۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

تلاش‌های ایران برای روان سازی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهدی صفری روز پنجشنبه در ارتباط با پیگیری های مربوط به نشست سران اکو گفت: همانطور که رییس جمهوری در سخنرانی خود در نشست سران اکو در آذرماه جاری در عشق آباد اعلام کردند تلاش جمهوری اسلامی ایران در ر...

تلاش‌های ایران برای روان سازی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهدی صفری روز پنجشنبه در ارتباط با پیگیری های مربوط به نشست سران اکو گفت: همانطور که رییس جمهوری در سخنرانی خود در نشست سران اکو در آذرماه جاری در عشق آباد اعلام کردند تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای شکوفایی مناسبات تجاری کشورهای منطقه و عملیاتی کردن تمامی ظرفیت های مواصلاتی در کشورهای منطقه است.

وی اظهار داشت: در نشست شورای برنامه ریزی اکو  که اخیرا به میزبانی دبیرخانه این سازمان در تهران برگزار شد، دستورالعمل های روسای جمهور کشورهای اکو در دستور کار قرار داشت و نمایندگان کشورهای عضو در خصوص برنامه اجرایی یک سال آینده اکو و چگونگی اجرای مصوبات نشست سران در حوزه های مختلف همچون تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، بهداشت، همکاری های بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد، همکاری های قضایی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی، گردشگری، ….. توافق کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: از طرف جمهوری اسلامی ایران هم یک هیات ۵۰ نفره مرکب از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاههای تخصصی دولتی و خصوصی در کمیته های ۹ گانه این شورا مشارکت داشت که جا دارد از حضور موثر همه این عزیزان قدردانی کنم.

صفری همچنین به یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو اشاره کرد که در این هفته با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار و تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جاده ای و دریایی مابین کشورهای عضو گرفته شد.

وی ازجمله این تصمیمات  را درخواست از “بانک توسعه و تجارت اکو” برای برگزاری کنفرانس بین المللی جلب سرمایه گذاری برای پروژه های حمل و نقلی اکو، حمایت از استمرار انتقال بار از کریدورهای ریلی و جاده ای اکو و ساخت حلقه های مفقوده از جمله راه آهن رشت-آستارا و ترمیم مسیرهای قدیمی، حمایت از مکانیسم متحدالشکل برای صدور ویزا برای مدیران و رانندگان شرکت های حمل و نقلی منطقه، ایجاد تسهیلات در نقاط مرزی برای تردد بدون مشکل و سریع مواد غذایی، دارو و کمک های بشردوستانه و کالاهای مربوط به امدادرسانی، تلاش بیشتر برای دسترسی روان تر کشورهای محصور در خشکی اکو به آب های آزاد، ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی اکو از جمله برقراری خطوط کشتی های رو-رو در خزر، و تقویت شبکه مواصلات هوایی مابین کشورهای عضو با اهداف گردشگری بیان کرد.

معاون زیر امور خارجه یادآور شد» هیات ایران به ریاست رستم قاسمی در این نشست مشارکت فعال داشت.

صفری همچنین به ششمین نشست “کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت” پرداخت که در۳۰ دی ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد چابهار در آن شهر برگزار شد.

وی افزود:‌ در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار تشکیل شد مدیران دستگاههای ذیربط کشور از جمله وزارت راه  و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، سازمان راهداری، کشتیرانی، راه آهن، اتاق بازرگانی، وزارت کشور، مرکز پژوهشهای مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه در خصوص راه های شکوفایی هرچه بیشتر جایگاه منحصر به فرد چابهار در حمل و نقل و ترانزیت چندوجهی منطقه ای و بین المللی تبادل نظر  و مشکلات موجود را با هدف ارایه راهکار احصا کردند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نتیجه این نشست همچون نشست های قبلی “کارگروه ملی” برای تصمیم گیری در اختیار مقامات و نهادهای تصمیم گیرنده قرار خواهد گرفت.

صفری به مذاکرات جاری برای انعقاد «موافقت نامه کریدور خلیج فارس – دریای سیاه» (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) اشاره کرد.

وی یادآور شد: دور ششم این مذاکرات قرار است در اردیبهشت سال آینده در صوفیه بلغارستان برگزار و متن موافقتنامه برای امضا آماده شود. هم اکنون مذاکرات غیر رسمی آماده سازی با سفرای کشورهای عضو موافقتنامه در تهران و در سایر پایتخت ها در جریان است تا بزودی شاهد ظهور یک کریدور حمل و نقلی مهم با مسیرهای متنوع در خدمت تسهیل تجارت مابین کشورهای منطقه و با جهان خارج باشیم که اخیرا نیز یک برنامه آزمایشی  انتقال بار از ایران به دریای سیاه در همکاری با جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط