۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

درباره توافق هسته ای؛ برای سناریوهای دیگر هم آماده ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با همتایان فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی خود در بروکسل دیدار و گفتگو کرد. در همین ارتباط نیز، «ندپرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تا...

درباره توافق هسته ای؛ برای سناریوهای دیگر هم آماده ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با همتایان فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی خود در بروکسل دیدار و گفتگو کرد. در همین ارتباط نیز، «ندپرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تائید این دیدارها، گفت: «آنتونی جی. بلینکن»، وزیر امور خارجه، امروز در بروکسل با وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه ایتالیا و الیزابت تراس، وزیر امور خارجه انگلیس دیدار کرد و آنها بر تعهد خود برای حمایت از اوکراین تاکید کردند.

پرایس در ادامه افزوده است: وزیر امور خارجه بار دیگر جنایات گزارش شده توسط نیروهای رئیس جمهور پوتین در بوچا و سراسر اوکراین را به شدت محکوم کرد و خواستار پاسخگویی شد. او و همتایانش درباره بهترین روش ادامه کار برای منزوی کردن فدراسیون روسیه در صحنه بین‌المللی به دلیل نقض آشکار قوانین و اصول بین‌المللی، افزایش فشار بر کرملین، و پایان دادن سریع به جنگ ویرانگر آن علیه اوکراین، بحث کردند. آنها همچنین در مورد طرح‌هایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و امنیتی بیشتر به اوکراین گفتگو کردند.

در ادامه این گزارش از وزارت خارجه آمریکا آمده است که قبل از این نشست، بلینکن با همتایان خود در سطح سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای دیدار کرد تا در مورد هدف مشترک برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، گفتگو کند.

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی توافق کردند که راه حل دیپلماتیک تضمین کننده بازگشت متقابل به برجام بهترین نتیجه است و در عین حال آن‌ها خاطرنشان کردند که در صورت لزوم برای سناریوهای دیگر آماده هستند.

به گفته کارشناسان، هشت دور مذاکرات در وین براساس بازی‌های آمریکا و همراهی‌های سه کشور اروپایی هنوز منجر به رسیدن به یک پیش‌نویس قابل قبول برای دو طرف نشده است. ظاهراً آمریکایی‌ها به پیشنهادات شفاف و روشن ایران پاسخی ۲۷ صفحه‌ای دادند که این پاسخ به‌هیچ‌وجه دربرگیرنده نفع اقتصادی ایران از این دور مذاکرات نیست.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار