۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸

خطیب‌زاده: احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبرو شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عراقچی و موکول شدن مذاکرات به دولت...

خطیب‌زاده: احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبرو شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عراقچی و موکول شدن مذاکرات به دولت سیزدهم گفت: مذاکرات وین در شش دور با قوت و کیفیت جلو رفت.

وی با بیان اینکه احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبه‌رو شد و انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، اظهار داشت: حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود. البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. طبیعی است این گفت‌وگوها در مسیر عادی ادامه یابد.

رییس مرکز دیپلماسی‌ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: مهم این است که منافع مردم و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود. لحظه‌ای که دولت آمریکا به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ایران راستی‌آزمایی کند، به تعهداتش برمی‌گردد. باید صبر کنیم دولت جدید مستقر شود.

تصمیم نهاد قضایی اروپایی شرم‌آور است 

خطیب‌زاده درباره تصمیم نهاد قضایی اتحادیه اروپا درباره حجاب تصریح کرد: تصمیمی که از سوی نهاد قضایی اروپایی اعلام شده، شرم‌آور است. وقتی حقوق‌بشر، حقوق اقلیت‌ها و مذاهب به اسلام و مسلمین می‌رسد، در اروپا معنای مضیقی پیدا می‌کند. این تصمیم تبعیض‌آمیز و تبعیض‌ساز است و می‌تواند باعث افزایش گسترش اسلام هراسی و خشونت علیه مسلمانان در دامنه اروپا باشد.

وی ادامه داد: از نهادها و مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم این را اصلاح کنند. این نقض اولیه و بدیهی آزادی شریعت و مذاهب در اروپا و نقض حقوق اقلیت‌ها در اروپا است.
ناامنی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران با افغانستان خاطرنشان کرد: به دقت اوضاع را در مرزها کنترل کرده و شرایط را رصد می‌کنیم. امنیت افغانستان، امنیت ماست و ناامنی در آن کشور برای ما قابل تحمل نیست.

خطیب‌زاده همچنین درباره افتتاح سفارت‌های امارات و اسرائیل ابراز داشت: رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت و حضیض شرایط سیاسی و اقتصادی خود است. آنها فکر می‌کنند با این اقدامات می‌تواند مشروعیت برای خود ایجاد کنند. رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیمی که دهه‌ها است، مشغول ترور و ناامنی است، مشروعیتی از این طریق کسب نمی‌کند. مسئولیت ناآرامی‌هایی که در منطقه با حضور اسرائیل مرتب شود، متوجه امارات است.

از عادی‌سازی روابط با مصر استقبال می‌کنیم 

وی درباره ادعای گفت‌وگوهای ایران و مصر هم بیان کرد: تماس‌ها همواره بین ایران و مصر بوده و قطع نشده است. عادی‌ شدن روابط کشورهای بزرگ اسلامی به نفع منطقه و جهان اسلام است و ما از این عادی ‌شدن همواره استقبال کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد درباره طرح سه مرحله‌ای برخی از کشورهای اروپایی درباره برجام یادآور شد: نه یک کلمه بیش از برجام انتظار داریم و انجام می‌دهیم و نه یک کلمه کمتر از آن. طرح‌های زیادی شاید گفته شود اما آنچه روشن است، سیاست اصولی و کلی نظام است و آن، این است که هیچ چیزی فراتر از آن گفت‌وگو نمی‌کنیم.

گفت‌وگوها برای تبادل زندانیان با آمریکا موازی و با واسطه بود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره جزییات گفت‌وگوهای ایران با آمریکا و انگلیس درباره تبادل زندانیان و دلیل انکار این توافق از سوی واشنگتن عنوان کرد: اظهارنظری که از سوی طرف آمریکایی درباره این توافق شنیدیم، جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگوهای برجام در وین و موازی با آن اما جداگانه، گفت‌وگوهایی با واسطه با آمریکا و همچنین انگلیس داشتیم که درخصوص این موضوع بشردوستانه و انسانی بود.

وی با تاکید بر اینکه از روز اول اعلام کردیم رهایی انسان‌هایی که به بهانه‌های واهی در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و… زندانی شده‌اند، اولویت ماست، گفت: آنچه آمریکا انجام می‌دهد، گره زدن یک موضوع انسانی با یک هدف سیاسی است. این گفت‌وگوها به شکل موازی و جداگانه انجام شد و به نتیجه رسید. برای انجام این توافق، لازم بود مقدمات کار انجام شود و همه طرف‌ها به پایتخت‌هایشان رفتند که مقدمات کار را انجام دهند.
آمریکا باید از استفاده سیاسی از مسائل انسانی دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مقدمات لازم از سوی آمریکا انجام نشده است، اظهار داشت: وقتی ایران به کشورهای عضو برجام اعلام کرد دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید انجام می‌شود، متوجه شدیم دولت آمریکا تصمیم گرفته آن مسئله را به دولت بعدی گره بزند. این کار، هم رویکرد غلطی است و هم باعث می‌شود همه مسیرها دچار سختی شود.

به گفته خطیب‌زاده، اگر آمریکا و انگلیس امروز تعهدات خود را در خصوص آن توافق انجام دهد، این کار قابل انجام است. آمریکا باید از استفاده سیاسی از این مسئله انسانی دست بردارد. اگر طرف مقابل تعهدات‌شان را انجام دهند، فکر می‌کنیم این مسیر باز است.

تعدی به مسجد الاقصی به اشد وجه محکوم است 

وی همچنین وی درباره سفر معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هم تصریح کرد: سفر مقامات فنی آژانس طبیعی است. این سفرها در سطوح مختلف همواره انجام می‌شود و ارزش خبری هم ندارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تعدی روز گذشته صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی خاطرنشان کرد: تعدی که در آستانه عید سعید قربان انجام شده، به اشد وجه محکوم است و جمهوری اسلامی از آن اعلام انزجار می‌کند. صهیونیست‌ها نشان دادند جز مقاومت برای آزادی قدس شریف راهی باقی نگذاشته‌اند. ایران به تمامی مساعی خود برای جلوگیری از این تعدی‌ها و وحدت جهان اسلام در برابر این تجاوزات ادامه می‌دهد.
ایران از هر ابتکاری در مورد افغانستان استقبال و به آن کمک می‌کند

خطیب‌زاده درخصوص اظهارات اخیر سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه اگر نیروهای ترکیه از افغانستان خارج نشوند با آنها خواهد جنگید، ابراز داشت: در مورد افغانستان جمهوری اسلامی همچنان معتقد است روند مناسبات در این کشور از مسیر گفت‌وگو می‌گذرد. صلح افغانستان اگر بناست، صلح ماندگاری باشد باید از یک مسیر عبور کند و آن نیز گفت‌وگو است.

وی با اشاره به نشست تهران بیان کرد: گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی و آنچه در تهران پیرامون این روند کلید خورد، به عنوان چارچوب مفهومی ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی خواهد بود. البته این گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی حتما ابعاد منطقه‌ای نیز دارد و همه کشورهای منطقه باید کمک کنند تا طرف‌های افغانی خودشان به راه‌حلی برای آینده افغانستان برسند. جمهوری اسلامی نیز همواره از همه طرف‌های افغانی خواسته است تا به این مسیر حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح بیشتر درخصوص نشست تهران درباره مذاکرات بین‌الافغانی یادآور شد: ایران مسیری که آغاز کرده تا لحظه‌ای که طرف‌های افغانی به آن پایبند باشند، ادامه می‌دهد. ایران به صورت فعال با تمامی طرف‌ها و گروه‌های افغانی به شکل دوجانبه و چند جانبه در ارتباط است.

به گفته خطیب‌زاده، ایران از هر ابتکاری در مورد افغانستان استقبال کرده و به آن کمک می‌کند. تنها یک گفت‌وگوی فراگیر و مرضی‌الطرفین می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

تغییر و شکافی عمده‌ای در تداوم کار دولت دوازدهم وجود ندارد 

وی در پاسخ به این سوال که تصمیم برای ادامه روند مذاکرات در دولت سیزدهم از سوی کدام طرف اتخاذ شد، عنوان کرد: طرف غربی به تعهدات خود در دور ششم توافق نکرده بود که برای دور جدید برگردد و بخش عمده‌ای هم که باید توافق می‌شد، انجام شده بود. اختلاف نظر در برخی لیست‌ها و اسامی بود که آمریکا آنها را در دور ششم بلوکه کرد و ما هم گذاشتیم که طرف آمریکایی برود و تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تشکیل کمیته تطبیق در ایران گفت: در ایران هم با توجه به انتخابات و انتقال آرام و مدنی قدرت باید یکسری موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و در کمیته تطبیق مباحث مطرح شد. وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی دستورات حاکمیت را منتقل و برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کند.

خطیب‌زاده افزود: هیچ تغییر و شکاف عمده‌ای در تداوم آنچه در دولت دوازدهم انجام می‌شد، وجود ندارد و در دولت سیزدهم، کار ادامه خواهد یافت و طبیعی است وزارت امور خارجه در چارچوب دستورات حاکمیتی عمل کند.

از هیچ کمکی به لبنان دریغ نمی‌کنیم 

وی درباره دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: این گفت‌وگوها به نفع منطقه و مردم ایران و عربستان است. ان‌شاالله در مسیری که دو طرف توافق کرده باشند، این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره انصراف سعد حریری برای تشکیل دولت در لبنان تصریح کرد: این مردم لبنان هستند که باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند. هیچ وقت از ارائه کمک به طرف‌های لبنانی به شمول دولت، گروه‌ها  و احزاب پا پس نکشیده‌ایم و هر وقت کمک خواستند، کمک کردیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در فشار اقتصادی که مردم لبنان در آن هستند، آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و از کمک‌ها دریغ نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: مهم این است که در مسیر سیاسی گفت‌وگوهای سیاسی – که بازتاب دهنده بلوغ مردم لبنان باشد – به نتیجه برسد و هر چه زودتر دولت تشکیل شود.

هند به تعهدات خود درباره بندر چابهار عمل کند 

وی درخصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه هند مبنی بر اینکه بندر چابهار در مسیر شمال در طرح هند-پاسیفیک قرار گیرد، ابراز داشت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم ایران در حوزه توسعه آبی است و در کریدور جنوب – شمالی که نزدیک به دو دهه است بین ایران، روسیه و هند صحبت شده، قرار دارد. توسعه آن، بخشی از آن در اختیار شرکت‌های هندی است و ما انتظار داریم، آنها به تعهدات خود عمل کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آنچه به عنوان زیرساخت‌های ترانزیت در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، می‌تواند در ظرفیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه در این حوزه به کار گرفته شود. البته در چارچوب‌هایی که همواره در سیاست‌های کلان خودمان مطرح کرده‌ایم.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار