۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲

خاک مناسب درخت موز چیست؟+نحوه کاشت درخت موز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از جوانه بان،خاک مناسب در موز چیست؟ خاکی با قدرت زهکشی بالا مانند خاک شنی، رسی و لومی می تواند انتخاب مناسبی برای خاک مخصوص موز است. درخت موز نمی تواند در خاک های قلیایی و آهکی رشد کند. ا...

خاک مناسب درخت موز چیست؟+نحوه کاشت درخت موز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از جوانه بان،خاک مناسب در موز چیست؟ خاکی با قدرت زهکشی بالا مانند خاک شنی، رسی و لومی می تواند انتخاب مناسبی برای خاک مخصوص موز است. درخت موز نمی تواند در خاک های قلیایی و آهکی رشد کند. ابهترین خاک برای کاشت و پرورش درخت موز خاک هایی با حاصلخیزی بالا و اسیدی است.  وجود کمی خاک برگ  برای کاشت درخت  موز مفید باشد. در کل می توان گفت که درخت موز قادر به رویش در هر نوع زمین و خاکی نیست.

درخت موز در شمال، درخت موز در ایران

درخت موز، بومی مناطق گرمسیری از جمله جنوب شرقی آسیا، شبه جزیره مالزی و استرالیا است. موز در جنوب شرقی ایران یعنی  استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان به صورت گسترده ای کاشته می شود و پرورش می یابد. در استانهای شمالی ایران از جمله گیلان و مازندران هم به سبب برخورداری از مواهب طبیعی درخت موز کاشت می شود.

موز از دسته درختان میوه ای  است که به سرعت رشد میکند. درخت موز می تواند به راحتی در محیط منزل کاشته شود و رشد کند. درختچه موز یک ساقه کاذب دارد که به شکل متحد المرکز محکمی از مرکز شکل می گیرد. همچنین  دارای ریزوم زمینی و یک سیستم ریشه ای فیبری می باشد. از مهم ترین نکات مورد توجه برای کاشت درخت موز نوری غیر مستقیم، دمای مناسب، خاک زهکشی شده، و آبیاری منظم است. برای کاشت درخت موز در منزل می توانید از یک گلدان کوچک استفاده کنید و سپس با بزرگ شدن آن درخت موز را به محیطی بزرگ تر انتقال دهید. کاشت موز می تواند از روش های مختلفی انجام شود. از روش های کاشت موز می توان به کاشت از طریق ریزوم ،کاشت از طریق بذر و کاشت از طریق پاجوش ها اشاره کرد. کاشت بذر موز چیزی حدود ۴ سال زمان می برد تا به مرحله جوانه زنی برسد. پس اگر می خواهید سریع تر به محصول برسید به شما پیشنهاد میکنیم که نهال های کوچک درخت موز انتخاب کنید زیرا کاشت موز از طریق بذر سالیان زیادی طول میکشد.

مراحل آماده سازی و کاشت درخت موز

در ابتدا محل کشت و خاک مناسب برای درخت موز  را انتخاب کنید. مکانی  که برای کشت موز در نظر می گیرید باید به قدر کافی وسیع باشد تا جای کافی برای گیاه بعد از رشد داشته باشد. درمحل پرورش موز باید به قدر کافی نور خورشید برای رشد برگ ها و نیز گرم نگه داشتن خاک اطراف ریشه وجود داشته باشد. دمای خاک اطراف ریشه موز باید بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد، در غیر این صورت رشد گیاه به شدت کم میشود.

کاشت درخت موز در باغچه

پس از تهیه نهال موز مورد نظر دقت کنیدکه فضای مناسبی برای کاشت آن انتخاب نمایید. گلدان تهیه شده برای کاشت نهال موزباید عمقی ۱۵ سانتی متر داشته باشد و همچنین در انتهای گلدان سوراخ های کافی برای زهکشی وجود داشته باشد. گلدان را با خاک مناسب درخت موز پر کنید .از خاک باغچه برای بسترخاک گلدان  استفاده نکنید. برای خاک مناسب درخت موز  ترکیبی از  خاک پرلیت و پیت ماس  پیشنهاد میشود. پس از تهیه خاک مرغوب یک گودال در وسط گلدان ایجاد کنید و نهال موز را به صورت دقیق در وسط گلدان بکارید. آرام آرام خاک را فشار دهید تا نهال ها درون خاک محکم  شوند. سپس به خاک به گونه ای که آب دهید که  اضافی آب  از انتهای گلدان خارج شود.سپس گلدان را به محیط مناسبی که نور کافی  و غیر مستقیم دریافت کند منتقل کنید.بعد از کاشت نهال موز سریع رشد میکند.از این رو لازم است هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید یا آن را به باغچه منتقل کنید  تا گیاه فضای کافی برای رشد را داشته باشد.

کود مناسب درخت موز

برای کاشت موز در خاکهای شنی و آهکی  یعنی خاکهایی که حاصلخیز نیستند  لازم است ۴ تا ۶ دفعه در سال کود مخصوص درخت موز  داده شود.بهترین رشد و تولید مناسب موز در خاک مرطوب، اسیدی و حاصلخیزاست رشد گیاه موز در ۳ تا ۴ ماه اول مهم است چون  تعیین کننده وزن خوشه و تعداد دسته هاست. میزان۴۰ کیلوگرم کود حیوانی پوسیده برای هر گودال درزمان کاشت درخت موز استفاده می شود .سالانه  باید مقدار ۲۰ کیلوگرم کود حیوانی باید به خاک افزود. ۳تا۲ کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر درخت و ۱۰۰تا۷۰ گرم فسفر در زمان گلدهی و ۱-۵/۰ کیلوگرم سولفات آمونیوم به تدریج در طول یکسال برای تغذیه به درخت داده می شود. دقت داشته باشیدنهال موزی که کود مصرف می کند نباید تشنه شودو بعد از کودهی نیازبه آب فراوان و منظم دارد. تغذیه خاک مناسب درخت موز با  کودهای مخصوص که حاوی ترکیبات منیزیم، پتاسیم و نیتروژن می باشد به رشد  و تقویت درخت موز کمک میکند.

عمر و  ارتفاع درخت موز

عمر درخت موز حداکثر ۶ سال است ولی اگر مراقبت و تغذیه درخت موز خوب و مناسب باشد تا ۱۰ سال هم می توان از درخت موز بهره برداری کرد. اضافه  کردن کودهای شیمیایی بعد از هر برداشت باعث افزایش میوه دهی درخت موز میشود و عمر درخت موز را بالا می برد.درخت موز در طبیعت تا ارتفاع ۱۵ متر رشد می‌کند. گونه‌هاییاز درخت موزهست که می‌توان آن‌ها را در گلدان و منزل پرورش داد. با توجه به رشد سریع موز لازم است هر سال اندازه گلدان بزرگتر شود. درخت موز در گلدان می‌تواند تا ارتفاع ۲و حتی ۴ متر هم  رشد کند.

خاک مناسب درخت موززیر نظر کارشناسان باغداری

خاک، یک فاکتور اصلی در پرورش و رشد درخت موز به حساب می‌آید و به همین علت  می‌بایست با دقت و شناخت کافی انتخاب شود. بادام  مشاوران و کارشناسان باغداری نارنج اسپادانا به شما کمک میکنند با انواع خاک‌های مناسب برای کاشت درخت موز و رساندن ان به حداکثر بهره وری آشنا شوید. شما می‌توانید به کمک آنها یک بستر خاک مناسب و مغذی برای درخت موز خود بسازید و آن را تقویت کنید. برای خرید و مشاوره انواع کود، سم و قارچ کش می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید. البه فقط در روزهای کاری تماس بگیرید.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط