۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷

تشریح دستاوردهای پانزدهمین اجلاس سران اکو توسط رئیس‌جمهور

به گزارش پایگاه خبری اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به تهران و پس از انجام سفری یک روزه به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در تشریح دستاورد‌های این سفر، در جمع خب...

تشریح دستاوردهای پانزدهمین اجلاس سران اکو توسط رئیس‌جمهور

به گزارش پایگاه خبری اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به تهران و پس از انجام سفری یک روزه به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در تشریح دستاورد‌های این سفر، در جمع خبرنگاران، گفت: در این سفر دیدار‌هایی با رؤسای جمهور شرکت‌کننده در اجلاس داشتیم و استفاده از زمینه‌های موجود ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و مسائل فیمابینی که با کشور‌های مختلف داشتیم، بحث و تبادل نظر شد.

رئیس‌جمهور افزود: موضوع محوری که هم در اجلاس و هم در سخنان دوجانبه مطرح شد و نگرانی از آن نیز وجود دارد، موضوع افغانستان بود، افغانستان مسئله‌ای بود که همواره مورد تأکید اعضا قرار داشت، در نشست‌های دوجانبه هم ما می‌دیدیم که نگرانی‌های اعضای شرکت‌کننده در اجلاس نسبت به مسئله افغانستان وجود دارد.

رئیسی گفت: هم در دیدار‌های دوجانبه و هم در اجلاس سران، تأکید شد که حتماً باید در افغانستان حکومتی فراگیر حاکم شود، به نحوی که بتواند همه اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستان را نمایندگی کند؛ این می‌تواند هم برای افغانستان امنیت‌ساز باشد و هم نگرانی همسایگان این کشور را مرتفع کند.

رئیسی با اشاره به بخش‌های دیگر سفرش به ترکمنستان، گفت: از بخش‌های دیگر سفر، مسئله دیدار با رئیس‌جمهور ترکمنستان بود و مسائلی که باید مطرح می‌شد، مسئله اول که در واقع به دلیل مسائل کرونایی و یا شرایط دیگری که ایجاد شده بود، مسئله ترانزیت بود که در این جلسه موضوع ترانزیت حل و قرار شد که مسئله ترانزیت در ترکمنستان برطرف شود تا ارتباط ما با کشور‌های منطقه تسهیل شود.

وی اضافه کرد: موضوع دوم اتصال گاز طبیعی از طریق ایران به ترکمنستان بود که ارتباط ما با ترکمنستان دچار وقفه شده بود، خوشبختانه در این سفر نه تنها موضوع گاز مطرح شد، بلکه بحث تولید گاز توسط وزیر نفت و وزیر ترکمنستان به یک قرارداد منتهی و این قرارداد امضا شد؛ فکر می‌کنیم با انعقاد این قرارداد مشکل ارتباط‌مان با ترکمنستان در موضوع گاز برطرف شده و نگرانی وجود نداشته باشد، این هم از نکاتی بود که انجام شد و از موفقیت‌های سفر است.

رئیس‌جمهور افزود: مسئله‌ای که شاید مهمتر از این موارد بود، این بود که ما در هر دو سفری که به دوشنبه و عشق‌آباد داشتیم و همین طور احساس ما در نشست با سران کشور‌ها این بود که مسائلی بین جمهوری اسلامی ایران و برخی کشور‌ها وجود دارد که در این نشست‌هایی که انجام شد، بسیاری از مسائل حل شد.

رئیسی تصریح کرد: مثلاً مسئله تاجیکستان را مثال می‌زنم امروز که بررسی می‌کردیم، از سفری که ما به دوشنبه تا الآن داشتیم، ارتباط تجاری و اقتصادی‌مان با تاجیکستان قریب به ۳ برابر افزایش پیدا کرده و این تازه مقدمات کار است و بعد از این هم آثار آن مشخص خواهد شد.

وی تأکید کرد: معتقدم سیاست همسایگی جواب داده است و ما باید همچنان بر سیاست همسایگی پافشاری کنیم، موضوع ارتباط ما با همسایگان مسئله بسیار مهمی است و ظرفیت بسیاری در کشور‌های همسایه ما وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: حتماً باید بتوانیم ارتباطاتی که بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با این کشور‌ها دارند را از نظر سیاسی تسهیل کنیم، در واقع فعالان اقتصادی ما باید بتوانند فعالیت خودشان را به طور کامل داشته باشند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز ساعت ۷ صبح نشستی در سفارت جمهوری اسلامی با تجار و بازرگانان که با ترکمنستان کار می‌کنند، داشتیم، متوجه شدم که مشکلات زیادی دارند و این مشکلات همین امروز در اولین اقدامی که درباره قرارداد گازی صورت گرفت و منجر به احیای روابط ایران و ترکمنستان شد، مورد حل و فصل قرار گرفت.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار