۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳

دوران حسن روحانی دورانی فراموش نشدنی در تاریخ معاصر ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پیش‌بینی بانک مرکزی از اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار به واقعیات فرابرجامی و مبتنی بر مولفه های اقتصاد کلان اشاره دارد که نشان می دهد بازی دولت با نرخ ارز به لحظات پایانی خود نزدیک می شو...

دوران حسن روحانی دورانی فراموش نشدنی در تاریخ معاصر ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پیش‌بینی بانک مرکزی از اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار به واقعیات فرابرجامی و مبتنی بر مولفه های اقتصاد کلان اشاره دارد که نشان می دهد بازی دولت با نرخ ارز به لحظات پایانی خود نزدیک می شود.

در گزارش بانک مرکزی؛ عملکرد مثبت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹، پیش‌بینی وضعیت مطلوب اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰ به طور خاص در ارتباط با تجارت خارجی، وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور و نیز وجود چشم انداز مثبت نسبت به تداوم مذاکرات در راستای احیای برجام، ذکر شده و در توضیح آنها آمده است که نوسانات خارج از دامنه نرخ ارز زودگذر بوده و انتظار بر آن است که نرخ ارز همسو با تحولات مثبت وقوع‌یافته در مولفه‌های بنیادین اقتصاد کشور، در مسیر تعادلی حرکت کند و شاهد تقویت ارزش پول ملی باشیم.

پیش از این نیز میز اقتصاد تحریریه بارها تاکید کرده بود که دولت از نرخ ارز به عنوان ابزاری برای چانه زنی سیاسی در داخل با هدف تحمیل برجام جدید استفاده می کند. ضمن اینکه نباید از وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی هم غفلت کرده که باعث می شود منافع گیرندگان آن در هرج و مرج در بازارها ازجمله در بازار ارز باشد و تا پرداخت این بمب ساعتی(دلار ۴۲۰۰ تومانی) متوقف نشود بازارها به آرامش نمی رسند.

اگرچه میز اقتصاد تحریریه قویا با سرکوب ارزی به دلیل آسیب زدن به تولید داخل مخالف است، اما هرگونه دستکاری سیاسی بازار را هم نفی می کند. ممنوعیت ورود ارز به کشور! در دوره روحانی که با دستور همتی انجام شد و بسیاری از مردم از وجود این دستور حیرت آور بی اطلاع هستند، ابزاری برای تحمیل منویات سیاسی دولت در ماجرای برجام است که به ماه پایانی خود رسیده و بازار ارز را باید در سال ۱۴۰۰، بازاری آرام و بدون تلاطم دانست.

فراموش شدن اقتصاد به عنوان متغیری برای کمک به زندگی مردم در دوران اعتدال و بازی با ابزارهای اقتصادی مانند نرخ ارز تا آخرین روزهای حضور در قدرت، باعث شده است تا دوران حسن روحانی به دورانی فراموش نشدنی در تاریخ معاصر ایران تبدیل شود.

پایان/

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار