۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱

حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیون به صداوسیما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هفته پیش بود که آخرین نظرسنجی رسانه‌ملی درباره وضعیت برنامه‌های تلویزیونی منتشر شد. طبق آمار منتشر شده در این نظر سنجی، از ۱۰ برنامه پرمخاطب، ۶ برنامه متعلق به شبکه سه، ۱ برنامه متعلق به شبکه نسیم،...

حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیون به صداوسیما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هفته پیش بود که آخرین نظرسنجی رسانه‌ملی درباره وضعیت برنامه‌های تلویزیونی منتشر شد. طبق آمار منتشر شده در این نظر سنجی، از ۱۰ برنامه پرمخاطب، ۶ برنامه متعلق به شبکه سه، ۱ برنامه متعلق به شبکه نسیم، یک برنامه شبکه یک و یک برنامه متعلق به شبکه مستند بوده است.

دقایقی بعد از انتشار این آمار، رسانه‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیون با تیترهایی مانند «شکست صدا و سیما» و «بالاتر بودن مخاطبین حیات‌وحش از برنامه‌ی فوتبال‌برتر» آمار مذکور را پوشش دادند.

با اینکه سال‌هاست خبرنگاران اصلاح‌طلب و معاند از قِبَل تاختن بر رسانه‌ملی و‌ تضعیف آن «نان» می‌خوردند، تخریب تلویزیون در سال‌های اخیر توسط این طیف افزایش یافته است. بخصوص بعد از خروج عادل فردوسی پور به عنوان لیدر جریان شبه روشنفکری از سیما، حمله به رسانه‌ی ملی جزو الویت‌های تاکتیکی این طیف شده است.

نکته جالب ماجرا اینجاست که رسانه‌های شبه روشنفکری درحالی از شکست رسانه ملی می‌نویسند که آمار منتشر شده تنها مربوط به «برنامه‌های تلوزیونی» است و در آن به پر مخاطب‌ترین بخش آنتن سیما یعنی «فیلم و سریال» توجهی نشده است.

نکته جالب دیگر اینکه تعدادی از رسانه‌های اصلاح‌طلب که با تیتر زنجیره‌ای «حیات‌وحش بالاتر از  میثاقی» آمار منتشر شده را پوشش دادند، به این مسئله توجه نداشتند که آخرین آمار به ثبت رسیده از برنامه ۹۰ با اجرای عادل فردوسی‌پور (با وجود ۲۰ سال در اختیار داشتن آنتن زنده) حدود ۳۰ درصد است و این آمار تفاوت چندانی با آمار بینندگان «راز بقا» در نظر سنجی اخیر سیما ندارد.

از سویی دیگر باید گفت با وجود تخریب‌های شدید روزنامه‌های زنجیره‌ای، سایت‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های اپوزیسیون علیه میثاقی و برنامه فوتبال برتر، مخاطب ۲۰ درصدی این برنامه یک موفقیت محسوب می‌شود. روشن است که در صورت ادامه فوتبال برتر، موج تخریب کم‌اثرتر و موفقیت آن بیشتر خواهد شد.

با وجود خط تخریب رسانه‌های مذکور در بطن نظرسنجی منتشر شده، بارقه‌هایی از توانمندی رسانه ملی به چشم می‌آید. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر پوشش دائمی و حرفه‌ای‌تر مسابقات کشتی، گیرایی این رشته ورزشی را در بدنه عمومی مردم بالا برده است و ماه حصل آن، مخاطب بالای برنامه دایره طلایی است. این موضوع نشان می‌دهد که تا حدود بسیار زیادی اراده سیمای جمهوری اسلامی برای شکل دادن به ذائقه عمومی موثر و کارساز است.

باید به این مسئله نیز توجه داشت که آمار اخیر در فصلی از سال منتشر شده است که بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب سیما مانند «عصر جدید» و «زوجی‌نو» داخل کنداکتور نبوده‌اند. هرچند کینه‌ی کهنه جریان شبه روشنفکری از رسانه‌ملی و در قله آن از شبکه ۳ سیما آنچنان عمیق است که حتی موفقیت‌های اینچنینی در برنامه‌سازی سیما را نادیده بگیرند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار