۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

خارج شدن آب دهانتان در خواب یک نشانه بیماری است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سمیره فتحی، اظهار کرد: این طبیعی است که وقتی برشی از هندوانه‌ای خنک و سرخ یا برشی از لیموترش می‌بینید یا حتی تصورش را می‌کنید آب از دهانتان راه بیفتد، یا همچنین وقتی که غذای خوشمزه مورد علاقه‌تان ر...

خارج شدن آب دهانتان در خواب یک نشانه بیماری است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سمیره فتحی، اظهار کرد: این طبیعی است که وقتی برشی از هندوانه‌ای خنک و سرخ یا برشی از لیموترش می‌بینید یا حتی تصورش را می‌کنید آب از دهانتان راه بیفتد، یا همچنین وقتی که غذای خوشمزه مورد علاقه‌تان را می‌بینید یا توصیفش را می‌شنوید، اما بزاق زیاد تولید کردن، خصوصاً ریختن آب دهان حین خواب دیگر شوخی نیست، بلکه می‌تواند آزاردهنده و خجالت آور باشد.

وی ادامه داد: بزاق زیاد که به آن سیالوره نیز می‌گویند می‌تواند نتیجه‌ تولید زیاد بزاق یا کاهش دفع بزاق باشد که باعث می‌شود آب از دهان راه بیفتد که معمولا نگران‌کننده نیست، اما گاهی می‌تواند علامتی از یک مشکل بزرگ‌تر باشد.

فتحی تصریح کرد: اگر بدنتان نسبت به چیزی آلرژی داشته یا دچار عفونتی باشید، ممکن است بدنتان بزاق بیشتری تولید کند تا سموم را دفع کند، در نتیجه ممکن است آب از دهانتان جاری شود.

این پزشک عمومی عنوان کرد: عوارضی وجود دارند که می‌توانند باعث این واکنش شوند مانند آلرژی فصلی، اگر علاوه‌بر جاری شدن آب دهان دچار خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه هم هستید، پس ممکن است به آلرژی فصلی دچار باشید که می‌تواند تولید بزاق را افزایش داده و باعث جاری شدن آن از دهان شود، شایع‌ترین آلرژن‌ها، گرده گیاهان و کپک و گرد و غبار هستند.

وی با اشاره به این‌که گرفتگی سینوس یا عفونت‌های تنفسی نیز می‌تواند یکی از دلایل ریختن آب از دهان باشد، عنوان کرد: سینوس‌ها حفره‌های خالی در درون استخوان‌های اطراف بینی شما هستند که می‌توانند در اثر سرماخوردگی معمولی، آلرژی‌ها و یا دیگر مشکلات بینی ملتهب شوند، اگر سینوس‌ها ملتهب یا عفونی شوند می‌توانند با انسدادی که ایجاد می‌کنند سبب تخلیه‌ ناخواسته‌ ترشحات شده و در نهایت به شکل آب دهان جاری شوند.

فتحی ادامه داد: اگر به دلیل گلودردی که دارید به سختی می‌توانید بلع را انجام دهید ممکن است فارنژیت داشته باشید که بیشتر به نام گلو درد شناخته می‌شود، فارنژیت می‌تواند ویروسی یا باکتریایی باشد و ممکن است لکه‌هایی قرمز یا سفید رنگ در گلویتان ایجاد  یا این که تب داشته باشید و غدد لنفاوی‌تان متورم شوند.

این پزشک عمومی افزود: بلع کمتر باعث می‌شود بزاق بیشتری در دهانتان بماند و درنتیجه وقتی در خواب هستید آب از دهانتان جاری شود، اما شما نمی‌توانید تنها براساس علائمی که دارید بفهمید که گلودرد دارید، بنابراین لازم است برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

وی در رابطه با درمان این عارضه، عنوان کرد: اگر فکر می‌کنید آلرژی یا عفونت می‌تواند دلیل تولید زیاده از حد آب دهانتان باشد باید به پزشک مراجعه کنید، در بیشتر موارد دارو می‌تواند علت اصلی را درمان کند، اگر عارضه ادامه‌دار شد ممکن است نیاز به ویزیت توسط متخصص گوش و حلق و بینی داشته باشید.

فتحی با اشاره به این‌که بزاقی که در دهان جمع شده ناخواسته از دهان جاری می‌شود و به همین دلیل وقتی در خواب هستید بیشتر ممکن است که این اتفاق بیفتد چون قادر به کنترل آن نیستید، بیان کرد: به پهلو یا به پشت خوابیدن شرایطی فراهم می‌کند که بزاق راحت‌تر به بیرون از دهان راه پیدا کند؛ اما روی کمر خوابیدن می‌تواند تا حدودی به رفع این مسئله کمک کند، پس نگران جاری شدن آب از دهانتان وقتی که در خواب هستید نباشید.

این پزشک عمومی عنوان کرد: یک اختلال خواب به نام آپنه خواب نیز می‌تواند با جاری شدن آب از دهان مرتبط باشد، زیرا در این اختلال راه‌های هوایی باریک یا مسدود شده‌اند، آپنه خواب می‌تواند دو صورت انسدادی و مرکزی خواب زمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: آپنه انسدادی زمانی است که راه هوایی حین خواب مکرراً مسدود می‌شود و آپنه مرکزی خواب زمانی است که مغز سیگنال‌های درستی که برای تنفس نیاز دارید ارسال نمی‌کند، این تنفس نامنظم می‌تواند منجر به تولید زیاد بزاق و جاری شدن آن از دهان شود.

فتحی افزود: اگر مطمئن نیستید که آپنه خواب دلیل جاری شدن آب دهانتان است یا نه، به پزشک مراجعه نمایید، چراکه می‌تواند مشخص کند آیا فقط اصلاح وضعیت خوابتان کافیست یا نیاز به ارزیابی توسط متخصص گوش و حلق و بینی دارید و یا باید دارویی مصرف کنید.

این پزشک عمومی عنوان کرد: گاهی برخی از داروها می‌توانند مقدار بزاق تولید شده در بدن را افزایش دهند، خصوصاً اگر بابت بیماری‌هایی مانند اختلالات روانی، آلزایمر و سستی عضلات دارو مصرف می‌کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار