۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴

رازهای موثر صمیمت عمیق با فرزند نوجوان / ۱۰روش موثر صمیمت والدین و فرزندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دکتر رحیمه قربانی در یادداشتی در ارتباط رازهای موثر صمیمت عمیق والدین با فرزند نوجوان اینگونه نگاشتند: مهمترین نکته ای که والدین باید در شرایط جدید و اتفاقات غیر منتظره یا حتی به نظر خیلی تلخی که ب...

10روش موثر صمیمت والدین و نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دکتر رحیمه قربانی در یادداشتی در ارتباط رازهای موثر صمیمت عمیق والدین با فرزند نوجوان اینگونه نگاشتند:

مهمترین نکته ای که والدین باید در شرایط جدید و اتفاقات غیر منتظره یا حتی به نظر خیلی تلخی که با رسیدن سن فرزند به نوجوانی در روابط بین والدین و فرزند ایجاد می‌شود، توجه کنند این است که هرگز و تحت هیچ شرایطی و در هیچ موقعیتی نباید ارتباط محبت امیز با نوجوان را خدشه دار کنند.

اکثر والدین ناظم و هشداردهنده خیلی خوبی هستند و همیشه برای اجرای ان دلیل قانع کننده ای دارند اما در ابراز محبت و انواع موثر ان که موجب صمیمت عمیق شود ، دچار کاهلی هستند و ان را با دلایل مختلفی جدی نمی‌گیرند.

10روش موثر صمیمت والدین و نوجوانان
برخی از روش های موثر صمیمت عبارتند از :

۱. ابراز محبت با کلمات محبت امیز مثل دوستت دارم، به تو افتخار میکنم، خدا رو شکر که خدا تو رو به ما داد.

نوجوانی سنی است که بیشترین نیاز او بودن در محیطی ارام و محبت امیز و داشتن امنیت روانی است.

وقتی به این مسئله باور داشته باشید از قربان صدقه رفتن در سن نوجوانی دریغ نخواهید کرد.

کلام ، نوشتن روی اینه، پیام و… انواع مختلفی است که نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت.

۲. بوسیدن فرزند نوجوان

۳. جا باز کردن برای او در کنار خود در جمع یا حتی حین غذا خوردن که نشان دهنده اهمیت اوست.

۴. استفاده از الفاظ احترام امیز در جمع که نشان دهنده اهمیت و با ارزش بودن اوست مثل اقا یا خانم

۵. خوبی ها و نکات مثبت رفتاری او حتی اگر جزیی باشند را برایش بنویسید. میتوانید در کتاب یا دفتر یا کاغذی که روی میزو در معرض دید او قرار گیرد بنویسید.

۶.قرار دادن ساعت هایی در روز یا هفته مختص او که به انتخاب او فعالیت مشترکی مثل تفریح، کتابخوانی، بازی و… داشته باشید و همیشه و در هر شرایطی به ان پایبند باشید.

۷.گفتگو صمیمی هر روزه ولو چند دقیقه ای که بدون هیچ عتاب و خطابی و موضوع از پیش تعیین شده ای باشد.این کار صرفا برای نشان دادن دلگرمی و همراهی شما با او است.

۸. تغافل و چشم پوشی از خلاف قانون عمل کردن های به ندرت و استثنایی به جای تذکر و اصرار و تهدید او.

مثلا اگر همیشه وسایلش را در اتاق میگذارد و یکبار نگذاشت او را تذکر باران نکنید. به هیچ عنوان نگویید تا این را نبری شام خبری نیست و…

۹.از اصرار و تهدید و هر رفتار مخرب رابطه بین شما و نوجوان به شدت پرهیز کنید و بدانید نمره ۱۵ یا حتی ۹ سرنوشت او را خراب نخواهد کرد اما به احتمال خیلی زیاد خراب شدن رابطه شما جرقه هر اتفاق شومی در سرنوشت او را خواهد زد. پس رابطه خوبتان را فدای هیچ امر به ظاهر مهمی نکنید که با ارزش ترین دارایی شما و او را نابود میکند.

به این موارد در روزهایی که تنش هم داشته اید، متعهد بمانید تا بداند در هر شرایطی او را دوست دارید و خانه امن ترین جای اوست.

۱۰.سلاح اشک و گریه را خرج نکنید. شاید روزی شرایط ان قدر بحرانی شود که تنها چیزی که ترمز او را میکشد همین باشد.
پس برای گرو کشی و تحت فشار قرار دادن او مدام از اشک و اه و گریه استفاده نکنید که خیلی زود این ابزار بی اثر میشود.

رحیمه قربانی، دکتری الهیات

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط