۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم. مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران در اولین نشست مطبوعاتی خود حضور یافت و در حالی‌که خبرنگاران و میکروفن‌های پرتعدادی را در مقابل خود می‌دی...

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم. مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران در اولین نشست مطبوعاتی خود حضور یافت و در حالی‌که خبرنگاران و میکروفن‌های پرتعدادی را در مقابل خود می‌دید، اظهاراتی را انجام داد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

* چهل سال کار مدیریتی کردم
بنده حدود چهل است کار مدیریتی می‌کنم و در بخش‌های مختلفی کار کردم و به جز زمانی که توفیق داشتم به‌عنوان سرباز در میدان جنگ خدمت کردم، در باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل بودم و در فدراسیون فوتبال به‌عنوان نایب رئیس دوم، اول و رئیس فدراسیون فعالیت داشتم و از سال ۱۳۶۸ تاکنون در فدراسیون فوتبال با عناوین مختلفی حضور داشتم. کار مدیریتی کار امر و نهی کردن در تصمیم‌گیری است و شرایطی دارد که یک مدیر باید در معرض تصمیم‌گیری جدی باشد و چون اخیرا پرونده‌های قضایی‌ای مطرح است که همه می‌‌گویند؛ خودم مایلم در این‌باره صحبت کنم.

* سه پرونده قضایی برای ما تشکیل دادند
من سه پرونده دارم که هر سه فوتبالی هستند و فکر می‌کنم برای یک مدیر با این سابقه قابل قبول باشد؛ البته به‌طور کلی بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که ما به فیفا و ای‌اف‌سی دادیم، قرار بوده که منازعات، تخلفات و گزارش‌های فوتبالی را در ارکان قضایی فوتبال بررسی کنیم منتها به هر جهت بعضی دوستان این تعریف که ما از فدراسیون و سازمان لیگ داریم؛ ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند؛ به ارکان قضایی سپردند. یکی از پرونده‌ها مربوط به به‌کارگیری دو بازنشسته است و عنوان شده ما قانون را رعایت نکردیم و یکی مربوط به آقای ساکت و دیگری بهاروند است. این پرونده اصلا مربوط به سو استفاده مالی نیست و حرف این است که چرا بازنشستگان را به‌کار گرفتیم؟ البته ما دلایل متقن داشتیم و قاضی بدوی منع تعقیب داده و سازمان بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال رسیدگی است.

* گفتند چرا به تبلیغات محیطی تخفیف دادی؟

موضوع دوم پرونده‌ای مربوط به همکاران بنده و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون است که ۱۴ متهم دارد؛ بنده و آقای کفاشیان، عابدینی، امیر حسنپور، بهاروند، حاج جعفری (قبلا عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شد) و تعدادی دیگر. این هم رفته در کمیته بازپرسی و قاضی منع تعقیب داده و شرایط را عادی دانسته. بازرسی اعتراض کرده و دوباره برگشته و ما در آن متهمیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم، تخفیف غیرعادی دادیم. مثلا در حوزه تخفیف آنها گفتند حیف و میل شده، چون ما تخفیف دادیم به کسی که تبلیغات محیطی را در اختیار داشته. استدلال ما برای کمیته بازپرسی که پذیرفته و منع تعقیب داده، این بود که لیگ ما ۱۸ تیمی بود و به یک‌باره ۱۶ تیمی کردیم و ۶ بازی حذف شده و سه دور تبلیغات در ورزشگاه آزادی بوده که به دو دور تبدیل شد و به‌علاوه اینکه دربی را قرار بود ما زمانی بگذاریم که تاریک باشد و LEDها پیدا باشند اما شورای تامین تشخیص داده بازی‌ها باید ساعت سه باشد که ترافیک را کنترل کند. لذا این باعث تصمیم مجموعه شده و این حرف‌ها که بیشتر جنبه مدیریتی دارد. این پرونده را هم باتوجه به اینکه منع تعقیب خورده، بازرسی اعتراض کرده و در حال رسیدگی است. اگر برائت داد مثل قبلی، که هیچ و اگر نداد در شعب تجدیدنظر قابل رسیدگی است.

* یک برنامه تلویزیونی هزار بار به پرونده ویلموتس پرداخت
هرجا اسم ویلموتس می‌آید، می‌گویند «فساد ویلموتس» و کسی نمی‌گوید «پرونده ویلموتس» و کاملا عجین شده با کلمه فساد. همه ارکان و حتی شما که ورزشی هستید اطلاع دارید و از قوانین باخبرید و می‌دانید اگر دو ماه قرارداد یک سرمربی را ندهند، می‌تواند بلافاصله فسخ قرارداد کند و از این قاعده کسانی مثل برانکو، استراماچونی و… استفاده کردند. همین هفته پنجم لیگ انگلیس است مربی چلسی را اخراج کردند و پولش را دادند و کسی هم دنبال این نیست که بگوید فساد. من ریشه این ماجرا را می‌دانم و شما هم می‌دانید و در یک برنامه تلویزیونی هزار بار به این موضوع پرداختند و در ذهن مردم رفته که یک فساد پشتش بوده. دو میلیون یورو پول از شرکت شستا به مجوز معاون اول رئیس جمهور و شورای امنیت کشور گرفته شده و این پول دیر پرداخت شده و او توانست از فسخ یک‌طرفه استفاده کند و تمام مربیانی که از فسخ قرارداد استفاده کردند، پولشان را گرفتند و تنها حکمی که شکسته شد، برای ویلموتس بود. به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد؛ ۶ میلیون یورو جریمه شدیم و حدود سه میلیون یورو هم جریمه شد و چون شکسته شد، جریمه‌ها هم رفتند. زمانی که از شستا پول گرفتیم، یورو ۱۲ هزار تومان بود و می‌شد ۲۴ میلیارد تومان. ما همان موقع ۲۵ میلیارد به شستا پول دادیم که یک میلیارد هم بیشتر بود. منتها چون قبل از این تاریخ اعتراض کرد و فدراسیون تجدیدنظرخواهی نکرد، رای قطعی شد و تمام دو ساختمان در اختیار شستا است. اما همه می‌دانند و ما هم به قوه قضاییه نامه زدیم که این پول پرداخت شده و امیدواریم با تجدیدنظرخواهی جدید، ما این دو ساختمان را در اختیار بگیریم.

* بازنشسته فولاد مبارکه بودم و حقوق گرفتم

یک بحثی درباره فولاد مبارکه مطرح شده که من دیدم یک نماینده محترمی گفتند رد پای ۹۱ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه. در کلِ آن پرونده من چون بازنشسته فولادمبارکه بودم و حتی زمانی که این قانون آمد با تصمیم وزیر ورزش و صمت، من اعاده به کار شدم تا در فدراسیون بمانم؛ آن زمان هم یک دوره مثل الان بود که جام جهانی بود و بعد جام ملتها. من اعاده به کار شدم و سه سال حقوق بازنشستگی‌ام قطع شد و از فولادمبارکه بابت سه سال ۹۰۰ میلیون تومان گرفتم که می‌شود ماهیانه ۲۰ میلیون تومان. منتها در بعضی از نقل‌هایی که از یکی دو نماینده که انتظار هم داشتم این را بگویند، این سه پرونده و یکی فولاد مبارکه بود؛ اگر هر پرونده دیگری از من دارند، بیایند منتشر کنند.

*یک مجمع خط داد و همه نوشتند قوه قضاییه جرایم تاج را منتشر کرده
اگر کسی هر پرونده دیگری را از بنده دارد، منتشر کند. البته گلایه هایی هم دارم از کسانی که یک کار سازمان یافته انجام دادند. این نمی تواند کار یک نفر باشد. یک مجمعی که کانون آن را می دانم کجا است، خط داد و همه رسانه ها نوشتند که مرکز اطلاع رسانی قوه قضاییه کل جرایم آقای تاج را اعلام کرد. فقط در آن قتل و آدم ربایی و اینها نبود که اگر این را هم اضافه می کردند، دیگر تکمیل می شد! راجع به همین ۳ پرونده هم هست. بنده پیگیری کردم و مرکز اطلاع رسانی قوه قضاییه و سخنگوی میزان که من از آنها تشکر می کنم؛ اعلام کردند اصلا چنین چیزی توسط قوه قضاییه اعلام نشده و تکذیب کردند.

*به زودی اسناد پرونده بدوی را منتشر می کنم
پرونده بدوی و تعیین صلاحیت ها را خواندم و کپی گرفتم. به زودی منتشر می کنم تا همه بدانند خیلی ها چه کارهایی انجام دادند.

*دادستان فقط یک نامه زد و توضیح داد

تنها نامه ای که توسط قوه قضاییه برای فوتبال آمده اعلام دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال از دادستان بوده است. گفته این ۳ نفر کاندیدا چند پرونده باز دارند. دادستانی هم همین ۳ پرونده را درباره من شرح داده و در آن آورده که با اعتراض مواجه شده و در حال رسیدگی است. این نامه از دادستانی تهران آمده است. راجع به کاندیداهای دیگر هم مطالبی را مطرح کرده است. به یکباره همین ها منتشر شده است. البته رسیدگی پرونده ویلموتس شروع نشده است. همه چیز در این پرونده برای بازپرسی داریم. با اعضای هیئت رئیسه هم رفتیم و توضیح دادیم.

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

**پرونده ویلموتس باید در ارکان فوتبالی رسیدگی شود
آنچه فیفا گفته بود این بود که باید در ارکان فوتبالی بررسی شود. یکبار کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و فیفا به این پرونده رسیدگی کرده و منع تعقیب و برائت داده است. ما به رسیدگی قوه قضاییه هم احترام می گذاریم و پاسخگو خواهیم بود.

* نماینده مجلس ۲۰۰ بار در این باره حرف زد
دو نماینده از من اسم بردند و اگر اسم نمی‌بردند، جواب نمی‌دادم. الان هم رعایت اخلاق و ادب را خواهم کرد و دو سال هم سکوت کردم چون فکر کردم باید مسیر خودش را برود. آقای قاضی‌زاده هاشمی چندین بار اسم من را بردند و گفتند فساد ویلموتس. فساد ویلموتس همین چیزی بود که من گفتم. ما یک رکن مهمی داریم به اسم قوه قضاییه که حقوقدان‌های معتبر و عالی آنجا کار می‌کنند و توسط یک مجتهد اداره می‌شود و من مطیع آن هستم. اما وقتی یک نماینده که نباید دغدغه‌اش فقط فوتبال باشد، ۲۰۰ بار در این مورد حرف می‌زند و هر موقع هم که خودش بخواهد در این مورد حرف می‌زند، من اعتقادم این است که ایشان به جای قوه قضاییه تصمیم نگیرد و بگذارد آنها نظر بدهند. ما اگر می‌دانستیم ایشان انقدر علاقه به فوتبال دارند… شاید بهتر باشد هم ایشان و هم آقای راستینه به فوتبال استان خودشان بپردازند.

* نمایندگان مجلس فقط این دو نفر نیستند
هرچند که نمایندگان مجلس فقط این دو نفر نیستند، همه نمایندگان قدمشان روی چشمم ماست و حق دارند سوال کنند و ما موظفیم پاسخ بدهیم. هر موقع نماینده مجلس از همه ارکان فدراسیون و هیئت رئیسه سوال کرد، همه موظفند بدون استثنا و فوت وقت، بروند پاسخگو باشند؛ هم من و هم اعضای هیئت رئیسه. هم به قوه مجریه، قضاییه و مقننه. اما دو نفری که بیشتر از حد از فوتبال نگرانند؛ یکی از شما جزو اعضای اصلی نظارت بر صداوسیما هستید، یک بار در مورد حق پخش صحبت کردید؟ یک بار آمدید بگویید هزاران میلیاردی که به فوتبال نمی‌آید، کجاست؟ مثل تاکسی‌ای است که ۷۰ درصد مسافرانش را مفتی سوار می‌کند. اینطوری تاکسی تعطیل خواهد شد و فوتبال هم همینطور. احساس کردیم بزرگترین بدهکار فوتبال شده بزرگترین طلبکار فوتبال.

* گفتند انتخابات لغو است و برخی نیامدند
بزرگترین بدهکار فوتبال که میلیاردها تومان بدهی دارد، شده مهمترین طلبکار فوتبال. می‌گویند نمیدانیم انتخابات چرا لغو شده، می‌گویند نمیدانیم چه چه… الان مقرری فدراسیون فوتبال شده، هر شب. با این روند که نمی‌شود فوتبال اداره کرد. تهش را هم می‌بینیم یک مدیر است و چند نماینده مجلس و می‌گویند باید این کار را کنیم. بنده به اعتبار رای بالای مجمع و هر کاری شد که من رای نیاورم اما ۵۱ رای آوردم. برخی از هیئت‌ها شنیدند شب باطل شده و یکی رفت قم، یکی قرار بود از کرج و قزوین بیاید و فکر کرد انتخابات لغو شده، نیامد. با این اوصاف ۵۱ رای آوردم و بالاتر از این می‌خواهید مجمع اعتماد کند؟ یکی می‌گوید مجمع عقلش نرسیده، این توهین به مدیران باشگاه‌ها و هیئت‌هاست و… . بعد گفتند دبیرکل امضا نکرده اما من در اساسنامه دیدم نیازی به امضای دبیرکل نیست و کمیته بدوی باید امضا کند. یک روز گفتند نامه دادستانی که من این نامه را گفتم و به زودی هم منتشرش خواهم کرد. طبق قانون برای حضور در انتخابات فقط گواهی سو پیشینه نیاز است؛ بارها انتخابات برگزار کردیم و فقط باید قوه قضاییه بگوید که این‌ها پرونده موثری که محرومیت اجتماعی داشته باشد، ندارند. اما اینجا دبیرکل به توصیه برخی، به دادستانی نامه جدا زده، به دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و… نامه زده که پرونده در کار است؟ گفتند فقط همین سه پرونده.

* برای حق پخش برنامه ویژه دارم
امیدوارم حق پخش در مطالعات این دوستان بیاید. من طرح‌هایی برای حق پخش دارم و معتقدم صداوسیمای جمهوری اسلامی الان توان پرداخت این پول را ندارد، بعضی باشگاه‌ها از دولت پول می‌گیرند و روا نیست باشگاهی که ۲۰۰ میلیارد از یک کارخانه پول می‌گیرد، به صداوسیما هم بگوییم بیاید و پول بدهد. من طرحی را با کمک فیفا در این مدت کار کردم تا بدون اینکه صداوسیما از بودجه‌اش مصرف کند، به همه باشگاه‌ها پول بدهد. از آن طرح رونمایی خواهم کرد و این مدل فیفا و ای اف سی است که به جای اینکه کارخانه‌ها به باشگاه‌ها پول بدهند، این پول را به صداوسیما می‌دهند و این را صداوسیما به عنوان حق پخش می‌دهد. حق پخش فقط برای باشگاه میزبان است و میهمان هیچ پولی نمی‌تواند بگیرد. با همین پول امیدوار خواهیم بود در خرم آباد و کرمانشاه هم تیم داشته باشیم نه اینکه فقط استانهایی که کارخانه دارند.  به نظرم صداوسیما به جای دشمنی می‌تواند بیاید با فدراسیون کار کند تا ما یک طرح مدون داشته باشیم و از آن بهره ببریم.

*باید کاری کنیم که در آینده به مربی داخلی امیدوار باشیم

به همین دلیل قرارداد آقای کی‌روش را موقت تلقی کردیم که ماهی ۵۰ هزار یورو است. می‌دانم که اگر این مسائل را نگوییم فردا می‌گویند شفاف باشید! ایشان پنج نفر کادر دارد که ۳ ماه و ۳۰ هزار یورو و تا پایان جام جهانی است. البته برای هر دو طرف قرارداد را باز گذاشتیم تا اگر خواستیم تا جام ملت‌ها ادامه دهیم. از آقای کارلوس کی‌روش هم بسیار تشکر می‌کنم؛ جای تشکر از بابت من است که ایشان این مسؤلیت را با همین مدت پذیرفت. آقای کی‌روش این حسن را داشت و دارد که برای چهارمین بار روی نیمکت یک تیم در جام جهانی می‌نشنید. این موضوع برای ایشان حسن است و برای ما هم این حسن را دارد که مربی‌ای را می‌آوریم که هشت سال با تیم ملی ما کار کرده و همه شرایط و ضوابط تیم ملی‌ را می‌داند و من مطمئن هستم یک نظم بسیار قوی و منسجمی به نیمکت، رختکن و اردوهای تیم ملی برمی‌گردد که شاید در آینده بتوانیم از آن استفاده بهینه ببریم.

*حذف اسکوچیچ خیلی سخت بود
آقای اسکوچیچ سرمربی بسیار محترم و بسیار معتدل است. برای خودم تصمیم حذف آقای اسکوچیچ خیلی سخت بود. مربی بسیار آرام و زحمتکشی است که در سخت‌ترین شرایط تیم ملی را برعهده گرفت و صعودش را قطعی کرد. من خواهش می‌کنم به افتخار ایشان کف بزنیم(صدای تشویق حضار). من با توجه به شرایط تیم ملی، بازیکنان و شرایطی که شما بهتر می‌دانید و دوست نداریم این مسائل بازگو شود؛ به این نتیجه رسیدیم که اگر الان تعویض کنیم به نفع کشور است. هیچکس در دنیا نمی‌تواند بگوید که اگر آقای کی‌روش را آوردیم حتما نتایج بهتری است؛ ولی سابقه آقای کی‌روش در تیم ملی ما و نتایجی که گرفته شده و بازی‌هایی که هدایت کرده، علایق بازیکنان و اینکه ۸سال با این تیم بوده ما را بر این باور می‌کند که داریم مسیر درستی می‌رویم. برای من ساده‌تر این بود که اسکوچیچ بماند و هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گرفتم و مثل خیلی‌ها می‌گفتم من که این سرمربی را نگذاشتم. این ریسک را فقط به خاطر کشور کردم. می‌دانم یک عده از پیشکسوتان و بزرگان به هردلیلی با آمدن ایشان یا بنده مخالفند؛ من به احترام تیم ملی،کشور و پرچم دست همه‌شان را می‌بوسم ولی به خاطر کشور آنها هم از تیم ملی حمایت کنند. به هر جهت تیم ملی کشورمان است و به بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا می‌رویم.

*در فدراسیون نه زیرمیزی گرفتم نه رومیزی
فوتبالی‌ها دنیا را دو قسمت می‌کنند؛ آنهایی که در جام جهانی هستند و آنهایی که نیستند. ما الان جزو ۳۲ کشور مهم دنیا هستیم و محل اختلاف نیست. باید همه دست به دست هم دهیم تلاش کنیم و با برنامه‌ریزی پیش برویم. این به نفع کشور است. سوابق آقای کی‌روش را می‌دانید. ما دو دوره با کی‌روش به جام جهانی رفتیم که من بودم. این‌هایی که می‌گویند سواستفاده کردم می‌توانند بپرسند که در دوره آقای احمدی‌نژاد ماشین دادند و من نگرفتم. زمانی که خودم رئیس فدراسیون بودم یک تعدادی آقای روحانی سکه دادند باز اسم خودم در آن نیست. یک ریال در این سیزده سال از فدراسیون حقوق، دستمزد، پاداش، زیرمیزی و رومیزی نگرفته‌ام. این‌ها را اگر هست منتشر کنید و بگویید دروغ گفت‌.

*سه تا پرونده باز در چهل سال مدیریت خیلی هم خوب است!

اینکه یک نماینده‌ای بگوید فساد در فوتبال و پرونده باز، چه کسی پرونده باز ندارد؟ کسی که چهل سال کار مدیریتی کرده سه تا پرونده خیلی هم خوب است! سی تا هم داشت، داشت. پرونده باز را مگر خودتان ندارید؟ باید همه رعایت کنیم. بزرگترین افتخار بنده این بود که مقام معظم رهبری گفتند به خاطر شادی مردم از تیم ملی تشکر می‌کنم. یعنی شادی مردم اینقدر از منظر ایشان اهمیت دارد. ما تلاش‌مان این است که این اتفاق بیفتد. به خدا قسم راحت‌تر این بود که کنار بنشینم و هیچ اتفاقی هم نیفتد و همینجور تیم ملی جلو برود و هر طور شد، شد. آدم دلش می‌سوزد و من حساب صحبت رهبری و حمایت رئیس جمهور را کردم. آقای رئیسی برای حمایت از تیم ملی دستور داده و آقای مخبر کارگروه درست کرده است. وقتی انگیزه‌های آن طرف را می‌بینیم چرا عافیت طلبی کنیم؟ در هر صورت من فکر می‌کنم این تصمیم درستی بوده و اگر هم به زعم عزیزان غلط است برای رشد تیم ملی حمایت کنند.

سوال: دو روز بعد از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، یک نامه به رئیس صداوسیما دادید و گفتید جریانی برای برکناری شما کار می‌کند. لطف کنید مصلحت نکنید و بگویید چه کسانی می‌خواهند این کار را کنند؟

* ای اف سی پول ما را به حساب قطر ریخت
اگر کسی پرونده قضایی دیگری دارد، بسم الله، من پاسخگویم. اصلا بر اساس قانون متخلفِ متخلفِ متخلف است، اگر بیاید پرونده مفتوحی را رسانه‌ای کند و اگر صداوسیما هم این کار را کند، جرم است. اگر در سقاخانه امام حسین کسی بیاید مشروب بریزد، آن مشروب حلال نخواهد شد و حرام است. کار حرام، حرام است. کسی بیاید پرونده‌ای که رسیدگی نشده و فوتبالی است. در جرایم من فقط آدم‌ربایی و قتل نبود. آن را هم اضافه می‌کردند، بد نبود. من اسم کسی را نمی‌آورم و شما بهتر می‌دانید از کیست. یک انتخاباتی صورت گرفته و ناظران فیفا و ای اف سی گزارش دادند و آقای اینفانتینو و شیخ سلمان تبریک گفتند که تبریکشان عادی نبود و می‌خواهند کمک کنند. من دنبال این هستم هشت میلیون دلار از پول خودمان را از ای اف سی تحویل بگیریم و فیفا باید واریز کند. همین امروز، همین امروز ای اف سی پول لازم برای برگزاری دو بازی دوستانه را به حساب قطر ریخت و قطر به حساب تیم اتریشی واریز کرد تا ما بدون مشکل بتوانیم بازی را برگزار کنیم.

* احتمال داشت بازی اروگوئه را از دست بدهیم
تیم قبلی فدراسیون هم زحمت این دو بازی را کشیده بود اما پولش مانده بود و اگر امروز پول را واریز نمی‌کردیم، احتمال داشت بازی اروگوئه را از دست بدهیم. من از صداوسیما هم تشکر می‌کنم؛ همه صداوسیما که یک شبکه و یک برنامه نیست. دیشب هم معاون بنده را دعوت کردند در یک برنامه و رفت و توضیح داد. شبکه‌های متفاوت هستند که من دست همه را می‌فشارم و علاقه‌مند به همه هستم. همین دوستانی که همین جا خجالت می‌کشند من چیز منفی بگویم و به همین خاطر مثبت می‌گویم.

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

سوال: یک موضوع مسئله وی ای آر است و دوست دارم برنامه‌تان برای این موضوع را خارج از توضیحات کلی بفرمایید و اینکه آیا وی ای آر در نیم فصل دوم خواهد بود؟

* با شرکت اسراییلی و آمریکایی قرارداد نخواهیم بست
وی ای آر یکی از گرفتاری‌های ماست. الان آقای فغانی با ما جلسه دارند و فکر کنم بیرون با ما جلسه دارند. اگر این را حل نکنیم، فقط آقای فغانی را در رویدادهای بین‌المللی خواهیم داشت و کمکهای ایشان هم باید خارجی باشند. این بد است. آهسته آهسته وی ای آر را اجباری می‌کنند. نمی‌دانم دقیق الان چند داور الیت داریم اما داوران الیت را هم از دست دادیم و دیگر دعوت نخواهند شد و دیگر داور بین‌المللی نداریم. وی ای آر کلا هزینه نیست و این را در ذهن داشته باشید؛ وی ای آر فایده و درآمد است: ۱. دعوای فوتبالی را حل خواهد کرد و ۲. وی ای آر را میلیون‌ها دلار می‌دهند تا برنده شوند و الان تنها جایی که پیشنهاد داده، رسانه ملی پیشنهاد داده و گفته شرکتی را تائید می‌کنیم بیاید. ما باید مزایده بگذاریم و اگر نگذاریم دوباره باید برویم بازرسی. با آن شرکت یا شرکت دیگر باید قرارداد را ببندیم؛ یک شرکت برای اسرائیل غاصب است که حتما با آن قرارداد نخواهیم بست و یک شرکت دیگر آمریکایی است که آن را هم قرارداد نخواهیم بست.

* نمی‌دانم کی‌روش درباره این زمین چه خواهد گفت
تلاش ما این است که برویم به سمتی که وی ای آر را برای کشور آماده کنیم و من این را در اولویت‌هایم قرار دادم. من وقتی می‌خواستم بیایم گفتم یک سری کارهای نکرده در فدراسیون دارم؛ یک کمپی را عالی تحویل دادیم و دیدم یک جاهایی مشکلاتی هست. نمی‌دانم آقای کی‌روش فردا بیاید این چمن را ببیند، چه خواهد گفت. اما من خودم یک روزی در این چمن خواستم با کفش بروم، آقای کی‌روش گفت من خواهش می‌کنم شما به عنوان رییس فدراسیون نرو تا کسی دیگر هم نرود. حالا شما می‌توانید بروید چمن را ببینید. وی ای آر در اولویت است و به سرعت تلاش خواهیم کرد و من یک سری قول دادم؛ نمونه‌اش سرمربی که سعی کردم خیلی هم احتیاط نکنم. دفعات قبل که رییس فدراسیون بودم خیلی محتاط بودم اما فکر کردم شاید این عیب باشد. وی ای آر را به سرعت قرارداد خواهیم بست و خواهیم آورد اما یک چیز یک شبه و دو شبه و سه شبه نیست اما الزام است.

*سوال: آقای کی‌روش کِی به ایران می‌آید؟ و اینکه شما نماینده AFC هم هستید و پول‌های مسدود شده را چه برنامه‌ای برایش دارید؟

*اگر نتوانم پول‌های ایران را پس بگیرم همان بهتر که نماینده AFC نباشم
ما حدود ۲۰.۶ میلیون دلار از AFC و  FIFA طلبکاریم. بخشی از این پول مربوط به باشگاه‌ها است و بیشترش متعلق به فدراسیون فوتبال است. یک عده‌ای تلاش‌شان این است که ما خوب فکر نکنیم. این ۲۰ میلیون عدد قابل ملاحظه‌ای است. ما آن زمان با عمده پولی که از فیفا گرفتیم پک و زمین شماره ۲ و ساحلی را ساختیم. این‌ها بیشتر به هزینه‌های عمرانی می‌رود ولی در تیم ملی هم هزینه خواهیم کرد. اگر من در AFC باشم و برای ایران خاصیتی نداشته باشم، همان بهتر که نباشم. باید تلاش کنم که این پول‌ها آزاد شود. آقای کی‌روش قراردادش را با ما فیکس کرده و زمان، مبلغ، کمک‌ها و حتی کمک ایرانی‌اش مشخص شده و فکر می‌کنم به سرعت می‌آید و اردوی اتریش را با ایشان دنبال خواهیم کرد.

