۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰

تحریم‌ها در شرایطی لغو می‌شود که اقتصاد قوی داشته باشیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مسعود براتی کارشناس مسائل سیاسی درباره صحبت‌های حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اظهار کرد: اگر بخواهیم به نکات مهم صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم تحلیف بپردازیم بخش مهمی از آن مرب...

تحریم‌ها در شرایطی لغو می‌شود که اقتصاد قوی داشته باشیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مسعود براتی کارشناس مسائل سیاسی درباره صحبت‌های حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اظهار کرد: اگر بخواهیم به نکات مهم صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم تحلیف بپردازیم بخش مهمی از آن مربوط به تاکیدات آقای رئیسی به ایجاد شفافیت، خشکاندن ریشه فساد و رانت خواری، مقام سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم، حمایت از تولید و … بوده است.

وی افزود: دولت آقای رئیسی، یک تغییر رویکرد اساسی و جدی را نسبت به دولت آقای روحانی در پیش گرفته است، نگاه رئیس جمهور به مسائل اقتصاد، نگاه درون زاست، اما دولت گذشته نگاه برون زا به مسائل اقتصادی داشته بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تفاوت این دو نگاه در این است که در نگاه درون زا علت‌های درونی و عوامل داخلی نقش موثر دارند و در تحلیل وزن بیشتری به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل راه حل‌ها مبتنی بر این عوامل پیگیری می‌شود؛ اما در نگاه برون زا عوامل بیرونی نقش موثری دارند و دنبال حل مشکل به عوامل بیرونی هستند.

براتی اضافه کرد: ما تجربه نگاه دوم که نگاه برون زا به اقتصاد است را در ۸ سال گذشته داشتیم، دولت قبل به طور افراطی مسائل را برون زا تحلیل کرد و نسبت به تحولات و مشکلاتی که برای مردم و اقتصاد ایجاد می‌شد عوامل بیرونی را مطرح می‌کرد، دائم تحریم را مشکل اساسی قلم داد کردند و اهمیتی به عوامل داخلی نمی‌دادند.

وی با اشاره به اینکه نگاه آقای رئیسی به اقتصاد کاملا با نگاه دولت قبل متفاوت است، افزود: رئیس جمهور عوامل درونی را موثر می‌داند به همین دلیل به دنبال حل مشکلات و برطرف کردن علت‌های داخلی هستند و بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان این نگاه را درست می‌دانند. چراکه عوامل درونی نسبت به عوامل بیرونی تاثیر بیشتری دارند و اینکه اقتصاد کشور در مقابل تحریم آسیب پذیر است به دلیل ایراد‌های داخلی اقتصادی است که باید آن را برطرف کرد.

یکی از ایراد‌های داخلی اقتصاد، وجود بستر‌های تولید فساد است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از ایراد‌های داخلی اقتصاد، وجود بستر‌های تولید فساد و تبعیض است، گفت: هر فسادی که در داخل کشور اتفاق میفتد سبب می‌شود تصمیم‌های غلطی دنبال شود، چراکه وقتی جریان فاسدی با اعمال نفوذ یک تصمیم درست را منحرف می‌کند، این مسئله تبعات زیادی را برای کشور خواهد داشت و حقوق عامه مردم را تضییع می‌کند.

براتی تصریح کرد: مهم‌ترین بخش صحبت‌های آقای رئیسی درباره اداره کشور، نگاه درون زا به اقتصاد و اداره کشور است. این نگاه حتما در بهبود شرایط اقتصادی کمک خواهد کرد چراکه به سمت مقاوم کردن اقتصاد و تامین منافع مردم حرکت می‌کند، شرایط فعلی اقتصاد به گونه‌ای است که منافع اقلیت به منافع ملی ارجحیت پیدا کرده است؛ این وضعیت ریشه در فساد دارد. امیدواریم این وضعیت در دولت آقای رئیسی به سرعت تغییر کند.

وی درخصوص نگاه رئیسی به سیاست خارجی و منطقه، گفت: رئیس جمهور نکات مهمی را که منطبق بر سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی است، در مراسم تحلیف بیان کردند، این نگاه ویژه به همسایه‌ها و توسعه روابط با همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است. بخواهیم یا نخواهیم منافع و امنیت ما با کشور‌های همسایه گره خورده است؛ هرچه قدر روابط را توسعه دهیم به تامین منافع ملی، امنیت ملی، توسعه اقتصادی ما کمک می‌کند چراکه کشور‌های همسایه موقعیت‌هایی را دارند که می‌توانیم در مسائل اقتصادی با آن‌ها تعامل کنیم درحالی که در سال‌های اخیر به این مهم توجه نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تاکید آقای رئیسی بر این است که در دولتشان به دنبال گفت‌وگو‌های درون منطقه هستند، اگر تنشی در داخل منطقه وجود دارد باید با گفت‌وگو‌های منطقه‌ای حل کنیم و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نباید در این خصوص دخالت کنند.

براتی درخصوص موضع رئیسی برای لغو تحریم‌ها، بیان کرد: رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود در مراسم تحلیف به لغو تحریم‌ها اشاره کردند که از طرح‌های دیپلماتیک که بتواند به لغو تحریم‌ها کمک کند استفاده خواهند کرد. تجربه در ۸ سال گذشته نشان داده زمانی لغو تحریم‌ها رخ خواهد داد که اقتصاد قوی داشته باشیم و تحریم‌ها را خنثی کرده باشیم؛ برای این موضوع باید بدانیم اولویت، تقویت اقتصاد در درون است و تعاملات دیپلماتیک نباید به عنوان یک راه حل دیده شود و خودمان را معطل تحریم کنیم، آقای رئیسی هم در صحبت‌های خودشان در مراسم تنفیذ گفتند کشور را معطل مذاکرات و اراده خارجی‌ها نمی‌کنند. وقتی این رویکرد حاکم شد حتما در پیگیری حقوق مردم در عرصه دیپلماسی موثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: نظر بنده این است که آمریکا به این سرعت تغییر رفتار نمی‌دهد و ما نیاز داریم در سیاست هوشمندانه و صبورانه با تهدیدات آمریکا مواجه شویم که این مواجهه در عرصه‌های مختلفی بروز و ظهور خواهد داشت.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار