۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳

تحولات مثبت چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حواشی فراوان چهلمین جشنواره فیلم فجر و انتشار مطالبی با هدف القای بی‌تفاوتی مدیران جشنواره فیلم فجر و مسئولین سینمایی وزارت فرهنگ نسبت به ارزش‌های دینی و انقلابی، باعث شد تا تلاش و کارهای مدیران جش...

تحولات مثبت چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حواشی فراوان چهلمین جشنواره فیلم فجر و انتشار مطالبی با هدف القای بی‌تفاوتی مدیران جشنواره فیلم فجر و مسئولین سینمایی وزارت فرهنگ نسبت به ارزش‌های دینی و انقلابی، باعث شد تا تلاش و کارهای مدیران جشنواره فیلم فجر برای برگزاری آن همراه با تعظیم ارزش‌های دینی و انقلابی نادیده گرفته شود.

قانون برگزاری فضای جشنواره بر شئونات اسلامی و انقلابی بود

جشنواره فیلم فجر ۴۰ امسال تلاش کرد تا ضمن انتخاب فیلم‌هایی با محورهایی که با فضای ملی و دینی ما همخوانی و مطابقت داشته باشد، فضای داخلی و طراحی محیطی خانه جشنواره را هم در حدی که در توان و اختیار مدیران جشنواره بوده، با فضای دینی و انقلاب اسلامی همراه کنند.

امسال این طراحی، ایجاد هویت بصری و فضاسازی جشنواره با مفاهیم و نشانه‌هایی از فجر انقلاب اسلامی، جملاتی از شهید آوینی، شهید حاج قاسم سلیمانی و امام (ره) و مقام معظم رهبری در راستای تبیین هنر و سینمای انقلاب اسلامی ارائه شد و در راستای رعایت پوشش اسلامی و تقویت شئونات و وجهه فرهنگی جشنواره تیم تشریفات، کادر اجرایی خصوصاً بانوان با پوشش کامل به ارائه خدمات مشغول بودند. 

حواشی مغایر با ارزش‌های دینی و انقلاب در جشنواره فیلم فجر سابقه دارد

حتی ستاد برگزاری جشنواره بدون آنکه اجباری کند از هنرمندان محترمانه درخواست می‌کرد تا برای ورود به فوتوکال و اختتامیه با پوشش رسمی و مناسب در فضای جشنواره حضور پیدا کنند در غیر این صورت تیم تشریفات از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کرد و شاهد همکاری و تعامل خوب هنرمندان بودیم. این درحالی است که در جشنواره‌ سال‌های قبل حتی شاهد برداشتن روسری یکی از بازیگران در نشست خبری بودیم یا در همان سال فیلم‌هایی با مضامین صریح علیه مبانی فقهی و دینی در موضوعات ازدواج، قصاص، دیه و ارث بودیم. حتی یکی دیگر از بازیگران صراحتاً سخنی را درباره مادر شدن حتی به قیمت حرام‌زادگی بچه بر زبان راند که از سخنان نویسنده نمور به مراتب بدتر بود؛ اما سؤال این است که چرا منتقدان جشنواره زبان به انتقادات وسیع نگشودند؟ از سوی دیگر باید در نقد همواره جانب انصاف را در نظر داشت. آیا منتقدین گرامی نکات مثبت، انقلابی و اسلامی مورد اشاره این یادداشت را نیز در نظر داشته‌اند؟

بنابراین آنچه که مشخص است، قضاوت‌های بعضاً کلی و اشتباه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر چهلم است. البته بدون شک دلخوری و ناراحتی منتقدان از صحبت‌های نوشین معراجی و همچنین نحوه پوشش برخی از بازیگران درجای خود صحیح است. اما باید گفت که این جشنواره تمام تلاش و بنای خود را بر این گذاشت که تا جایی که امکان دارد این جشنواره با ارزش‌های دینی و انقلابی همراه باشد. اما افرادی نیز که برای ساعتی حتی در مرکز جشنواره نبودند، فضا و مدل برگزاری را نقد کردند.

تنوع مضامین در جشنواره فیلم فجر

اما غیر از این موضوع نقاط مهم و قابل قبول دیگری در جشنواره فیلم فجر ۴۰ وجود داشت که باید به آن پرداخت. این جشنواره در حالی برگزار شد که ۲۲ فیلم سینمایی با ژانرهای گوناگون اکران شد که در کنار جشنواره دو سال گذشته تکمیل کننده تنوع نگاه و عدالت در گونه‌های سینمایی است.

امسال هم فیلم‌های درام و اجتماعی فراوان داشتیم که نمونه‌ مطرح آن علفزار، ملاقات خصوصی، شب طلایی، برف آخر و… بود و هم فیلم‌ کمدی مانند شادوران و رازآلود مانند بی‌رویا.

اما همان‌طور که انتظار می‌رفت این جشنواره که در واقع اولین جشنواره مهم فرهنگی در دولتی با شعار مردمی و انقلابی است، می‌بایست فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی داشته باشد که می‌توان گفت توانست از این منظر سربلند باشد. امسال برای اولین بار در سال‌های اخیر ۴ فیلم با موضوع زندگی و شهادت ۴  شهید شاخص انقلاب اسلامی در جشنواره فجر به نمایش در آمد که عبارت‌ند از “موقعیت مهدی” با موضوع زندگی شهید باکری، “هناس” با موضوع زندگی شهید رضایی‌نژاد، “ضد” با موضوع شهادت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر در حزب جمهوری اسلامی ایران، “۲۸۸۸” با موضوع شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. همچنین فیلم دسته دختران دیگر فیلم دفاع مقدسی با موضوع مقاومت خرمشهر بود که مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. از میان فیلم‌های فوق فیلم “موقعیت مهدی” توانست به عنوان بهترین فیلم و کارگردانی اول از جشنواره فیلم فجر بیرون بیاید.

عدالت فرهنگی جشنواره فیلم فجر

یکی دیگر از اتفاقات خوب جشنواره امسال که در راستای عدالت فرهنگی بود، اکران فیلم‌های جشنواره حتی در دورترین نقاط کشور بود. امسال علاوه بر اکران فیلم در تمامی استان‌ها پنج فیلم سینمایی از آثار جشنواره به وسیله سامانه سینما سیار تا مناطق روستایی و کپرنشین و بسیار محروم رفت و همزمان با تهران در محروم‌ترین نقاط این فیلم‌ها اکران شد. این در حالی است که نه تنها مردم روستانشین در سال‌های قبل از دیدن فیلم‌های جشنواره محروم بودند بلکه بسیاری از استان‌‌ها و شهرها نیز به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر دسترسی نداشتند.

گامی به سوی تحقق مطالبه رهبری در خصوص تحول سینما در جشنواره فیلم فجر ۴۰

اما در بخش دیگر جشنواره یعنی بخش فرهنگی، یکی از مطالبات مهم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یعنی تحول در سینما همراه با اصلاح پایه‌های معرفتی علوم انسانی، مورد توجه جدی قرار گرفت. در این دور از جشنواره فیلم فجر، ۴۰ نشست فرهنگی با موضوع آشتی بین سینما و علوم انسانی در جشنواره فجر با حضور اساتید حوزه و دانشگاه … برگزار شد. ۱۰ نشست‌ در خود دانشگاه‌ها و ۳۰ نشست دیگر در مرکز جشنواره فیلم فجر با حضور اساتید و چهره‌های مطرح فرهنگی مانند علی نصیریان، بیژن عبدالکریمی، حجت‌الاسلام خسروپناه، مجتبی راعی، محمدعلی باشه آهنگر و… برگزار شد.

امسال علاوه بر اکران فیلم در تمامی استان‌ها پنج فیلم سینمایی از آثار جشنواره به وسیله سامانه سینما سیار تا مناطق روستایی و کپرنشین و بسیار محروم رفت و همزمان با تهران در محروم ترین نقاط این فیلم ها اکران شد. این در حالی است که نه تنها مردم روستا نشین در سال‌های قبل از دیدن فیلم‌های جشنواره محروم بودند بلکه بسیاری از استان‌‌ها و شهرها نیز به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر دسترسی نداشتند.

سیمرغ‌ها به سوی خانواده‌ها پرکشیدند

اما یکی از حواشی جذاب و آموزنده جشنواره فیلم فجر امسال، تقدیم سیمرغ‌های جشنواره توسط برگزیدگان به خانواده‌های خود بود. متأسفانه سال‌های قبل عموماً اظهارنظرهای کنایه آمیزی نسبت به ارزش‌های اخلاقی و انقلابی از سوی برخی از  برگزیدگان گفته می‌شد اما امسال برندگان سیمرغ بارها و بارها از ارزش‌هایی چون نهاد خانواده، پاسداشت شهدای ترور، لطف خدا در کسب این موفقیت و لزوم ساخت فیلم‌های سالم گفتند.

شاید بتوان گفت که چندسال است فیلمی با محوریت سبک زندگی اسلامی ایرانی و هویت ملی مورد انتظار مردم شریف و عزیز کشور ما بوده است. امسال شاهد فیلمی با این محوریت یعنی بدون قرار قبلی در جشنواره بودیم که در کنار این درون‌مایه‌ها، جایگاه حضرت امام رضا (ع) به عنوان نمادی از هویت دینی و ملی مورد توجه قرار گرفت. همچنین فیلم‌هایی که نگاه مثبتی به کارگر و طبقه مستضعف دارند در این دور از جشنواره فیلم فجر حضور داشتند که می‌توان به فیلم‌های نگهبان شب ، شادروان و درب اشاره کرد.

از دیگر فیلم‌های قهرمان‌محور با تم ملی و ایرانی می‌توان به “بیرو” اشاره کرد. فیلمی درباره دروازه‌بان تیم ملی کشورمان علیرضا بیرانوند.

برندگان جشنواره مورد قبول عموم مردم و منتقدین بودند

جشنواره امسال از نظر انتخاب‌های هیأت انتخاب و داوران نیز یکی از معدود جشنواره‌هایی بود که ترکیبی حرفه‌ای و کاربلد در خود داشت. نامزدها و برندگان تقریباً مورد تأیید همه سلایق و علاقه‌مندان سینما قرار گرفت و یکی از ادوار آبرومند از این نظر بود. هرچند که عده‌ای باز تلاش کردند تا خستگی برگزاری جشنواره را بر تن مسئولین و داوران بگذارند اما نتیجه قابل قبول جشنواره نشان می‌دهد که دبیر و مسئولین جشنواره مسیر درستی را انتخاب کردند و باید با جبران اشتباهات برای سال بعد جشنواره‌ای بهتر برگزار کنند.

بنابراین بهتر آن است که منتقدان دلسوز جشنواره با نگاهی مبتنی بر داده‌های موثق و از روی انصاف این جشنواره را نقد کنند و تحول‌های مهم این دوره نسبت به دوره‌های قبل را از نظر دور ندارند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار