۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷

جواد انصافی: فقط کار طنز و شاد بازی میکنم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جواد انصافی که در حوزه کودک و نوجوان کار پژوهشی نیز انجام می دهد، در گفت و گویی با ایسنا درباره علت حضورش در مجموعه نمایشی «خانه آبنباتی» توضیح داد: زمانی که به این کار دعوت شدم و عنوان شد که فضای...

جواد انصافی: فقط کار طنز و شاد بازی میکنم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جواد انصافی که در حوزه کودک و نوجوان کار پژوهشی نیز انجام می دهد، در گفت و گویی با ایسنا درباره علت حضورش در مجموعه نمایشی «خانه آبنباتی» توضیح داد: زمانی که به این کار دعوت شدم و عنوان شد که فضای شاد و مفرحی دارد، پذیرفتم که در این مجموعه حضور داشته باشم؛ چرا که تأکید من بر این است که فضای شاد و مفرحی را فراهم بیاورم. کار را شروع کردیم و خیلی خوب پیش رفتیم و پخش آن از تلویزیون هم مدتی است که آغاز شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که از مدت ها قبل درباره کودکان و نوجوانان کار پژوهشی انجام می دادم، در این پژوهش ها به این نتیجه رسیدم که خیلی از آموزش هایمان را باید از کودکی و نوجوانی شروع کنیم که پایه ای و اساسی باشد؛ به عنوان مثال اگر درباره نوروز صحبت می کنیم، کودکان اگر متوجه شوند که نوروز چه پشتوانه علمی دارد، خود این باعث می شود، تفکر کنند و به تفکر کردن عادت کنند. از طرفی به طور دیگر نگاه کردن هم عادت می کنند. اینکه پشت هر کاری یک فکری است. به ویژه در ارتباط با رسوم و آیین های ایرانی که پشت هر کدام از این آیین ها فکری بوده است.

انصافی سپس گفت: در مجموعه «خانه آبنباتی» هم کمابیش به آیین های ایرانی پرداخته ایم؛ به عنوان مثال قبل از عید همه باید آشتی می کردند که یک رسم قدیمی است و یا سلام سلامتی می آورد از جمله آیین های کهنی است که در این برنامه به آن پرداخته شده است.

فقط کار طنز و شاد انجام می دهم

انصافی با تأکید بر ایجاد فضای شاد در تلویزیون گفت: من همیشه تلاشم این بوده است که کارهای طنز و شاد انجام دهم. در طول این ۱۰ سال به تمام گروه ها اعلام کرده ام که کار جدی نمی کنم و فقط کار طنز و شاد انجام می دهم؛ چرا که مردم آنقدر گرفتاری دارند که با هر چیزی راحت غمناک می شوند و این شاد کردن است که سخت است. من تلاشم شاد کردن است. خوشبختانه مجموعه «خانه آبنباتی» فضای شادی دارد و دستمان هم در این مجموعه باز بوده، اتفاقات خوبی هم در آن صورت گرفته از جمله اینکه پرداختن به ملودی های قدیمی، بازی های فولکلور قدیمی این شرایط را برای مخاطب کودک فراهم کرده که نسبت به پیشینه این آیین ها اطلاعات کسب کنند و یاد بگیرند.

صداوسیما و مطبوعات، شادی یادشان رفته

این بازیگر طنز در ادامه با اعتقاد بر اینکه وظیفه عمده صداوسیماست که در شاد کردن مردم بکوشد، گفت: این ویژگی یک غذای روح و شادی آفرین و غذایی است که آدم ها را سرحال می کند. متأسفانه تعداد و نوع کارهای شاد در تلویزیون خیلی کم است؛ در صورتی که اگر از دیرباز هم مرور کنیم در هر ماه جشن های به خصوصی داشتیم. جشن هایی که در تداخل ماه با روز بود، مثل جشن اسفندگان که هر ماه یک چنین جشنی داشتیم. به جرأت می توانم بگویم در ماه دو جشن بزرگ داشتیم؛ چراکه مردم احتیاج به تفریح و شادی داشتند و از نظر روحی و روانی با برگزاری این جشن ها آماده کار کردن می شدند. بنابراین این جشن ها تأثیر بسزایی در روحیه مردم می تواند داشته باشد اما با اینکه اعلام شده است نمی دانم چرا صداوسیما یادش رفته است. حتی مطبوعات ما این شادی ها را فراموش کرده است. در گذشته در مجلات هفتگی همیشه دو صفحه به مسائل طنز و شادی اختصاص می یافت حتی این ها هم فراموش کرده اند که چنین صفحاتی بود. خواهش می کنم یک یادآوری شود و یک تلاشی شود تا در این بخش بیشتر بکوشند.

رنگ در شبکه کودک چه جایگاهی دارد؟

انصافی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره رنگ و لعاب برنامه های کودک تلویزیون ما در مقایسه با شبکه های مطرح کودک دنیا که تأثیر بسزایی در جذب کودکان ما داشته اند، در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش شده است به رنگ در برنامه ها پرداخته شود، اظهار کرد: ما در مجموعه «خانه آبنباتی» تلاش مان را کرده ایم که در هر قسمت تنوع رنگ در برنامه داشته باشیم. در سیاه بازی رنگ انواع و اقسام و تنوع دارد به نوعی که در سیاه بازی رنگ سیاه نداریم و فقط صورت سیاه است. حتی برای آدم های منفی از رنگ زرشکی و سورمه ای استفاده می کنیم؛ بنابراین رنگ خیلی مهم است. همه با دیدن رنگ شاد لبخند می زنند و تنوع رنگ بر روحیه تأثیرگذار است. در برنامه «خانه آبنباتی» هم همین طور بوده و به تنوع رنگ توجه کرده ایم.

وی همچنین درباره دکور برنامه «خانه آبنباتی» که تلفیقی از دکور و نقاشی است، توضیح داد: نظر دکوراتور و کارگردان بر این بوده است که کمی تخیل کودکان با این روش قوی تر شود. به عنوان مثال در کارگاه این مجموعه یکسری اجناس وجود دارد که برخی از آن ها نقاشی شده اند این بدان علت است که تخیلات کودکان قوی تر شود.

هیچ کار جدی بازی نمی کنم

جواد انصافی در بخش پایانی گفت وگوی خود تأکید کرد: من در  ۱۰ سال اخیر مطرح کرده ام که هیچ کار جدی بازی نمی کنم؛ بنابراین بخشی از پیشنهادهایی که کار جدی بوده، سوخته است و حالا همه می دانند که من کار جدی نمی کنم و کار طنز و شاد انجام می دهم.

ایفای نقش دلقک شاه عباس

او در همین زمینه با اشاره به حضورش در سریال تاریخی «مستوران» گفت: در این سریال قرار است نقش دلقک شاه عباس را بازی کنم به همین دلیل پذیرفتم که با این سریال همکاری کنم. این سریال جزو سریال های الف تلویزیون به شمار می رود که فصل ابتدایی آن در ۲۶ قسمت طراحی و به تولید خواهد رسید.

حمیدرضا آذرنگ، دانیال حکیمی،  داریوش کاردان، عباس محبوب، نازنین فراهانی، ‌رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه از بازیگران سریال «مستوران» هستند.

سریال «مستوران»  به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی عطا پناهی، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است.

و اما پیشنهاد حضور در سریال «حضرت موسی(ع)»

این بازیگر اخیرا پیشنهادی درباره بازی در سریال «حضرت موسی (ع)» داشته که آن را نپذیرفته است.

انصافی درباره علت این مساله اینگونه توضیح داد: پس از تماسی که برای پیشنهاد بازی در سریال «حضرت موسی (ع)» با من گرفته شده بود، ضمن عذرخواهی مطرح کردم که نسبت به اتفاقاتی که در زمان حضرت موسی (ع) رخ داده، مشرف هستم و حتی خودم فردی مذهبی هستم. فیلم هایی هم که درباره حضرت موسی (ع) ساخته شده است را دیده ام اما در هیچ بخشی از آن نقشی که کمدی باشد، نمی بینم.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار