۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴

حذف ۵ استاندارد ایمنی از فهرست استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو

[ad_1] پیاده سازی استانداردهای ۸۵گانه در صنعت خودرو، چند سالی است که از سوی سازمان استاندارد دنبال می‌شود. هر چند خودروسازان به بهانه‌های مختلفی همچون تحریم بارها اجرای این استانداردها را به تعویق انداخته‌اند. شورای عالی استاندارد که چندی...

حذف ۵ استاندارد ایمنی از فهرست استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو

[ad_1]

پیاده سازی استانداردهای ۸۵گانه در صنعت خودرو، چند سالی است که از سوی سازمان استاندارد دنبال می‌شود. هر چند خودروسازان به بهانه‌های مختلفی همچون تحریم بارها اجرای این استانداردها را به تعویق انداخته‌اند. شورای عالی استاندارد که چندی پیش از تعلیق ۹ استاندارد از مجموعه استانداردها خبر داده بود، اکنون به تشریح جزئیات این تصمیم‌گیری پرداخته ‌است. براساس گفته‌های وحید مرندی مقدم،‌ معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد برخی استانداردهای مربوط به سیستم‌های ایمنی نظیر سیستم کنترل پایداری٬‌ سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودروهای تجاری و استاندارد حفاظتی عابرین پیاده از جمله موارد حذف شده‌اند.

به نقل از مهر دلیل تصمیم به لغو اجرای ۹ استاندارد مذکور را شرایط خاص کشور عنوان می‌کند. او می‌گوید که تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه صنعت خودرو کشور، ما را مجاب کرد که اجرای ۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه را تعلیق کنیم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد، در عین حال تاکید می‌کند که با وجود حذف ۹ استاندارد، خودروسازان ملزم به رعایت ۷۶ استاندارد باقی مانده هستند. او در ادامه خاطر نشان کرد که وقتی می‌گوییم ۹ استاندارد تعلیق شده، به این معنا نیست که همه خودروهای تولید شده این ۹ استاندارد را رعایت نکرده‌اند.

مرندی مقدم، ۹ استاندارد تعلیق شده از مجموعه استانداردهای ۸۵ گانه را این گونه بر شمرد: «استاندارد حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایرها، کنترل پایداری در ترمز گیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودروهای تجاری.»

به گفته این مقام مسئول، خودروسازان در حال تلاش برای ساخت سیستم‌های هشدار حفاظت از عابر پیاده و هشدار انحراف از مسیر هستند و در آینده شاهد به کار گیری این سیستم‌ها در خودروهای داخلی خواهیم بود. مرندی همچنین تاکید کرده که تمام آن ۹ استاندارد قابل بازگشت هستند و هر وقت شورای استاندارد تصمیم به اجرای دوباره آنها بگیرد، خودروسازان ملزم به پیروی و رعایت می‌شوند.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار