۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲

خداحافظی با دریبل: این برزیل را نمی شناسیم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خداحافظی با دریبل: این برزیل را نمی شناسیم!. تیم ملی برزیل از ویژگی همیشگی‌اش در جام‌های جهانی دور شده و دیگر جزو تیم هایی نیست که آمار بیشترین دریبل را به خودشان اختصاص می‌دهند. افت دریبلینگ بازیک...

خداحافظی با دریبل: این برزیل را نمی شناسیم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خداحافظی با دریبل: این برزیل را نمی شناسیم!. تیم ملی برزیل از ویژگی همیشگی‌اش در جام‌های جهانی دور شده و دیگر جزو تیم هایی نیست که آمار بیشترین دریبل را به خودشان اختصاص می‌دهند.

افت دریبلینگ بازیکنان تیم ملی برزیل در جام جهانی نسبت به ادوار گذشته

 از میان تمام اصول فوتبال، هیچ یک به اندازه دریبل زدن با برزیل یکی نیست. حرکت فردی، پیچ و تاب خوردن، قدرت خلاقیت و استعدادهای فردی بالاترین ارزش‌های مرتبط با فرهنگ فوتبال شکل گرفته در زمین های این کشور را تشکیل می‌دهند. فاکتورهایی که در قطر هم وجود داشت و هنوز هم هست ولی بیشتر در پای خارجی‌ها!

سلیقه تیته با آنهایی که بیشتر دریبل می زدند فاصله زیادی داشت. واقعیتی که شاید نتواند عملکرد سلسائو را توجیه کند اما حداقل جای تعجب دارد.

اما بهترین آمار دریبل‌زنی در این جام مربوط به کدام تیم است؟ در ادامه می‌خوانید؛

تیم ملی برزیل دهمین تیم در میانگین دریبل است: ۶.۴ در هر بازی مانند آرژانتین. طبق داده‌های استخراج شده از پلت فرم “Sofascore”، سکوهای اول و دوم را آلمان و کانادا هر کدام با ۱۰.۳ و سکوی سوم را غنا با ۹ دریبل در هر بازی اشغال کرده اند که همگی در مرحله گروهی حذف شده اند.

لیست فردی نیز با لیست تیم‌ها مطابقت دارد. جمال موسیالا هافبک آلمانی با میانگین ۶.۳ دریبل در هر بازی بهترین دریبل زن جام است. نکته‌ای که چندان هم جای تعجب ندارد چرا که قبل از شروع مسابقات، این جوان ۱۹ ساله به این مهارت شهره بود.

برای درک تفاوت او با سایرین در این زمینه، میانگین او تقریباً دو برابر رتبه دوم، ستاره کانادایی، آلفونسو دیویس (۳.۷) است. محمد کودوس، هافبک تهاجمی غنا با ۳.۳ دریبل در هر بازی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. جالب اینکه این دو توسط کیلیان امباپه فرانسوی، که در رتبه بعدی لیست با سه دریبل در هر بازی قرار می گیرد تعقیب می‌شود. امباپه‌ای که از نظر مجموع تعداد دریبل تا اینجای جام در رده دوم قرار دارد. او با ۱۵ دریبل این جایگاه را با چهار اختلاف نسبت به موسیالا در شرایطی به خودش اختصاص داده که هنوز دو بازی دیگر پیش روی خودش دارد.

ترکیب بازیکنان حذف شده و حاضرین در نیمه نهایی در بالای لیست دریبل‌زنان نشان می‌دهد که این چیزی نیست که یک تیم را قهرمان کند، حتی اگر نقش مهمی در باز کردن منافذ دفاعی حریف داشته باشد اما غیبت تیم ملی برزیل موضوعی جداگانه است.

در روسیه، در سال ۲۰۱۸، تیمی که تیته نیز مربی آن بود، برزیل در دریبل موفق در هر بازی با میانگین پاندزه دریبل دوم شد. چهار سال قبل، در خانه، آنها با میانگین ۱۴.۱ چهارم شدند. در آفریقای جنوبی، با ۱۲.۴ دریبل میانگین سوم را داشتند. در آلمان با ۱۱.۲ دریبل به طور متوسط در هر بازی، دوم شدند و در سال ۲۰۰۲ (کره جنوبی و ژاپن) آنها بیشترین دریبل در هر بازی را با ۱۴.۳ دریبل به طور متوسط دارا بودند.

اما آنها در این دوره میانگین ۶.۴ دریبل را در هر بازی ثبت کردند که چیزی نزدیک به فاجعه بود. آماری که این سوال را ایجاد می‌کند که سبک بازی آنها مبتنی بر کار تیمی بیشتر بود یا حریفان قدرت بیشتری در برابر خلاقیت آنها داشتند؟

شیوه بازی تیته دریبل زدن را محدود نمی کرد. به خصوص به این گواه که او می خواست این اتفاق در کناره ها، با رافینیا و وینیسیوس رخ دهد. وینی یکی از رهبران دریبلینگ در لیگ قهرمانان اروپا است (او در فصل جاری در جایگاه سوم قرار دارد). لئوناردو میراندا، روزنامه نگار، در این خصوص این‌طور استدلال می‌کند:

شاید تیم هایی مانند آلمان، غنا، فرانسه و کانادا با حریفانی روبرو شدند که اجازه دریبل زدن بیشتری را می دادند. برزیل مقابل رقبای بسیار نزدیکی بازی کرد و همیشه دریبل نمی تواند در برابر آنها مفید ظاهر شود. من شانس هایی را که سایر تیم ها داشتند را بیشتر می بینم تا در واقع چیزی که از بازیکنان برزیلی یا ترکیب تاکتیکی تیته حاصل شده است.

او در ادامه گفت:

از ویژگی های این جام باید به یاد آورد که برزیل با ذخیره ها به مصاف کامرون رفت و اینکه نیمار، بهترین دریبل‌زن تیم در اولین بازی خود مصدوم شد، دو مسابقه بیرون بود و وقتی برگشت، هنوز از نظر بدنی در آمادگی صد درصد به سر نمی‌برد.

کارلوس ادواردو منصور، ستون‌نویس GLOBO هم می‌گوید:

شاید شرایط بازی ها باشد، چون در جام جهانی با نمونه ای متفاوت از مسابقات کوچک مواجه‌ایم. نفرات اصلی این تیم سه بازی انجام دادند و نیمار حتی سه بازی هم انجام نداد. اما سیستم سعی می کند شرایطی را برای دریبل زدن وینگرها ایجاد کند. اتفاقا این یکی از مسائلی بود که باعث شد رافینیا در ترکیب جا بیفتد. وینیسیوس مشخصا یک دریبل‌زن است، اما بخش عمده‌ای از کمک‌های تعیین‌کننده‌اش با پاس‌ها و ارسال‌ها بود.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار