۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱

حرکت هزاران مهاجر افغان به سوی مرزهای زمینی ایران، پاکستان و آسیای میانه

همزمان به دلیل توقف کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به افغانستان در روز‌های اخیر، بسیاری از مردم در پایتخت افغانستان از بیم کمبود پول در کشور در برابر بانک‌ها صف‌های طولانی تشکیل دادند.

حرکت هزاران مهاجر افغان به سوی مرزهای زمینی ایران، پاکستان و آسیای میانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، هزاران شهروند افغان در گریز از طالبان روز چهارشنبه ۱۰ شهریور (سنبله) به سوی مرز‌های زمینی این کشور با پاکستان، ایران و جمهوری‌های شوروی پیشین در همسایگی شمال افغانستان شتافتند.

همزمان به دلیل توقف کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به افغانستان در روز‌های اخیر، بسیاری از مردم در پایتخت افغانستان از بیم کمبود پول در کشور در برابر بانک‌ها صف‌های طولانی تشکیل دادند.

طالبان از زمان پایان عملیات خروج نیرو‌های آمریکایی در روز سه‌شنبه، تاکنون تلاش کرده‌اند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات دولتی را فعال نگه دارند.
آن‌ها پیش از این برای کسانی که در مدت جنگ بیست ساله با نیرو‌های خارجی در افغانستان همکاری کرده‌اند، «عفو» اعلام کرده و هموطنان خود را که به دلیل جنگ آواره شده‌اند، دعوت کردند که به خانه بازگردند. اما با این همه آن‌ها همچنان با بی‌اعتمادی بخش بزرگی از مردم روبرو هستند.
حرکت به سوی پاکستان، ایران و جمهوری‌های آسیای میانه
فرودگاه کابل که به مدت دو هفته شاهد عملیات انتقال بیش از ۱۲۲ هزار نفر به خارج از افغانستان بود، اکنون برای مدت نامعلومی بسته شده است و به همین دلیل بسیاری از شهروندانی که از بیم حکومت آینده اسلامگرایان تندرو قصد فرار و خروج از کشور را دارند، به سوی مرز‌های زمینی ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان هجوم می‌برند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام پاکستانی از تورخم، یکی از گذرگاه‌های اصلی مرزی افغانستان با پاکستان واقع در شرق گردنه معروف خیبر گزارش می‌دهد که «شمار زیادی از شهروندان افغان منتظر باز شدن مرز هستند».

به گفته شاهدان، هزاران نفر نیز وارد گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه بین افغانستان و ایران شده‌اند. یکی از افغان‌ها بعد از این که موفق شد کشورش را ترک کند و خودش را به ایران برساند به خبرنگاران گفت: «از این که توسط نیرو‌های امنیتی ایران احاطه شده‌ام احساس امنیت می‌کنم.»

تخمین شمار افغان‌هایی که از زمان قدرت گرفتن طالبان در معرض تهدید انتقام ستیزه‌جویان این گروه قرار گرفته‌اند، کار دشواری است.

مترجمان و دیگر افغان‌هایی که در طول جنگ در افغانستان با ارتش آمریکا یا دیگر نیرو‌های مسلح خارجی، نهاد‌های مدنی یا سازمان‌های توسعه‌محور متعلق به کشور‌های غربی همکاری داشتند و نیز کسانی که برای ارتش و ادارات دولتی و نهاد‌های فرهنگی و رسانه‌ای خود افغانستان کار می‌کردند، از جمله افرادی هستند که خود و حتی خانواده‌شان را در خطر می‌بینند.
بر اساس برآورد‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تا پایان سال جاری میلادی احتمالا بیش از نیم میلیون افغان از کشور خود فرار خواهند کرد.
دولت آلمان برآورد کرده است که شمار افغان‌هایی که هنوز واجد شرایط انتقال به خارج از کشور هستند بین ۱۰ تا ۴۰ هزار نفر است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفته هنوز «چند هزار نفر» دیگر باید به خارج از افغانستان منتقل شوند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار