۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵

جزییات جدید افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری (۲۵ مهرماه ۱۴۰۱)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  لایحه متناسب‌ سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری در فرآیند بررسی و ارزیابی در نشست‌ها و جلسات مجلس با تغییراتی همراه شد و کلیات آن به تصویب رسید. این تغییرات دقیقا در ز...

جزییات جدید افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری (۲۵ مهرماه ۱۴۰۱)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  لایحه متناسب‌ سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری در فرآیند بررسی و ارزیابی در نشست‌ها و جلسات مجلس با تغییراتی همراه شد و کلیات آن به تصویب رسید. این تغییرات دقیقا در زمینه‌ای اتفاق افتاد که پیش از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تغییر نکردن آن را درخواست کرده بود.

چرا که مسعود میرکاظمی در جلسه علنی مجلس دیروز درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری گفت: “از نمایندگان خواهش می‌کنیم تحت هیچ عنوانی سقف پیش بینی شده از سوی دولت را افزایش ندهند. این مبلغ در اختیار مجلس است و هر طور که می‌خواهند در خصوص آن تصمیم گیری کنند، اما نباید سقف دولت افزایش یابد، اما بر اساس آنچه نوشته شده بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سقف بالا رفته است که انتظار داریم این باز گردد و اصلاحات انجام شده در آن صورت گیرد”.

حتی حمیدرضا حاجی بابایی- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه – نیز درباره کلیات این لایحه اینگونه توضیح داد که ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان و یک میلیون تومان به کارمندان شاغل اضافه کردیم، پیش بینی دولت در منابع تا به امروز به ما اعلام شد، ما نیز چهار روز از هشت صبح تا ۱۰ شب جلسه تشکیل دادیم و در خصوص اعداد و ارقام صحبت کردیم تا نه مشکلی برای دولت ایجاد شود و هم بتوانیم وضعیت بازنشستگان و کارمندان را ساماندهی کنیم.

اما با وجود این اظهارات، به نظر می‌رسد تصمیمات درباره جزییات و میزان افزایش حقوق تغییر کرده است، چرا که پس از مصوبه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مهرداد گودرزوند چگینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در گفتگو با ایسنا، اعلام کرد که افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری به جای شهریور، از اول مهرماه اجرا می‌شود؛ بنابراین ۵ درصد به منابع پیش بینی شده دولت برای اجرای این لایحه اضافه شده که این منابع به پایه حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه خواهد شد.

به گفته وی، حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری به جای ۹۰۰ هزار تومان، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین به میزان حقوق کارکنان دولت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود که این مبلغ بدون محاسبه حق اولاد و حق عائله‌مندی است.

در این وضعیت سقف در نظر گرفته شده برای اجرای این لایحه از حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده هم فراتر خواهد رفت که البته هنوز منابع آن به صورت واضح شرح داده نشده است، اما به نظر می‌رسد که میرکاظمی به نمایندگی از دولت این تغییرات را پذیرفته است، چراکه در حاشیه نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه درباره این تغییرات اعمال شده، گفت: دولت لایحه‌ای را برای ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان در ماه‌های باقیمانده سال ارائه کرد که مجلس شورای اسلامی تغییراتی در متن لایحه ایجاد کرد. امروز در صحن تصویب شد که لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه برگردد تا با مشارکت دولت نهایی شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، این افزایش حقوق مشمول کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری خواهد شد که جزئیات این لایحه در نشست امروز کمیسیون بررسی و درباره موارد اختلافی توافق شد. تلاش شد که سقف بودجه رعایت شود، هرچند امروز مقداری از سقف بیشتر شد، اما دولت انعطاف نشان داد تا این موضوع حل شود و بتوانیم لایحه مذکور در صحن مجلس، فردا (سه شنبه) مطرح شود.

میرکاظمی درباره میزان افزایش حقوق نیز گفت: حقوق شاغلان یک میلیون تومان و حقوق بازنشستگان نیز ۹۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. برای عائله مندی ۲۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان به حقوق اضافه خواهد شد. البته موضوعی هم مطرح شد که به بازنشستگان درصد بیشتری پرداخت شود که جمع بندی شد و اگر در صحن رای بیاورد، انجام می‌شود.

باتوجه به اینکه بین مجلس و دولت بر سر بالابردن سقف منابع پیش‌بینی شده برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان توافقاتی صورت گرفته، باید دید منابع لازم و البته پایدار برای این تصمیم از کجا تامین خواهد شد که و امید می‌رود طبق وعده داده شده، این منابع به گونه‌ای تامین شود که بدون خلق پول و استقراض باشد.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار