۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲

رئیس جمهور علت اعتراضات اخیر را اعلام کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در نشستی با نمایندگان تجاری جهان گفت: ناآرامی‌های اخیر در سراسر این کشور از مشکلاتی که در طول سال‌ها روی هم جمع شده بودند، نشات گرفت. وی افزود: قزاقستان در ...

رئیس جمهور علت اعتراضات اخیر را اعلام کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در نشستی با نمایندگان تجاری جهان گفت: ناآرامی‌های اخیر در سراسر این کشور از مشکلاتی که در طول سال‌ها روی هم جمع شده بودند، نشات گرفت.

وی افزود: قزاقستان در حال حاضر با وظیفه استراتژیک دگرگونی عمیق نظم اجتماعی مواجه است. اختلاف طبقاتی میان قشر ثروتمند و فقیر به سطح غیرقابل قبولی رسیده است.

توکایف تصریح کرد: ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در قزاقستان از بی‌عدالتی اجتماعی نشات گرفت. شبه نظامیان تروریست و توطئه‌گران پشت آنها نیز از این وضعیت سوء استفاده کردند.

وی ادعاهای نهادهای تحقیقاتی بین‌المللی دال بر اینکه نیمی از ثروت این کشور تنها متعلق به ۱۶۲ تن است را تایید کرد و گفت: این وضعیت باید فورا تغییر کند.

رئیس جمهور قزاقستان متعهد شد تا به سیاست دگرگونی سیاسی در این کشور ادامه دهد.

وی گفت: من به سیاست مدرن‌سازی جامعه و دگرگونی سیاسی ادامه خواهم داد. مسیر این اصلاحات کاملا مشخص است. این گذار به یک بازار آزاد، یک اقتصاد متنوع با تمرکز اجتماعی است.

دوم ژانویه سال جاری میلادی اعتراضات گسترده‌ای به خاطر افزایش قیمت سوخت در سراسر قزاقستان در گرفت که کمی بعد به درگیری با پلیس ختم شد. توکایف از یک بلوک نظامی به رهبری روسیه درخواست کمک کرد و نیروهای حافظ صلح از روسیه، بلاروس، ارمنستان و تاجیکستان خیلی زود وارد قزاقستان شدند و از نیروهای مجری قانون قزاق در برقرار ی مجدد نظم پشتیبانی کردند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار