۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

در آمد مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  در این مطلب از اندیشه معاصر به در آمد مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ می پردازیم با ما همراه باشید. واکنش‌ها به جدال توییتری وزیر اقتصاد و رییس اسبق بانک مرکزی ادامه دارد؛ تا جایی که کارشناسان بر لزوم...

در آمد مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  در این مطلب از اندیشه معاصر به در آمد مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ می پردازیم با ما همراه باشید.

در آمد مالیاتی دولت در بودجه 1401 مشخص شد

واکنش‌ها به جدال توییتری وزیر اقتصاد و رییس اسبق بانک مرکزی ادامه دارد؛ تا جایی که کارشناسان بر لزوم شفافیت در اقتصاد ایران تاکید دارند. مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی معتقد است که اقتصاد ایران در حد لالیگا نیازمند شفافیت است و از طبقه‌ای نوکیسه می‌گوید که با رانت‌های اقتصادی به وجود آمده‌اند.

با این وجود، در شرایط نبود شفافیت بودجه‌ای، مقامات دولت سیزدهم بر عدم استقراض از بانک مرکزی و تامین غیرتورم‌زای کسری بودجه تاکید دارند. مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه معتقد است بودجه سال آینده بدون کسری بسته خواهد شد و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز می‌گوید بدون استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه تامین شده است.

این در حال است که عبدالناصر همتی، رییس اسبق بانک مرکزی در توییتی نوشت: اعلام شد که از شهریورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است. خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آنها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود، که شده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمارهای پولی پایان مهر ماه مشخص می‌کند!

در مقابل، احسان خاندوزی در همین شبکه اجتماعی به وی پاسخ داد: در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید تامین شد.

 

در این خصوص، مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که همتی راست می‌گوید یا وزیر اقتصاد، می‌گوید: در بودجه ۱۴۰۰ دولت ۳ منبع اصلی درآمدی دارد. ما ۴۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد سایر داریم که ۳۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است.

وی می افزاید: در حال حاضر در حوزه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که ۳۴۹ هزار میلیارد تومان آن فروش نفت است، محقق نشده است. البته مالیات ۶ ماهه محقق شده است. واگذاری دارایی‌های مالی نیز ۴۲۷ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ، ۱۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی اسلامی و ۲۵۵ هزار میلیارد تومان هم فروش شرکت‌های دولتی است.

این اقتصاددان تصریح می کند: موضوع بحث ما درباره ۱۳۲ هزار میلیارد تومان فروش اوراق بدهی اسلامی است که در ۴ ماهه ابتدای دولت روحانی، کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان فروش رفته است.

پازوکی با بیان این‌که اخیرا دولت موفق شده رقم فروش اوراق قرضه را بالا ببرد، عنوان می کند: فروش اوراق از طریق سیستم بانکی تامین شده است. بانک‌ها اضافه برداشت دارند و به بانک مرکزی بدهکارند؛ بانک مرکزی دستور داده این‌ها اوراق بدهی تهیه کنند و پس‌اندازهای مردم نزد بانک‌های دولتی و خصوصی را به دولت بابت پرداخت بودجه جاری بدهند و اوراق بدهی را جایگزین اضافه برداشت خود کند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار