جوانان برای اینکه ازدواج کنند باید در ابتدا مسکن و شغل داشته باشند. مساله مسکن جوانان را در نهضت خانه سازی ایرانیان حل می‌کنیم. خانه‌سازی دو بعد دارد یکی تولید که تولید کنندگان مانند پیمانکاران ساختمانی و دیگری تقاضا و خریداران مسکن. ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه وصل می کنیم و جوانان و خریداران مسکن را بانک ها متصل می کنیم و همه بانک های کشور را موظف می کنیم. هر زوج جوانی ۱۰ درصد آورده بیاورد ۹۰ درصد دیگر را بانک به آنها وام می دهد.

به جوانان زمین مجانی می‌دهیم

وی افزود: از طرفی دیگر ما به جوانان زمین مجانی می‌دهیم و با طولانی کردن زمان بازپرداخت اقساط، شرایط را برای خانه دار شدن جوانان فراهم می کنیم.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۵ هزار دکتری و فوق لیسانسه بیکار داریم. ما همه اینها را در سایت جمع سپاری عضو می کنیم و از همان فردایی که دولت من مستقر شود به آنها خواهم گفت گروه بندی شوند و شروع کنند نیازهای وزارتخانه ها را به این افراد بدهند و آنها کارهای پژوهشی انجام دهند و پژوهش های خود را در اختیار وزارتخانه ها قرار دهند و ما ماهیانه به آنها حقوق می دهیم. کم کم با شناسایی استعدادهای آنها، آنها را وارد کسب و کار خواهیم کرد.

آمریکا را با دیپلماسی واقعی وادار به تعهداتش می‌کنیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً مساله برجام را جدی خواهیم گرفت و آمریکا را با یک دیپلماسی واقعی نه دیپلماسی کاغذی و التماسی وادار خواهیم کرد که به تعهداتش عمل کند. نکته مهم این است که کشور را معطل مذاکرات نخواهیم کرد. کشور را در چرخه تولید و اشتغال خواهیم انداخت و وقتی آمریکایی‌ها ببینند که ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته ایم همان گونه که در گذشته در تحریم های شدید توانستیم روی پای خودمان بایستیم و با کمک مردم سرزمین هایمان را آزاد کنیم. وقتی آمریکایی‌ها متوجه این موضوع شوند آنها دنبال ما خواهند آمد و التماس می کنند و می‌گویند ما قبول داریم و بیایید بنشینیم مذاکره کنیم.

وی افزود: مذاکرات بسیار مهم است اما فعال کردن میدان نیز اهمیت دارد. برجام یک تعهد بین المللی است، مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده و ما حتماً آن را دنبال خواهیم کرد که تعهدات دولت های اروپایی و آمریکایی اجرایی شود.

*بخش چهارم؛ پاسخ به انتقاد از برنامه‌ها

رضایی در نقد به صحبت های دیگر نامزدهای انتخابات گفت: برنامه جزئی از مدیریت است و نمی شود آن را کسانی دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند. مدیر خودش باید برنامه داشته باشد و این برنامه را با کمک ستادش نهایی کند. یعنی ایده را مدیر می دهد وگرنه می شود این اوضاعی که ما در این دولت ها داشتیم.

وی افزود: نکته مهم در مسئله برنامه این است که هر کسی می خواهد یک مجموعه ای را مدیریت کند، باید مشکلات فعلی را ببیند و همچنین تصویری از چشم انداز آینده داشته باشد.

من هشت سال آینده را دوران سرنوشت می‌دانم

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستان ما باید بگویند که در هشت سال آینده چه چیزی می بینند و اوضاع را چگونه ارزیابی می‌کنند و برای مشکلات فعلی و آینده چه راهکارهایی را در پیش می گیرند. من هشت سال آینده را جزو مهمترین دوران جمهوری اسلامی ایران می‌دانم. یعنی من هشت سال آینده را دوران سرنوشت می‌دانم. از یک طرف با تهدیدات بزرگی روبرو هستیم و از سوی دیگر با فرصت های بسیار بزرگی مواجه هستیم.

محسن رضایی اظهار داشت: اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، ایران با خطرات بزرگی مواجه خواهد شد. اما اگر از فرصت‌ها استفاده شود، روی بلندترین قله منطقه قرار خواهیم گرفت و پیشرفت های زیادی خواهیم داشت.

یکی از ویژگی‌های دولت گذشته، روزمرگی بود

وی افزود: اگر آینده پژوهی و آینده نگری نباشد، دچار روزمرگی خواهیم شد. یکی از ویژگی‌های دولت گذشته، روزمرگی بود. به همین دلیل مسئله جمعیت، محیط زیست، کاهش آب‌های زیرزمینی را نتوانستند پیش‌بینی کنند و فردا هم نمی‌توانند پیشرفت فناوری را در دنیا پیش‌بینی کنند و نتیجتا با نگاه به پشت سر برنامه‌نویسی می‌کنند. در حالی که نوشتن برنامه و مدیریت کردن شرایط باید با نگاه به پشت سر، جلوی پا و آینده باشد. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و نمی‌توانیم از فرصت های طلایی استفاده کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشدار می‌دهم شرایط کنونی کشور، شرایطی نیست که حتی یک ثانیه را هم بتوانیم از دست بدهیم. تاریخ آینده ایران برای ما قصه‌ای را خواهد نوشت که شاید هیچ دولتمردی ندیده باشد.

*بخش پایانی؛ جمع‌بندی مناظره

رضایی در جمع بندی سخنانش گفت: عقب‌ماندگی از ترکیه و وضعیت معیشتی مردم برای ما یک ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه‌ریزی، این مشکلات را حل کند.

وی افزود: ما از آن زمانی که برنامه ریزی مد نبود تا امروز برنامه هایی را برای عبور ایران از شرایط فعلی تدوین کرده‌ایم و با اقتدار این برنامه ها را اجرا خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص است، ادامه داد: ما در پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار که آینده سازان مملکت را تربیت می‌کنند جدی هستیم.

محسن رضایی گفت: مشاغل خانگی را در کل کشور گسترش خواهیم داد. همچنین بحث مسکن ارزان قیمت و سهل را با قسط های ۵۰ ساله دنبال خواهیم کرد و ۳۰ درصد از سهام نفت را به شما مردم می‌دهیم تا کفایت زندگی را حل کند اما به این مقدار قانع نیستیم.

وی منطقه‌ای یا ایالتی کردن اقتصاد را یکی دیگر از برنامه های خود اعلام کرد و گفت: ما اختیارات اجرایی را از مرکز می گیریم و به استانها می دهیم تا طبق قانون سپرده های مردم در همان استانها هزینه شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین ارزش افزوده شرکت ها در استانها هزینه می‌شود. ما باید همه ایران را ایران بدانیم نه اینکه همه سرمایه ها را بیاوریم و در تهران جمع کنیم.

رضایی تصریح کرد: دولتی که تشکیل خواهم داد از همه اقوام خواهد بود که در آن اهل تسنن، اهل تشیع و اقلیت ها حضور دارند.

وی گفت: ۱۴ ابرپروژه برای حوزه اقتصاد کشور داریم که سعی می‌کنیم آن را در ۴ سال و اگر افتخار دادید آن را در ۸ سال به پایان برسانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در اینجا به شما قول می دهم که اگر نتوانم به وعده هایم عمل کنم زودتر از آن چیزی که شما فکرش کنید می آیم و اعتراف کرده و در برابر شما تعظیم می کنم.

محسن رضایی گفت: رای شما نه پوشش است و نه روکش و نه پیشکش. رای شما رویش است و با این رای به رویش آینده کشور کمک کنیم.

وی افزود: برنامه های دیگر من در حوزه همسان سازی حقوق، ساماندهی نیروهای شرکتی، توسعه روستایی و بیمه تامین اجتماعی روستایی هستیم.

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار