۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹

دستاوردهای علمی هسته ای ایران برگشت ناپذیر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از مهر؛  پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که مربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود، دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه مشترکی درباره توافق هسته‌ای ...

دستاوردهای علمی هسته ای ایران برگشت ناپذیر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از مهر؛  پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که مربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود، دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه مشترکی درباره توافق هسته‌ای صادر کردند.

در این بیانیه ادعا شده است که ایران به مدت سه سال و نیم تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض کرده است و همچنان به تشدید برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و در عین حال تعهد به فعالیت‌های شفاف خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

بیانیه یاد شده ادعا دارد: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات، که خطرات مرتبط با اشاعه هسته‌ای را به همراه دارد، ندارد. تا به امروز هیچگاه برنامه هسته‌ای ایران به این اندازه پیشرفته نبوده است.»

سه کشور اروپایی مدعی شدند: «در ماه نوامبر، ایران اعلام کرد که توانایی تولید اورانیوم غنی شده خود را در فردو و نطنز بسیار بیش از محدودیت‌های برجام افزایش خواهد داد. این فعالیت‌ها دستاوردهای علمی برگشت ناپذیری را برای ایران فراهم می‌کند و زمان مورد نیاز ایران برای جمع‌آوری مواد شکافت‌پذیر کافی جهت تولید سلاح‌های هسته‌ای را کاهش می‌دهد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ایران به تولید سطوح بی‌سابقه اورانیوم با غنای پایین و بالا ادامه می‌دهد و تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. این امر بسیار نگران‌کننده است، زیرا ایران توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی بر فعالیت‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده و این شرایط تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای آژانس دشوارتر می‌کند. ادامه تشدید تنش ایران اثرات شدیدی بر امنیت بین‌المللی و رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای دارد. برجام و اجرای پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی دو موضوع جداگانه هستند. ایران دارای تعهدات قانونی الزام آور بین المللی برای حسابرسی تمام مواد هسته‌ای و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.»

بیانیه سه کشور اروپایی می‌افزاید: «امروز علاوه بر این، شورای امنیت تحولات کلیدی در رابطه با برنامه موشکی ایران و انتقال بی‌ثبات‌کننده موشک‌ها و پهپادها به بازیگران منطقه‌ای را مورد بحث قرار داده است. اول اینکه ایران به انجام فعالیت‌های موشکی بالستیک که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است، از جمله آزمایش وسایل پرتاب فضایی، که از فناوری قابل استفاده برای توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد و برد قاره پیما استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد.

دوم اینکه اشاعه تسلیحات ایران تهدیدی واقعی و قابل توجه برای منطقه و کل جامعه بین المللی است. ما شدیداً فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند.

سوم، از ماه اوت، ایران صدها پهپاد را به روسیه منتقل کرده است که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها استفاده کرده است. ما به شدت انتقال چنین تجهیزاتی را که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، محکوم می‌کنیم. حملات بی رویه علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین جنایت جنگی است. ما به شدت به ایران نسبت به ارسال تسلیحات بیشتر به روسیه، به‌ویژه هرگونه موشک بالستیک کوتاه‌برد، که تشدید شدید تنش را ایجاد می‌کند، هشدار می‌دهیم.»

سه کشور اروپایی در پایان بیانیه خود افزودند: «ما دبیرکل را تشویق می‌کنیم که هرگونه شواهدی مبنی بر انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری یا خدمات مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را بررسی و گزارش دهد. ما معتقدیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، باید حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کند و باید از تکثیر سلاح‌های متعارف برای بازیگران دولتی و غیردولتی در خاورمیانه جلوگیری کند.»

 

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار