۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

خواص سرکه سیب برای پرندگان خانگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قطعا تاکنون در مورد استفاده از سرکه سیب یا انگور یا آب آشامیدنی پرنده ها شنیده اید و حتی تاکنون بارها به آب آنها سرکه اضافه کرده اید در حالی که از خواص و فواید کامل سرکه سیب یا انگور برای پرنده های...

خواص سرکه سیب برای پرندگان خانگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قطعا تاکنون در مورد استفاده از سرکه سیب یا انگور یا آب آشامیدنی پرنده ها شنیده اید و حتی تاکنون بارها به آب آنها سرکه اضافه کرده اید در حالی که از خواص و فواید کامل سرکه سیب یا انگور برای پرنده های خود خبر نداشته باشید.بر همین اساس در این نوشته قصد داریم به تمام فواید و مزایای استفاده از سرکه در آب پرنده های خانگی و زینتی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین و کبک، طوطی سانان ، مرغ مینا ، فنچ ، مرغ مینا و قناری و .. بپردازیم. پس اگر نگهداره و پرورش دهنده هایی یکی از پرنده ها فوق هستید مطالعه این مقاله کاملا برای ما مفید خواهد بود و به سلامت پرنده شما کمک خواهد کرد.

خواص و فواید سرکه سیب در پرندگان

آب اسیدی شده آن خاصیت افزایش اشتها را به دنبال دارد، رفع عفونت،سوزاندن چربی اضافی قناری ها،ضد قارچ و ضد انگل و از بین بردن باکتری های بیماری زا است.برای پیشگیری از بیماری ورم روده هر ده روز یک بار مصرف میگردد.قناری هایی که هر ده روز یکبار از سرکه سیب طبیعی استفاده میکنند کمتر دچار بیماری های انگلی و اسهال خونی میشوند.سرکه سیب یک ضدعفونی کننده است بنابراین برای تمیز کردن جای آب و دان میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید.سرکه سیب میتواند تعداد باکتری های مضر بیماری زا را کاهش داده و تعداد باکتری های مفید را افزایش دهد.

چه زمانی می توان به پرنده سرکه سیب داد ؟

شاید برایتان جای سوال باشد که زمان مناسب برای استفاده از سرکه سیب چه زمان هایی است و دقیقا برای چه بیماری ها و مواردی می توان از این ماده استفاده کرد، در ادامه به کاربردها و زمان مناسب استفاده از سرکه سیب یا سایر سرکه ها پرداخته شده است :

  • جهت برطرف کردن استرس می توانید از سرکه استفاده کنید، به خصوص زمانی که پرنده را به تازگی به مکان جدیدی انتقال داده اید و یا اینکه در اثر مشاهده چیزی یا شنیدن صدایی دچار وحشت و استرس شده است.
  • زمانی که پرنده های جدیدی را به پرنده های قبلی اضافه می کنید، احتمال وجود بیماری هایی در بدن پرنده های جدید وجود دارد. بنابراین بهتر است پرنده های جدید را برای چند روز قرنطینه کنید و به آنها سرکه بدهید و همچنین پس از انتقال به سالن، به کلیه پرنده ها سرکه بدهید.
  • در صورت بروز هرگونه تغییرات ناگهانی در وضعیت آب و هوا و وارد آمدن شوک دمایی به پرنده ها ، استفاده از سرکه می تواند استرس و شوک دمایی ناشی از آن را کاهش دهد.
  • در صورتی پرنده خانگی و یا گله شما در معرض بیماری های فصلی یا ویروسی قرار دارند و خطر شیوع بیماری را احساس می کنید، می توانید با دادن سرکه سیب به آنها ، سیستم ایمنی بدن آنها را در برابر بیماری ها تقویت کنید.
  • اگر از روی بستر و یا پرهای دم پرنده ، مشکوک به وجود اسهال در میان آنها را دارید، می توانید از سرکه سیب یا انگور برای توقف اسهال و درمان بیماری های احتمالی استفاده کنید.
  • در حالت کلی توصیه می کنیم ماهانه یکبار از سرکه سیب یا سایر سرکه ها در آب آشامیدنی پرنده ها استفاده کنید تا مقاومت بدنی آنها را در برابر بیماری ها افزایش دهید.

چقدر سرکه سیب به پرنده بدهیم؟

مقدار مصرف سرکه سیب ده سی سی در یک لیتر آب و ۱۰ قطره در جا آبی پرنده می باشد.با این کار آب حالت اسیدی میگیرد و سلامت پرندگان را تامین و از بیماری ها پیشگیری میکند.بصورت یک قاشق غذاخوری (۱۵میلی لیتر) در یک لیتر آب , در اختیار پرنده قرار میگیرد که میتوان در تمام اوقات سال ازآن برای آب مصرفی پرنده استفاده کرد .بعضی از پرورش دهندگان , این محلول را در تمام دوران تخمگذاری و جوجه داری مورد استفاده قرار میدهند.غلظت اسیدیته درون دستگاه گوارش پرندگان , برای برخورداری از عملکرد صحیح آنزیم ها بر روی پروتیین ها میباید دارای PH بین ۲ تا ۳ باشد .کمبود و یا فقدان این مقدار از اسیدیته در سیستم گوارش , باعث ایجاد رشد تعداد زیادی باکتری موسوم به مگاباکتری گردیده و مقدار PH موجود را به ۶ تا ۷ میرساند .

مگاباکتری مانع هضم پروتیین های موجود شده و پرنده بدلیل از دست دادن تدریجی وزن خود و در نتیجه ازدیاد و سرعت تکثیر مگاباکتری , به بیماری گوشت ریزی سریع یاسینه کاردی مبتلا میشود که متاسفانه اغلب اوقات این بیماری موجب تلف شدن پرنده میگردد .سرکه سیب ۵% درلیتر میتواند تعادل اسیدی – بازی دستگاه گوارش پرنده را درحالت نرمال و با PH بین ۲ تا ۳ حفظ نموده و از تلف شدنش جلوگیری نماید .البته میتوانید یک هفته از سرکه سیب و هفته بعد از آب لیمو تازه به صورت چرخشی استفاده کنید.

مزایای اسیدی کردن آب مصرفی پرنده با سرکه سیب

  • آب اسیدی شده خاصیت اشتها آوری دارد.
  • پرندگانی که از این آب استفاده می کنند صدف آسیاب شده را بیشتر مصرف می کنند.
  • پرندگانی که از این آب استفاده می کنند کمتر تحت تاثیر کوکسیدیوزیس (بیماری انگلی که منجر به اسهال خونی می شود) قرار می گیرند.
  • منجر به کاهش پخش مگاباکتری ها می شود.میزان مصرف سرکه سیب برای پرندگان
  • مصرف مواد دارویی مثل بایکوکس را کاهش می دهد.
  • تعداد باکتری های بیماری زا را کاهش داده و منجر به افزایش تعداد باکتریهای مفید می شود (همانند پروبیوتیکها عمل می کند).

خاصیت سرکه سیب در آبتنی پرندگان خانگی

  1. باعث براق شدن پرها میشود
  2. پیشگیری کننده شپشک است

۵ سی سی در وان آبتنی قناری هفته ای یک بار توصیه میشود.

نکات مهم قبل از استفاده از سرکه در آب طیور

قبل از اقدام به شروع کار بهتر است به چند نکته زیر توجه کنید :

  • بعد از قرار دادن آب حاوی سرکه در اختیار پرنده ، برای چند دقیقه در کنار او بمانید و آب خوردن او را تحت نظر بگیرید در صورتی که پرنده یا پرنده های شما تمایلی به آب خوردن ندارند، پس از دو ساعت آب را تعویض کنید چون که در صورت تشنه شدن پرنده ها احتمال مرگ و میر آنها وجود دارد.
  • سرکه برای درمان همه بیماری ها مفید نیست ، بنابراین در صورت عدم درمان پرنده با سرکه، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. دقت کنید که سرکه در درمان بیماری های ویروسی و باکتری های اسید دوست بی اثر است.
  • برخی بر این باورند که استفاده از سرکه سیب لاغری پرنده ها و از بین رفتن چربی مازاد در بدن آنها می شود، دقت کنید که سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود به افزایش اشتهای آنها کمک می کند و هیچ تاثیری در کاهش وزن آنها ندارد.
  • حتما از سرکه های خانگی و طبیعی استفاده کنید، سرکه های صنعتی حاوی مواد شیمیایی بوده و برای پرنده ها مضر و کشنده خواهد بود.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار