۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴

رایزنی مخفیانه عربستان با اسرائیل برای خرید سامانه گنبد آهنین

پس از آنکه اعلام شد آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های پدافند موشکی خود از خاک عربستان است، سعودی‌ها برای پر کردن این خلا با سامانه‌های اسرائیلی دست به کار شدند.

رایزنی مخفیانه عربستان با اسرائیل برای خرید سامانه گنبد آهنین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  پایگاه تخصصی «برکینگ دیفنس» در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته است که عربستان سعودی در مورد امکان خرید سامانه‌های دفاع موشکی ساخت اسرائیل با این رژیم تماس برقرار کرده است.

منابع آگاه همچنین خبر آسوشتیدپرس مبنی بر اینکه ایالات متحده بی سر و صدا در حال خارج کردن سامانه‌های پدافندی خود از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان است را تایید کرده اند. این سامانه‌ها پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ به پایگاه مذکور منتقل شده بود.

اکنون به گفته منابع اسرائیلی، عربستان سعودی با جدیت در حال بررسی گزینه‌های جایگزین سامانه‌های آمریکایی و گزینه‌های اصلی آن چین، روسیه و اسرائیل هستند.

البته سعودی‌ها به طور ویژه در نظر دارند که یا سامانه گنبد آهنین که در برابر راکت‌های های کوتاه برد عملکرد بهتری دارد و یا سامان «باراک ئی آر» را که برای رهگیری موشک‌های کروز طراحی شده است خریداری کنند. منابع نظامی اسرائیل به برکینگ دیفنس گفتند چنانچه دو طرف بتوانند تایید آمریکا را بگیرند، معامله انجام خواهد شد. یک منبع دیگر افزود: «علاقه عربستان به سامانه‌های اسرائیلی به مرحله کاملا عملی رسیده است.»

 

منابع مذکور گفته اند که سعودی‌ها چندین سال است که در مورد تهیه چنین سامانه‌هایی با اسرائیل مذاکرات سطح پایینی داشته اند، اما هنگامی که مشخص شد آمریکا پدافند هوایی خود را از این کشور خارج می‌کند، مذاکرات جدی‌تر شد.

اگرچه عربستان سعودی برخلاف امارات متحده عربی و بحرین وارد عادی سازی روابط با اسرائیل نشد، اما منابع دولتی می‌گویند که دو طرف حتی بدون روابط رسمی چند سال است که با هم تبادل اطلاعاتی دارند.

موشه پاتل، رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل، سال گذشته در گفتگویی با «دیفنس نیوز»، در مورد فروش تسلیحات به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس گفته بود: «از آنجا که ما دشمنان یکسانی داریم، ممکن است منافع مشترکی هم داشته باشیم. من فکر می‌کنم این پتانسیل وجود دارد که در آینده همکاری‌های دفاعی با کشور‌هایی مانند امارات و بحرین را توسعه دهیم. این چیزی است که باید گام به گام پیش برود.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره این خبر گفت که «عربستان سعودی و اسرائیل هر دو شریک امنیتی مهم آمریکا هستند. ما شما را برای اظهارنظر در مورد برنامه‌های خرید دفاعی خود به کشور‌های مربوطه ارجاع می‌دهیم.»

مطالب مرتبط

آخرین اخبار