۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷

رضایی:سن بازنشستگی را بین ۵۰ تا ۷۰ سال تعیین می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو فرهنگ به تشریح برنامه‌های خود در حوزه فرهنگ پرداخت و اظهار داشت: ما در بخش فرهنگی نیازمند یک تحول و جهش هستیم. باید بگویم مدتی است در بحث ...

رضایی:سن بازنشستگی را بین ۵۰ تا ۷۰ سال تعیین می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو فرهنگ به تشریح برنامه‌های خود در حوزه فرهنگ پرداخت و اظهار داشت: ما در بخش فرهنگی نیازمند یک تحول و جهش هستیم. باید بگویم مدتی است در بحث اقتصاد و فرهنگ یا متوقف شده‌ایم و یا در بسیاری از زمینه‌ها در حال حرکت رو به عقب هستیم. در حالی که ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی خودش می‌تواند پیشرفت‌های بسیاری در این عرصه‌ها داشته باشد و وضعیت فعلی نامطلوب است.

وی تصریح کرد: از شرایط اقتصادی و فرهنگی امروز کشور ناراحت هستم و می‌دانم بسیاری از مردم ناراضی هستند و حال خوشی ندارند علت این مسائل به کم کاری‌ها، انحرافات و ورود نااهلان و ناکارآمدها به اداره کشور برمی‌گردد زیرا ظاهر مردم، باطن مسئولین است، وقتی باطن مسئولین تغییر کرده چگونه انتظار داریم مردم «علی وار» و فاطمی زندگی کنند. وقتی در صداقتمان با مردم کوتاهی می‌کنیم چطور انتظار داریم وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رو به بهبود برود بنابراین نیازمند یک تحول هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: تحول باید از مسئولین کشور آغاز شود. دولت من تحولات فرهنگی را از خود آغاز خواهد کرد زیرا فرهنگی که امروز جایگزین فرهنگ انقلاب اسلامی دهه اول انقلاب شده رو به انحرافاتی رفته و موجب آسیب‌های اجتماعی و ناکارآمدی در کشور شده است. ما نیازمند یک قیام فرهنگی- اقتصادی در کشور هستیم.

رضایی تاکید کرد: با صراحت عرض می‌کنم در شرایط فرهنگی-اقتصادی امروز کشور بدون یک قیام فرهنگی-اقتصادی نمی‌توانیم پیشرفت کشور و زندگی مردم را سامان دهیم به همین دلیل ما کار را از دولت شروع خواهیم کرد. مساله فرهنگ زیربنای همه امورات کشور است و اگر درست شود کشور درست خواهد شد و اگر تخریب شود کشور تخریب می‌شود. به همین دلیل برنامه‌های ویژه‌ای در عرصه فرهنگ داریم که به آنها عمل خواهیم کرد.

وی در خصوص چالش جمعیتی و سن جمعیت در ایران، گفت: ۱۰ سالی است که با این پدیده آشنا هستم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی نظام تهیه و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم که این سیاست‌ها تصویب و به سران قوا ابلاغ شد اما متاسفانه دولت و مجلس در تدوین قانون متناسب با این سیاست‌های کلی عقب ماندگی‌های جدی دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در اولین اقدام، سیاست‌های کلی جمعیت که مربوط به نرخ باروری و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت است را قانون و آن را اجرایی خواهیم کرد. همچنین از اشتباهاتی که در بدنه وزارت بهداشت و درمان و دیگر وزارتخانه‌ها در جریان است جلوگیری خواهیم کرد و سعی می‌کنیم قوانین و ابلاغات غلطی که در این حوزه وجود دارد را کنار بگذاریم.

رضایی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در خصوص ساماندهی سالخوردگان داریم، همچنین بازنشستگی را پایان کار نمی‌دانیم و سعی می‌کنیم این پنجره جمعیتی که از ۱۰ سال پیش باز شده افزایش دهیم و از دو دهه به سه دهه برسانیم. از سوی دیگر سعی می‌کنیم سن بازنشستگی را بین ۵۰ تا ۷۰ سال تعیین کنیم. همچنین برنامه‌های تشویقی و تهییجی برای ازدواج جوانان خواهیم داشت.

وی درباره برنامه‌هایش در حوزه آموزش و اشتغال، یادآور شد: یکی از کارهای جدی که ما خواهیم کرد این است که نظام آموزشی کشور را به یک سبد ذهنی حرفه‌ای تبدیل خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید درصد آموزش‌های حرفه‌ای را در سطوح ابتدایی، متوسطه و عالی افزایش دهیم، افزود ما سعی می‌کنیم در دوره مهدکودک و دبستان روحیه کار و حرفه‌ای‌گری، کار و خلاقیت را با زندگی نوجوانانمان آشتی دهیم که به جای تفکرات غیرمفید به سوی خلاقیت حرکت کنند و با تخصص گرایی و حرفه‌ای‌گری آشتی دهیم.

رضایی گفت: وقتی امروز به مدارس، دانشگاه ها، وضعیت فرهنگی جامعه، وزارت ارشاد و بخش های مختلف تعلیم و تربیت نگاه می کنیم می بینیم مشکلات فراوانی دارند. ما سعی داریم این مشکلات را برطرف کنیم.

وی افزود: در کشور با یکسری گسست های تصمیم گیری رو به رو هستیم یعنی جزایر مختلفی در زمینه آموزش و پژوهش وجود دارد که هر کدام برای خود تصمیماتی می گیرند. این جزایر مختلف، متعدد و بدون یکپارچگی باعث مشکلات جدی شده است. ما سعی خواهیم کرد بدون اینکه وارد اجراییات شویم در سیاستگذاری ها، یکپارچگی ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ارتباط بین پژوهش، آموزش و صنعت را افزایش خواهیم داد. متاسفانه به دلیل عدم ارتباط بین پژوهش، آموزش و صنعت اکثر پژوهشگران ما به خارج از کشور می روند و صنعت تولید شده با قیمت گزافی به کشور ما بازمی گردد در حالی که مبدا این صنعت یک مقاله ایرانی بوده است.

رضایی در خصوص غیرکاربردی بودن مقالات و پایان نامه ها و برنامه های او برای از بین بردن این نقص، گفت: در دهه اخیر اقدامات خوبی در خصوص ارتباط دادن فناوری ها، پژوهش ها و مقالات با نیازهای جامعه و کاربردی شدن علم پژوهش در کشور صورت گرفت که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری یک بخشی از این موفقیت ها بوده و بخش دیگر مربوط به پارک های توسعه فناوری است و حرکت سوم مراکز رشد است. اما متاسفانه اینها به صورت یکپارچه دیده نشده و ارتباط یکپارچه ای ندارند.

وی اضافه کرد: ما تلاش خواهیم کرد پلی برای ارائه تقاضای جامعه به این مراکز علمی ایجاد کنیم تا بتوانیم از رساله ها و پایان نامه های دانشجویان برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هایش در حوزه تولید هنر تراز انقلاب اسلامی، گفت: اگر ما می توانستیم بین انقلاب اسلامی و هنر ایرانی اسلامی پیوند عمیق تری برقرار کنیم امروز شاهد نوآوری های خلاقانه ای حتی در سطح سلایق بین المللی بودیم، در دولت ما توجه جدی به کرامت انسانی که عنصر مشترک فطرت آدمی، انقلاب اسلامی، لطافت هنری برای صیقل یافتن روح آدمی است خواهیم کرد.

رضایی ادامه داد: مساله جدی دولت من این است که چگونه کرامت انسانی مبنای یک تحول هنری در هنرهای ایرانی اسلامی ما باشد و برای این کار سعی می کنیم پژوهش های عمیقی را مستند بر قرآن و مبانی فرهنگی و فلسفی مدرن و جدید داشته باشیم تا بتوانیم پایه های نوین معرفت هنر را در ایران تقویت کنیم.

وی درباره برنامه او برای حمایت از هنرمندان انقلابی، گفت: من اصولا مخالف دوگانه سازی هستم، هنرمندان ما همه ایرانی هستند و دولت من هم دولت همه ایرانیان است و واقعا دولت جناحی نیست. سابقه مدیریتی من این را نشان می دهد، چه زمانی که ۱۸ سال در سپاه بودم و این ۲۰ سالی که به عنوان مشاور رهبر معظم انقلاب در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کنم سعی کرده ام از همه نیروهای مفید و موثر و شایسته استفاده کنم اما در عین حال معتقدم هنرمندان انقلابی ما می توانند پیشران تحول در کل کشور باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می توانیم با کمک هنرمندن انقلابی کل هنر ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

رضایی در خصوص برنامه هایش برای گسترش فرهنگ کار در جامعه، گفت: من معتقدم نفرت کار در ایران ذاتی نیست و اگر برخی از مردم ما به دنبال راحت طلبی می گردند در ذات آنها نیست و یک جنبه تربیتی دارد که متاسفانه این جنبه تربیتی در صد سال اخیر وارد زندگی ما ایرانی ها شده است.   ما ریشه این موضوع را در تربیت می دانیم. بر همین اساس معتقدم مبنای آموزش کشور را از آموزش ذهنی به سمت تربیت و ساماندهی رفتاری تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه کار را باید از مدارس آغاز کنیم تا دانش آموزان آشتی کردن با کار را از مدرسه فرا بگیرند، تاکید کرد: ما باید به مساله تربیت توجه کنیم به همین دلیل تلاش می کنیم مساله توجه به فردیت در کنار کار ذهنی را تقویت کنیم. از سوی دیگر مساله خلاقیت بسیار مهم است، به همین دلیل دانشکده های ما باید به مهارتکده هم تبدیل شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه هایش برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اگرچه رئیس جمهور نفر دوم کشور است اما همه متولیان فرهنگی در دولت نیستند. حوزه های علمیه امروز نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی دارند و دستگاه های فرهنگی که در اختیار نهاد رهبری هستند که کارهای فوق العاده مهمی نیز در داخل و خارج از کشور انجام داده اند وجود دارد. اما حُسن شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که می تواند حتی برای چنین نهادهایی دستورالعمل هایی داشته باشد.

رضایی افزود: من سعی خواهم کرد با مشورت با مقام معظم رهبری اختیاراتی را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بگیرم و سعی خواهم کرد یک نوع سیاست یکپارچه فرهنگی را از مدرسه و مسجد تا نهادهای رهبری و وزارت ارشاد به وجود بیاورم.

وی تاکید کرد: من ترجیح می دهم اگر نتوانیم کار اساسی انجام بدهیم حداقل دَر شورای عالی انقلاب فرهنگی را ببندیم و این همه هزینه و وقت و انتظاری که آنجا شکل می گیرد و بی نتیجه می ماند را به نهادهای دیگر بسپاریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگ سازی برای من بسیار مهم و تعیین کننده است.

رضایی در خصوص راهکارهای دولتش برای افزایش سرانه مطالعه در کشور، گفت: متاسفانه با گسترش فضای مجازی سرانه مطالعه در کشور ما بسیار کاهش یافته که این یک خطر جدی برای کتابخوانی است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس ما باید ابتدا یارانه فرهنگی را تصویب کنیم، دولت ما یک یارانه فرهنگی  از خریدن کتاب تا گرفتن تشویق کتابخوانی و همچنین نقد و مناظره بر روی کتب را خواهد داشت زیرا نظریه پردازی بدون کتابخوانی و نقد و بررسی کتاب امکان پذیر نیست به همین دلیل سعی خواهیم کرد از همین طریق یارانه فرهنگی، یک جایزه ملی و بین المللی برای کتابخوانی و تشویق به مطالعه در کشور ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه چه الگویی را برای اقتصاد فرهنگ اختصاص خواهد داد؟، گفت: دولت ما فرهنگ را به دو گروه به فرهنگ زیربنایی و محصولات فرهنگی تقسیم می کند. در فرهنگ زیربنایی ما باید به سمت سرمایه گذاری برویم و باید از این عرصه حمایت مالی انجام دهیم زیرا کارهای پژوهشی و ساخت فیلم و سریال در این عرصه نیاز به سرمایه گذاری دارد و این عرصه درآمدزا نیست و نیاز به سرمایه دارد.

رضایی ادامه داد: محصولات فرهنگی از صنایع دستی گرفته تا صنایع گردشگری و میراث فرهنگی عظیمی که ما در ایران داریم که متاسفانه در این خصوص بازاریابی درستی انجام نداده ایم. متاسفانه ما حداکثر سالانه ۱۰ میلیون دلار خرج این صنعت می کنیم در حالی که در ترکیه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی در عرصه گردشگری هزینه می شود. به همین دلیل ۳۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری شان است. در حالی که این مبلغ در کشور ما کمتر از دو، سه میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد: ما با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و برپایی نمایشگاه های فرهنگی به صورت آنلاین و سه بعدی سعی خواهیم کرد در عرصه گردشگری سرمایه گذاری بیشتری کنیم. متاسفانه در این دولت در صنایع دستی از فرش گرفته تا دیگر صنایع ۶۰ درصد تنزل و رکود داریم که حقیقتا یک فاجعه است. ما در همه این زمینه ها برنامه ریزی داریم و سرمایه گذاری خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفانه هیچ دولتی در تاریخ دولت های ما نگاه جامع، عمیق و کاربردی به فرهنگ و آموزش نداشته است، من کاری خواهم کرد که هیچ دولتمردی بدون پژوهش و مطالعه عمیق و بدون کار جمعی هیچ تصمیمی را اتخاذ نکند.

رضایی با بیان اینکه ما در برنامه های خود مدارس تربیت زمامداران آینده را تاسیس خواهیم کرد تا آینده مملکت هیچ گاه فاقد زمامداران برجسته نباشد، افزود: همچنین تلاش خواهم کرد جوانان در تمام امور اداره کشور وارد و در تمام سطوح از آنها استفاده کنم و فرهنگ جهادی را در آنها تقویت کرده و در عمل آنها به سطوح بالاتر ارتقا دهم.

وی تاکید کرد: در دولت خود به پارتی بازی  و تفویض در فرهنگ پایان می دهم و اهانت به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی خواهم کرد و لایحه آن را برای تصویب به مجلس ارائه خواهم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مسائل مورد توجه اقوام ایرانی گسترش زبان مادری است که ما در دولت خود این کار را انجام خواهیم داد.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار