۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵

تفاوت نان کامل با نان تهیه شده از آرد سفید/ بررسی روند اجرای نان کامل در این استان

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت مصرف نان کامل و تاثیر آن بر سلامتی، از نظارت کارشناسان تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه بر نانوایی های مجری طرح تولید نان کامل خبر داد....

تفاوت نان کامل با نان تهیه شده از آرد سفید/ بررسی روند اجرای نان کامل در این استان

«مریم مهارت» گفت: نان کامل حاوی سبوس و جوانه، در مقایسه با نان های تهیه شده با آرد سفید دارای مقادیر ناچیز سبوس و فاقد جوانه، از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است و می تواند بخش مهمی از عناصر معدنی و ویتامین های موردنیاز روزانه بدن مانند ویتامین های گروهB ، ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس و منگنز را تامین کند.

تفاوت نان کامل با نان تهیه شده از آرد سفید/ بررسی روند اجرای نان کامل در این استان

بهداشت نیوز نوشت:او افزود: تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان کامل به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان های دستگاه گوارش کمک می کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به اهمیت مصرف نان کامل و اثرات آن بر سلامتی، توصیه به مصرف این نوع نان در جمعیت عمومی یک امر ضروری است و در همین راستا، گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای سال ۱۴۰۱ اقدام به برنامه ریزی و برگزاری ۱۲۵ نشست آموزشی با حضور دو هزار و ۶۴۴ نفر از نانوایان، دانش آموزان، عموم مردم، کارکنان اداری، ارائه دهندگان خدمت و رابطان سلامتو نانوایان کرده است.

مهارت همچنین از به اشتراک گذاری ۱۳۵ محتوای آموزشی برای شانزده هزار و ۸۵۷ نفر و برگزاری هشت جشنواره نان های سنتی و بومی در سطح شهرستان های فارس، به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه نام برد.

او اضافه کرد: با دستور استاندار؛ پیگیری های مکرر اداره کل غله و خدمات بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین همراهی فرماندار شیراز، اتحادیه نانوایان شیراز و دیگر ارگان های دولتی؛ از شانزدهم بهمن امسال، دسترسی و امکان خرید نان کامل برای نخستین بار در کشور، با قیمت یارانه ای در شهر شیراز ایجاد شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کارشناسان تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت در راستای بررسی کیفیت اجرای طرح، با حضور در هفده نانوایی منتخب اجرای این طرح، بر مراحل تولید نان کامل و کیفیت آن نظارت کرده و ضمن تشویق مردم به مصرف نان کامل و آموزش مراجعان، به پرسش های مردم در این زمینه پاسخ دادند.

مهارت با بیان این موضوع که نظارت کارشناسان تغذیه از روند اجرای برنامه، بیانگر استقبال بسیار خوب شهروندان بوده است بر ضرورت اجرای فراگیر این برنامه در سطح استان تاکید کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، او ابراز امیدواری کرد با گسترش این طرح به سایر شهرستان های استان فارس، گامی موثر در راستای بهبود کیفیت سبد غذایی مردم استان برداشته شود.

مطالب مرتبط