۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵

تصاویر زیبا از آبشار دوغ مانند با ارتفاع ۱۰۰ متر + فیلم

  به گزارش ایرنا، آبشار دوغ مانند کمر دوغ با ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر یکی از آبشارهای نمکی و بزرگ منحصر به فرد جنوب غربی کشور محسوب می شود که هر ساله بخاطر ویژگی های طبیعی و زیبایش میزبان گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور در طول سال ا...

تصاویر زیبا از آبشار دوغ مانند با ارتفاع ۱۰۰ متر + فیلم

 

به گزارش ایرنا، آبشار دوغ مانند کمر دوغ با ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر یکی از آبشارهای نمکی و بزرگ منحصر به فرد جنوب غربی کشور محسوب می شود که هر ساله بخاطر ویژگی های طبیعی و زیبایش میزبان گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور در طول سال است.

طبیعت هفت رنگ و زیبایی های طبیعی و دل انگیز آبشار کمردوغ منظره ای بدیع برای هر گردشگر خطه ی سرسبز جنوب ایجاد کرده که دیدن آن در این فصل از ایام سال خالی از لطف نیست.

برای رسیدن به این آبشار طبیعی باید راههای پرپیچ وخم دهدشت به سمت بخش چاروسا را به طول ۷۵ کیلومتر از میان جنگل های انبوه بلوط و گندمزارهای محصور در گلهای زرد رنگ طبیعت تا روستای کمر دوغ در بالادست این آبشار طی کرد.

به شکوفه نشستن درختان تنومند بلوط در میان گردنه های زیبا و سرسبز بخش چاروسا چشم اندازی طبیعی در هوای بهاری برای هر مسافری به تصویر کشیده که ارزش این اثر طبیعی را برای دوباره دیدن چند برابر کرده است.

آبی که رنگ آن به دوغ شباهت دارد از دل صخره ها در پایین دست روستا جوشیده و سرازیر شدن آن بر روی سنگی با شیب تند منظره ای بسیار زیبا و مفرح برای هر گردشگران نوروزی خلق کرده است.

از ویژگی های منحصربفرد این آبشار، نمکی بودن آب این چشمه است و شباهت آب آبشار به دوغ باعث نامگذاری آن به کمردوغ شده است.

 

در پایین دست خروجی چشمه ی آبشار، حوضچه های پرورش ماهی جلوه ای زیبا در میان خزه ها و جلبک های سبز رنگ به وجود آورده که چشم هر طبیعت دوستی را به خود خیره می کند.

نشستن بر روی سکوهای آلاچیقی احداث شده از سوی میراث فرهنگی در میان سرازیر شدن آب زلال و دوغ مانند شیارهای تخته سنگهای موجود روح خسته هر مسافری را نوازش می دهد.

بعد از عبور از راه سنگلاخی و سخت این مسیر در پایین دست دره صدای دل انگیز و مشاهده رنگین کمان های آبشار روح تازه ای را در نفس های خسته انسان ارزانی می دهد که در نوع خود بی نظیر است.

غلتیدن آب بر کف صخره در پایین دست آبشار حوضچه هایی زیبا رنگ را برای آبتنی گردشگران خونگرم حوزه جنوب کشور در این فصل سرد از سال به وجود آورده است.

آبشار کمر دوغ در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر دهدشت ، مرکز شهرستان کهگیلویه ، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی و در کنار روستای کمر دوغ واقع شده است.

فرماندار کهگیلویه آبشار کمر دوغ را یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد دانست و گفت: این آبشار زیبا هر ساله در طول ایام سال پذیرای گردشگران زیادی بخصوص در ایام نوروز است.

سید عبدالعزیز موسوی تصریح کرد: آبشار کمر دوغ در تمامی فصول سال جاری است و احداث اردوگاه در این مکان زیبا پیش بینی حضور گردشگران را بیشتر کرده است.

وی افزود: وجود امامزادگان سید محمود و میرسالار در نزدیکی این آبشار هر ساله تعداد زیادی زائر را به این منطقه فرا می خواند و ارزش این اثر طبیعی را دو چندان کرده است.

موسوی اظهار کرد: آبشار کمر دوغ نخستین میراث طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است که ثبت آثار ملی شده است.

آبشار کمر دوغ یکی از مهم‌ ترین آثار طبیعی کشور است که در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار