۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹

رتبه بندی معلمان در ایستگاه های پایانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، اعلام کرد: تمامی ۵۰۳ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش تا پایان سال ۱۴۰۰ در پنج طبقه رتبه‌بندی می‌شوند. علیرض...

رتبه بندی معلمان در ایستگاه های پایانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، اعلام کرد: تمامی ۵۰۳ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش تا پایان سال ۱۴۰۰ در پنج طبقه رتبه‌بندی می‌شوند.

علیرضا منادی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران می‌گذرد اما در طول این سال‌ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نبود و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود داشت.

وی ادامه داد: لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد و بر این اساس نسبت به شایستگی، تخصص، حرفه ای گری و کسب امتیازات لازم در رتبه بندی پنچ گانه به ترتیب از بدو استخدام تا ۲۱سال سابقه معلمی شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی شد.

وی با بیان اینکه معلمان هر پنج سال یک رتبه و در مناطق محروم، مرزی و عشایری هر چهار سال یک رتبه ارتقا می یابند، افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی مجموع حقوق و مزایای رتبه های پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها خواهد بود و این موضوع تبدیل به قانون شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.

منادی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد.

وی اضافه کرد: تا ۲ هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می‌گیرد.

منادی اظهار کرد: این لایحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت بر این اساس به منظور اعتلای کرامت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود معلمان در گروه های یک تا پنج تقسیم بندی شوند ولی پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، بعنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند.

وی با بیان اینکه در این طرح کمیسیون آموزش، حقوق ها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، تاکید کرد: معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

وی همچنین با اشاره به همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت اضافه کرد: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، میزان این لایحه را به اندازه ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای وزارت علوم افزایش دادیم که این امر مانع خروج برخی از اساتید از کشور نیز شد بطوریکه حقوق ۸۵ هزار استاد دانشگاه، ۶ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار