۱.عسل

ترکیب عسل با چای یا مصرف آن به تنهایی یک درمان خانگی رایج برای گلودرد است. یک منبع مطالعاتی معتبر نشان می‌دهد که عسل حتی در آرام کردن سرفه‌های شبانه موثر‌تر از دارو‌های شیمیایی معمولی است. هم چنین عسل برای درمان و بهبود سریع زخم نیز بسیار موثر است؛ بنابراین عسل می‌تواند به بهبود سریع گلودرد‌های شدید هم کمک کند.

۲.  آب نمک

غرغره کردن آب نمک گرم می‌تواند باعث تسکین گلودرد و بهبودی سریع آن شود. نمک با کشتن باکتری‌های موجود در گلو باعث از بین رفتن درد و سوزش آن می‌شود. می‌توانید با نصف قاشق چای خوری نمک و یک لیوان پر آب گرم، یک محلول موثر برای کاهش تورم و تمیز نگه داشتن گلو درست کنید. هر سه ساعت یا بیشتر با این محلول غرغره کنید.

۳.چای بابونه

چای بابونه به طور طبیعی یک تسکین دهنده خوب است. با توجه به خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن، از دیرباز برای تسکین درد‌ها به ویژه گلودرد استفاده می‌شده است. استنشاق بخار بابونه نیز علایم سرماخوردگی مثل گلودرد را تسکین می‌دهد. نوشیدن چای بابونه هم همین فواید را دارد. یکی از کارکرد‌های مهم بابونه تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونتی است که در وهله اول باعث گلودرد می‌شود.

۴.نعناع تند

نعناع فلفلی با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی به عنوان تقویت کننده تنفس شناخته می‌شود. اسپری‌های رقیق شده روغن نعناع ممکن است گلودرد را تسکین دهد. در واقع نعناع حاوی منتول است که به رقیق شدن مخاط و آرام کردن گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

۵. غرغره جوش شیرین

با وجود این که غرغره آب نمک برای گلودرد بیشتر رایج است، اما غرغره جوش شیرین با ترکیب نمک می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. غرغره کردن این محلول، باکتری‌ها را از بین می‌برد و از رشد مخمر‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. این محلول را می‌توانید با یک لیوان آب گرم، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک هشتم چای خوری نمک درست کنید و هر سه ساعت یک بار غرغره کنید.

۶. شنبلیله

شنبلیله فواید بسیاری برای سلامتی دارد. می‌توان از دانه شنبلیله، روغن یا چای آن استفاده کرد. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است. تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که شنبلیله برای تسکین درد، از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌هایی که باعث التهاب می‌شوند بسیار موثر است. البته زنان باردار نباید از شنبلیله استفاده کنند.

۷.ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی حاوی ماده‌ای موکوس مانند است که باعث درمان گلودرد ویروسی می‌شود. برای تهیه چای کافی است مقداری از ریشه خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید کمی دم بکشد. این چای را دو تا سه بار در روز مصرف کنید؛ باعث تسکین و بهبودی گلودرد می‌شود. البته افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف ریشه گل ختمی با پزشک مشورت کنند.

۸. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از دیرباز برای درمان گلودرد استفاده می‌شده است. تحقیقات تازه نشان می‌دهد که مخلوط آن با آب گرم برای غرغره موثر است. با این حال، زنان باردار و شیرده از مصرف این محلول بهتر است اجتناب کنند.

۹. نارون قرمز

نارون قرمز نیز مانند ریشه گل ختمی، ماده‌ای موکوس مانند دارد. هنگامی که با آب گرم مخلوط می‌شود، ژل نرمی تشکیل می‌دهد که گلو را پوشانده و آن را آرام می‌کند. برای استفاده، آب جوش را روی پوست پودر شده نارون بریزید و بنوشید. نارون یک درمان سنتی برای گلودرد است، اما کتاب خانه ملی پزشکی ایالات متحده، می‌گوید، مصرف نارون ممکن است جذب سایر دارو‌های مصرفی را کاهش دهد.

۱۰. سرکه سیب

مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب کاربرد‌های ضد باکتری طبیعی بسیاری در مبارزه با عفونت‌ها دارد. به دلیل ماهیت اسیدی آن، می‌توان برای کمک به تجزیه مخاط در گلو و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها از آن استفاده کرد. برای غرغره سعی کنید یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و از این محلول یک جرعه آن را بنوشید. باید یک تا دو بار در ساعت این کار را انجام دهید. البته در بین جلسات غرغره کردن حتما آب زیادی بنوشید.

۱۱. سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی، حاوی آلیسین و ارگانوسولفر است که توانایی بالایی در مبارزه با عفونت‌ها دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل سیر به طور منظم می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. با افزودن سیر تازه به رژیم غذایی تان نیز می‌توانید خواص ضد میکروبی آن را به دست آورید.

ممکن است مادر بزرگ تان به شما گفته باشد که برای تسکین گلودرد، یک حبه سیر را بمکید. از آن جایی که سیر خواص درمانی زیادی دارد، بهتر است آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید. حتی اگر مجبور شوید که بعدا مرتب مسواک بزنید  یا از آدامس استفاده کنید.

۱۲. فلفل کاین یا سس تند

فلفل کاین اغلب به عنوان مسکن استفاده می‌شود. این فلفل حاوی کپسایسین است. یک ترکیب طبیعی که برای مسدود کردن گیرنده‌های درد شناخته می‌شود. مصرف کاین مخلوط با آب گرم و عسل منجر به تسکین درد و به ویژه گلودرد می‌شود. البته اگر زخم‌های باز در دهان دارید، کاین نباید مصرف کنید.