سوال: شما دست یاری به سمت منتقدان تان دراز کردید و درخواست کردید از تیم ملی حمایت کنند. یکی از جدی ترین منتقدان شما در حوزه فوتبال علی کریمی است. آیا شما از علی کریمی نیز درخواست حمایت دارید یا با ایشان برخوردی دارید؟

* برخی اسطوره‌ها مانند کریمی ممکن است ما را نپسندند
(در این لحظه تاج از خبرنگار سوال کننده پرسید که از چه خبرگزاری آمده و او پاسخ داد از خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش) به هر حال موضع وزارت ورزش با ما مشخص است (با خنده) آقای علی کریمی یک اسطوره است. کسان دیگری هم که در کشور اسطوره هستند و تلاش کردند و خیلی های دیگر ممکن است که ما را نپسندند. به هر حال مجمع است که رئیس فدراسیون را انتخاب می کند و به موجب قانون ما پشت این میز نشسته ایم. آقای علی کریمی محترم است و همین امروز یا فردا ممکن است علیه من استوری بگذارد. من اینها را می بینم و برایشان احترام قائل هستم. اگر پیشنهادی بدهند که من بتوانم اجرا کنم، به دیده منت این کار را خواهم کرد. شما شک نکنید.

سوال: من چگونه می توانم به خودم بقبولانم که به دلیل بیماری از فدراسیون فوتبال کناره گیری کردید ولی اکنون به‌خاطر شکسته شدن رأی ویلموتس برگشته اید. چه پاسخی برای این موضوع دارید؟

* الان شرایط سلامتی بهتری نسبت به قبل دارم
درباره بیماری باید بگویم که مدتی وضعیت قلب من نگران کننده بود. حتماً می دانید که در ترکیه برای من دریچه و استند گذاشته اند. همان زمان بنابر برخی توصیه ها، بعضی از پزشکان به من گفتند باید کناره گیری کنید. تا جایی که من در همین کمپ تیم ملی دچار حمله قلبی شدم. من در حال رفتن به مجمع فوتبال بوشهر بودم که یک راست به بیمارستان منتقل شدم و مدتی را در آنجا بودم که دکتر گفت این وضعیت به صلاح نیست و اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است مشکلاتی را رقم بزند. وزیر شما (وزیر ورزش) نیز به آنجا آمدند، وزیر شما هم پرونده را خواندند و با خود دکتر صحبت کردند و دکتر معالج به خود ایشان گفت من توصیه ای برای ادامه ندارم. حتی ایشان نیز به من گفتند مشاور عالی باشم که من زیر بار نرفتم چون فکر کردم واقعا نمی شود. الان فکر کنم شرایط بهتری دارم.

سوال: اگر قوه قضاییه حکم به مقصر بودن شما دهند آن موقع چه واکنشی نشان می‌دهید؟ باید منتظر استعفای شما باشیم؟

*اگر کسی جرم کرده باید بدون تعارف پدرش را درآورد!
من سه پرونده دارم که هر سه فوتبالی است. به زعم من باید همه آنها با توجه به اساسنامه فدراسیون در خود فدراسیون فوتبال رسیدگی شود. در بند یک فدراسیون گفته اینجا موسسه‌ای است مستقل و خصوصی که با قوانین جمهوری اسلامی و فیفا اداره می‌شود. قوانین جمهوری اسلامی برای ما لازم الجرا است. یعنی کسی دزدی داشته باشد باید برود به قوه قضاییه و اگر قوه قضاییه حکم دهد فیفا متناسب با آن حکم می‌دهد. رییس فدراسیون افغانستان جرایمی داشت، قوه قضاییه افغانستان برایش حکم مثبت برای جرایم کیفری داده بود و AFC ، ده سال او را محروم کرد. اگر کسی جرم انجام داده باید پدرش را درآورد و هیچ تعارفی نیست. در جرایم، جرایم موثر و غیرموثر داریم که جرایم موثر محرومیت اجتماعی دارد و نه در فدراسیون بلکه هیچ جا نمی‌توانند کار کنند و فیفا هم هیچ دخالتی نمی‌تواند بکند و خطر تعلیقی ندارد ولی اگر پرونده فوتبالی باشد باید در محاکم فوتبالی بیاید.

سوال: نوع نگاه کی‌روش به شما چیست؟ آیا همچنان کی‌روش ارباب فدراسیون خواهد بود؟

*رفتار کی‌روش باید با همه ارکان مناسب باشد
این لغت‌های ارباب و نوکر، در شان یک رسانه نیست. ما اگر بخواهیم با رسانه رفیق باشیم باید ادبیات دو جانبه درست شود. من برای این ادبیات متاسفم. در مجموع اعتقادم این است که باید رفتارمان با آقای کی‌روش همان رفتار مناسبی باشد که قبلا بوده است. ایشان هم باید رفتارش با همه ارکان مناسب باشد. این حق ما است. ما یک نفر را استخدام می‌کنیم که برایمان کار کند نه اینکه مدیریت‌مان کند‌. استخدام یک نفر برای کار کردن است.

سوال : اگه لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدیدی برگزار شود،  تکلیف تیمهای استقلال و نساجی چه خواهد شد؟

* استقلال و نساجی در لیگ قهرمانان خواهند بود
دلایل آمدنم را یکی یکی توضیح می‌دهم، یک عده گفتند چرا رفتید چرا دوباره آمدید؟ این هم یک سوال است دیگر. ببینید حذف پرسپولیس و استقلال از قهرمانی آسیا یعنی ما از گردتنه بین المللی خارج شدیم؛ چقدر طرفدار دارند پرسپولیس و استقلال؟ حالا هرکسی یک عددی میگوید. اگر از مدیرانشان بپرسید می‌گویند صد میلیون؛ یعنی آیندگان هم هستند ولی بالاخره کانون توجه مردم هستند. متاسفانه تعلیق فوتبال ایران هم از بخش مجوز حرفه ای یک ماه پیش، یک سال دیگر تمدید شد. در دوره‌ای که ما بودیم مجوز حرفه ای را خودمان گرفتیم و به آقای شیخ سلمان گفتم این بد است که ما نایب رئیس شما باشیم و به هرجهت بعد از شما باید تصمیم بگیریم. ایشان گفت این حرف درست است. برد هئیت اجرایی و مجوز صدور حرفه ای را داد به خود ما، ماهم یک تیم گذاشتیم. متاسفانه پارسال با این اتفاقاتی که شما میدانید مجوز را از ما گرفتند و هر دو تا تیم را هم محروم کردند. ما با شرایط جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا هم نگران پرسپولیس هستیم که اصلا دیگر نیست. نساجی که باید در لیگ قهرمانان باشد. چون پرسپولیس الان قهرمان هم بشود باز هم نیست. حالا من به آقای شیخ سلمان نامه نوشتم که در اولین جلسه ی کمیته اجرایی ای اف سی به بنده وقت بدهند بتوانم یک صحبتی راجع به صدور مجوز حرفه ای بکنم، قول نمیدهم ولی فکر میکنم شاید بتوانم دوباره مجوز حرفه ای را به کشورمان برگردانم. اگر همین یک کار را بتوانیم بکنیم دیگر ما را بس است.

سوال : الان شما میگویید لیگ برتر امسال با این نتایجش تاثیری ندارد؟

* دو تیم ما حذف شدند
الان هیچ تاثیری ندارد. حالا هرکی میخواهد اول شود، دوم شود و  چندم شود. برای خودمان خوب است ولی باید ببینیم و تلاش کنیم و امتحان بدهیم. یعنی ما باید همه ی تلاشمان این باشد که این کار را انجام بدهیم. البته ببینید ما دو تیممان حذف شدند، تیم های دیگرمان حذف نشدند.

سوال: آقای کی‌روش مخالفان زیادی دارد و ترس این است که مخالفت‌ها با کی‌روش آسیب به تیم‌ملی برساند.

* شاید این دو موضوع روی من فشار بیاورند
دو اتفاق در زمان تصدیگری من مهم است و امکان دارد فشار زیادی روی من بیاورد؛ یکی حق‌پخش بود و نمی‌دانم آینده ما در این مسیر چه خواهد شد. چون می‌دانم چه مخاطراتی دارد و با چه کسانی خودمان را درگیر خواهیم کرد اما امیدوارم یک راه حل میانی و رفاقتانه بگیریم و یکی هم آوردن آقای کی‌روش. آوردن آقای کی‌روش ممکن است برای من بار مضاعفی داشته باشد که ناحیه مخالفانش هم یک جنس هستند.

* عاشق چشم و ابروی کی‌روش نیستم
من فقط برای سربلندی تیم ملی او را آوردم و اینجوری نیست که بعد از شصت و خرده‌ای سال، عاشق چشم و ابروی کسی شوم و خودم را خرج کنم. این مربی به خود من هم انتقاد داشت اما به خاطر کشور احساس می‌کنم این تصمیم درستی است و کار خوبی می‌کنیم. امیدوارم کسانی که پشت این در یا دیوار هستند که هجمه ایجاد کنند، انصاف کنند و بگویند این‌ها هم به خاطر کشور این تصمیم را گرفتند و [بگویند ]اگر به خاطر حق پخش هم حرفی می‌زنند می‌خواهند فوتبال تعطیل نشود. امیدوارم اینطور فکر کنند و تقابل و خیانت و وابستگی و اجنبی‌پرستی را به ما نچسبانند چون چیزهای خوبی نیست. من برای کشور و پرچم و شادی مردم فکر می‌کنم و ابدا اجنبی‎‌پرست نیستم.

* شاید کی‌روش مدیرفنی تیم ملی باشد
الان جام ملتها در قرارداد ایشان نیست چون امیدوارم استفاده‌های دیگر کنیم. شاید از آقای کی‌روش تا جام ملتها به عنوان مدیرفنی استفاده کنیم و آقای نکونام سرمربی. البته آقای نکونام را بگویم که در حال رایزنی هستیم و فردا اگر خبری شنیدید که نمی‌آیند، خیلی تعجب نکنید اما از من این خبر را داشته باشید که انشالله حل خواهد شد.

سوال: استعفای حمید استیلی و یکی هم مخالفت باشگاه فولاد با حضور جواد نکونام.

* برای حضور نکونام رایزنی خواهم کرد.
استعفای آقای استیلی را ندیدم. ببینیم و قاعدتا تصمیم‌گیری خواهیم کرد. از ایشان بابت زحماتشان در دوره تصدی‌گری سرپرستی تیم ملی تشکر می‌کنم. آقای جواد نکونام را امیدوارم مشکلش حل شود و خودم هم رایزنی‌هایی خواهم کرد تا ایشان را به عنوان یک مربی و سپس سرمربی آینده تیم ملی داشته باشیم و اینطوری کسی نخواهد گفت یک تصمیم یکباره گرفتند. این تصمیم مثل مدل آلمان است که کسی را کنار تیم ملی می‌گذارند که کار می‌کنند و سرمربی می‌شوند و این مسیر پلکانی را طی می‌کنند و انشالله این اتفاق خواهد افتاد.

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

سوال: در مورد دو دستگی‌ای که در تیم ملی به وجود آمده بود چه نظری دارید؟ شاید خیلی از بازیکنان در خطر حذف قرار بگیرند. در مورد تیم امید و آقای مهدوی‌کیا هم صحبت کنید.

*سرمربی و سرپرست باید تیم را کنترل کنند
این برای دوره قبل است و من اطلاع ندارم از این پست‌های گذاشته شده و برداشته شده، ولی این وظیفه سرمربی و سرپرست تیم ملی است که بازیکنان را کنترل کند. امیدوارم در آینده هم سرپرست هم سرمربی کنترل کنند که بازیکن فقط به وظیفه خودش ادامه دهد. من هنوز برنامه‌ای برای تیم امید ندارم و دیروز فهمیدم که قرارداد آقای مهدوی کیا که از زحماتش تشکر هم می‌کنم تمام شده است. تیم ملی بزرگسالان یک مقدار تعجیلش بیشتر بود.

سوال: گفتید بهترین نتایج تاریخ را با آقای کی‌روش گرفتیم…

* احساس کردم با کی‌روش موفق خواهیم بود
ما افتخار آسیا هستیم و فوتبالمان همین الان هم افتخار آسیاست. فوتبال ما یک اعتبار است برای آسیا و این را مدیران آسیا می‌گویند. ما بهترین نتایج تاریخمان را در جام جهانی ۲۰۱۸ گرفتیم و نتیجه خوبی برابر اسپانیا و پرتغال گرفتیم و بد هم نباختیم. ما احساس کردیم آقای کی‌روش را بیاوریم بهتر نتیجه خواهیم گرفت؛ ممکن است خیلی‌ها به ما انتقاد داشته باشند و آقای کی‌روش هم داشته باشد اما ما برای سربلندی ایران هرکاری خواهیم کرد.

* کی‌روش در تیم ملی مصر موفق نبود
آقای کی‌روش در مصر موفق نبود، طبیعی هم هست. یک جاهایی هم موفق بود از جمله کشور ما. جام ملتها ما نتیجه نگرفتیم و امیدوارم این جام ملتها نتیجه بگیریم. ما با کسی تسویه حساب نمی‌کنیم و من این نیت را ندارم. من خبرگزاری‌ای را سراغ دارم که از اول دروغ گفتند، تهمت زدند، دروغ. اما الان بنا ندارم با کسی برخورد کنم. تصمیم دارم با همه با گشاده‌رویی برخورد کنم چون اعتقاد دارم ما را نگذاشتند اینجا تسویه کنیم و گذاشتند به نفع فوتبال کشور کار کنیم.

سوال: یکی از مسائلی که الان با آن مواجه هستیم دخالت برخی جریانات و افراد است. فدراسیون شما برای مبارزه با جریان مداخله گر، دلالی و اصلاح آنها چه کاری انجام می‌دهد؟

*بحث دلالی در فوتبال کشور بسیار جدی است
یکی از بحث‌های ما اخلاق مداری است. من یک کمیته‌ای دارم و در آن تلاش می‌کنم. در صحبت‌های مقام معظم رهبری هم بود و ایشان می‌خواهند که معنویت یک بار دیگر به فوتبال بیاید، نه اینکه وجود نداشته باشد بلکه بیش‌تر شود. من این موضوع را سر لوحه قرار دادم. مجموعه اخلاقی، یکی برای بازیکنان غیر فنی و بازیکنانی که هیچ ضرورتی برای ورود آنها به کشور نیست! یکی برای مربیانی که ضرورتی برای ورود آنها به کشور نیست. مربیان بسیار عالی‌ای داریم و می‌رویم مربی‌ای را میاوریم مثل ویلموتس که خودمان آوردیم! آن زمان گفتیم مربی است اما از خودمان هم باید انتقاد کنیم. مربی نهم دنیا بود که او را به تیم ملی آوردیم اما جواب نداد و اگر او را نگه می‌داشتیم بدتر می‌شد. ما باید مقابل این موضوع بایستیم و مقداری تلاش و کار کنیم. بحث دلالی در کشور بسیار جدی است و در بازیکن معرفی کردن و لیست دادن ریشه کرده است. من به دلایلی دلم نمی‌خواهد وارد موضوعش شوم ولی مطالبی در این مدت به من منتقل شده که در بعضی لیست‌ها هم ردپای بعضی از این افراد پیداست که این بازیکن بیاید، معرفی شود و قراردادش بالا رود و بعد از آن هم برود. در پایه‌ها هم وجود دارد. کاری به دیگران ندارم اما در فدراسیون ما هم قبلا بود و هنوز هم وجود دارد. ما مجموعه‌ای از بحث‌های اخلاقی را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها بحث دلالی است و انشالله این مورد را دنبال خواهیم کرد.

سوال: عادت فدراسیونهای ورزشی برای تغییر پس از انتخابات ریاست؛ آیا شما هم چنین قصدی دارید؟

* فکر کردند فقط من کمپ تیمهای ملی را ساختم
ما که الان ساختمانمان رفع ایراد خواهد شد و همچنین ساختمان پرسپولیس. اما خیلی کوچک است. فوتسال را هم که آن موقع خریدیم. جا دارد از آقای صفایی فراهانی تشکر کنم که بنای این کمپ تیم ملی را گذاشت، آقای دادکان که ادامه داد، آقای مصطفوی که زحمت کشید. چون یک جوری گفتند انگار همه‌اش را ما ساختیم. اما ما زمینی را زمان آقای اینفانتینو و شیخ سلمان کلنگ زدیم اما نساختیم و نقشه‌اش را آماده کردیم. این را باید در این دوره کار کنیم و شاید تمام نکنیم اما باید حداقل تا حدی جلو برویم که دیگر زمینش را از ما نگیرند. چون من احساس خطر دیدم که برای خود زمین خواب دیدند و می‌خواهند تبدیل به زمین کنند. شاید گفتنش هم یک عده را هوشیار کنند اما باید هرچه سریعتر یک کار زیرساختی کنیم و فکر کنم ساختمانهایی که داریم؛ بفروشیم، اینجا را تا حدی عمل کنیم و از ای اف سی هم پول بگیریم و درست شود.

سوال: یعنی ساختمان فدراسیون دیگر در دست فدراسیون نیست؟

* ساختمان فدراسیون و پرسپولیس در اختیار شستاست
قرض ۲۴ میلیارد را ۲۵ میلیارد به شستا برگرداندیم و حالا یک دعوایی بین ما و شستا هست که من نامه بانک مرکزی دارم که نوشته رفع تعهد ارزی. همان زمان آمدند از شرکت شستا رفع تعهد عرضی کردند، چون من خودم این‌کاره هستم می‌فهمم، یعنی یک نفر ارز در خارج از کشور دارد و باید بیاورد داخل کشور. بانک مرکزی می‌آید رفع تعهد ارزی می‌کند و می‌گوید نمی‌خواهد بیاوری داخل کشور. اما به قیمت روز، همان روز که با ما تسویه کرد. آن روز ارز ۱۲ هزار تومان بود و ۲۴ میلیارد از ما طلب داشت. قاضی قبل از پرداخت پول علیه ما حکم داد و بعد هم که ما ۲۵ میلیارد را دادیم، گفتند باید در فرصت ۲۰ روز اعتراض می‌کردید و حالا که نکردید حکم قطعی است. یعنی شستا هم پول را گرفت و هم دو ساختمان را در اختیار دارد. برای قوه قضاییه نامه نوشتیم و رفع تعهد ارزی را هم نشان خواهیم داد و یک کار حقوقی است.

سوال: تصمیم برای بازگشت کی روش؟

* بازگشت کی روش مصوبه هیئت رئیسه بود
اولا که بازگشت آقای کی روش در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب شد و اینگونه نیست که فقط بنده نظر داده باشم که ایشان برگردد. البته من صحبت کردم و قانع کردم، خیلی هم باز، مانند امروز گفتم شرایط و وضعیت تیم ملی اینگونه است. می توانیم همینطور ادامه دهیم و ممکن است فلان اتفاقات رخ می دهد. احتمال دارد این نتایج به دست بیاید، احتمال دارد در اردوی اتریش این اتفاقات رخ دهد و ممکن است در قطر اینگونه شود و شاید هم اینطور نشود. آقای کی روش را بیاوریم، با نظمی که به تیم می دهد. بالاخره تصمیم هیئت رئیسه بود این کار را انجام دهیم. در هیچ جای دنیا همه چیز صفر یا صد نیست. نمی شود چیزی را سیاه سیاه ببینیم یا سفید سفید.

سوال: چقدر فکر می کنید جام جهانی برای ما و آسیا مفید باشد؟

* نامه فیفا من را نگران کرد
آقایان شیخ حمد و مدیران قطری دوستان صمیمی من هستند و سالهاست با آنها کار می کنم. باید همین امروز، من به قطر می رفتم. به دلیل جواب فیفا که کمی هم خودم را نگران کرده، به قطر نرفتم چون باید برای این نامه مستنداتی تهیه کنیم و از آقای شیخ حمد عذرخواهی کردم. البته گرفتاری دیگری داشتم که ممنوع الخروجی نبود. یک اتفاق خیلی مهم در منطقه ما در حال رخ دادن است. با آقای شیخ حمد، قرارداد پایاپایی را بین فدراسیون ما و قطر امضا کرده ایم. در این ۲ سالی که من نبودم، چندین اردو از آن قرارداد استفاده شد و به دنبال تمدیدش هستم. قطر، کشور دوست و برادری است. کشور ما در سخت ترین شرایط، بهترین حمایت ها را از قطر داشته است. من فکر می کنم این شرایطی است که دو طرف به همدیگر کمک می کنند. در AFC نیز اینگونه است. خیلی خوشحالیم که دو جام جهانی روسیه و قطر در نزدیکی ما برگزار شده و می شود.

سوال: هر گروه می‌آید در فدراسیون برنامه خودش را دارد و به قبلی توجه ندارد.

* به مدیران قبلی فدراسیون احترام می‌گذارم
من به برنامه قبلی‌ها احترام می‌گذارم و از همه تشکر کردم و هیچوقت در مرامم این نیست حقوق دیگران را ضایع کنم. اگر یک جاهایی هم تند می‌شوم چون ول‌کن نیستم. قبلی‌ها زحمت کشیدند و ما هم کار آنها را ادامه خواهیم داد.

سوال: آپشنهای قرارداد کارلوس کی‌روش چقدر است؟

* ۱۲ درصد پاداش صعود برای کی‌روش خواهد بود
آقای کی‌روش اگر تیم ما را از این مرحله ببرد بالا، ۱۲ درصد پاداش خواهد گرفت. یعنی ۸۸ درصد را ما خواهیم گرفت و ۱۲ درصد را ایشان خواهد گرفت. دقیق نمی‌دانم پاداش صعود چقدر است اما می‌دانم تا ۳۰ میلیون دلار برای تیم قهرمان خواهد بود.

سوال: تاثیر نهادهای غیرفوتبالی در فدراسیون در مسائلی چون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها.

* دوره قبل خیلی به موضوع استقلال فدراسیون توجه نداشتم
من در دوره قبل خیلی به این موضوع توجه نداشتم و ایراد به من وارد بود. بالاخره سرمربی می‌آمد و سفارش می‌شد. البته همه جا گاهی سرمربیان تیم ملی را وزرا و وکلا پیشنهاد داشتند. اما برای همه قصه آقای کی‌روش من با هیچکس صحبتی نداشتم. هیئت رئیسه تصمیم گرفت و اجرا کردم، با علم به اینکه شاید یک جاهایی مخالف باشند و شاید فشار هست. نه، استقلال فدراسیون خیلی جدی است.

سوال: انتخاب روابط عمومی فدراسیون فوتبال؟ سامان‌دادن وضعیت خبرنگاران مقابل ساختمان فدراسیون؟

* اگر قرار است خبری مخابره شود، باید به تمام رسانه ها باشد
ما دنبال این هستیم یک نظم اداری به فدراسیون بدهیم چون اصلا ساختار فوتبال در کشور خیلی اداری نیست؛ ساعت آمد و رفت باید کاملا اداری شود. ما خودمان در اداره کار کردیم و رییس داشتیم و به او گزارش دادیم و رییس کسی بودیم و از او گزارش گرفتیم. اما فوتبال کلا اداری نیست. بعضی‌ها خودشان را کارمند فدراسیون نمی‌دانند و برای خبردهی و خبرگیری هم باید اینطور باشد؛ یک خبر از فدراسیون می‌رود در سایتی، اگر بناست خبری بیرون برود، باید برای همه رسانه‌ها برود.

* فدراسیون باید سخنگو داشته باشد
نه اینکه کسی بیاید کانال بزند در فدراسیون، خبری را از بین‌الملل بگیرد و بزند در سایت خودش. بعد سایت دیگر هم بیاید کسی دیگر را استخدام خودش کند (نه مالی، رفاقتانه) و بگوید به ما خبر بدهید. این که نشد اداره؛ اداره سخنگو دارد. سخنگو باید وقت داشته باشد و بگوید در فلان تاریخ می‌آیم پاسخ بدهم. ما باید مثل قبل یک نظمی به این کار بدهیم و شما هم قبول کنید که ما آنی نباید پاسخ بدهیم.

سوال: در مورد بحث حضور بانوان در استادیوم‌ها صحبت کنید. به جز آزادی در شهرهای دیگر این اتفاق نیفتاده و زمزمه‌هایی مبنی بر اتفاق نیفتادن آن هم هست. در فوتبال برتر هم روی شما فشار بود و می‌دانستید اگر برگردید فشار بیشتر خواهد شد.

*نباید شرایط برای تاختن به ورود زنان فراهم شود
من فوتبال برتر را در حد یک برنامه می‌دانم. صدا و سیما هم برنامه‌های متنوعی دارد. در مورد بحث بانوان، آقای دادکان یک بار گفتند زمان ما هم یک بار بانوان به ورزشگاه آمدند ولی در دوره ما اولین بازی که این کار را کردیم بازی کاشیما بود در فینال جام باشگاه‌های آسیا؛ دومین بازی با کامبوج بود و بعد از آن من رفتم. بعد از رفتن من کرونا هم شد و بازی‌ها تعطیل بود‌. الان هم طبق روال پیش می‌رود. شما خودتان را جای مسئولین بگذارید. وقتی دستشویی مشترک در ورزشگاه باشد، یک خانمی به ورزشگاه برود و یک مرد پشتش به دستشویی برود. اگر شرایطش باشد باید شرایط حضور فراهم شود. من مخالف نیستم و خودم بنیان‌گذار این شرایط بودم. ولی اینکه در شرایطی خانم‌ها را ببریم که خواهر و مادر خود ما به شرایط خاص بر بخورند مناسب نیست. آنهایی که مخالف هستند شرایطی برای تاختن فراهم می‌کنند و می‌گویند انجام نشود بهتر است. ما باید آنها را جایی ببریم که شان‌شان حفظ شود‌. الان تماشاچی‌ها رعایت می‌کنند و ناسزا نمی‌گویند و آن ناسزاهای خاص را نمی‌گویند. امیدواریم این اتفاق ادامه پیدا کند.

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

تاج در نشست مطبوعاتی: ارباب؟ برای این سوال متاسفم

سوال: در مورد استوری بازیکنان چه نظری دارید؟

* همه را به همبستگی دعوت می‌کنم
استوری بازیکنان را ندیدم. اما اگر همینی باشد که به من گفتند؛ من هم خودم همه را دعوت می‌کنم به وفاق. مخالفین و موافقان تاج، کیروش و فوتبال کشور. بیایید دست به دست هم دهیم و به یکدیگر کمک کنیم. اگر ما نتایج خوبی مقابل آمریکا و انگلیس و ولز بگیریم، همه شاد خواهیم شد. نیت من درخواست است و زوری ندارم که به صداوسیما بگویم که تو هم بیا وفاق داشته باش اما می‌گویم اگر می‌توانی بیا…

سوال: آقای ماجدی مصوبه بازگشت کی روش را امضا کرده اند؟

* ماجدی پای برگه بازگشت کی روش را امضا نکرد
آقای ماجدی در جلسه هیئت رئیسه خیلی خوب برخورد کردند. جا دارد از ایشان بابت زحماتی که در این دوره متحمل شدند، تشکر کنم. ایشان انسان بسیار خوبی هستند و امروز هم صحبت هایشان در هیئت رئیسه خیلی خوب بود که نمی خواهم به تمام آن اشاره کنم. ولی به هر جهت آقای ماجدی با بازگشت کی‌روش موافق نبود، اما سایر اعضای هیئت رئیسه موافق بودند. ایشان گفتند چون قبلا اعلام موضع کرده و نظرشان را مطرح کرده اند، خواستند روی همان نظر قبلی خود (مخالفت با کی روش) بمانند. من هم گفتم چشم. خیلی محترمانه صحبت هایشان را مطرح کردند.

سوال: شایعه شده که آقای اسکوچیچ به تیم ملی امید لینک شده اند. آیا این موضوع صحت دارد؟

* بحث حضور اسکوچیچ در تیم امید مطرح شده است
درباره حضور اسکوچیچ در تیم ملی امید باید بگویم چون ایشان نیست، نمی توانیم درباره شان تصمیم بگیریم. باز هم میگویم برای من سخت بود تا فردی که تیم را در شرایط سخت از گروه بالا آورده و حاشیه فردی نداشت را تغییر دهیم. خود من دلم می خواهد اگر کاری از دستم برمی آید، انجام دهم. آقای اسکوچیچ خودشان مربی بسیار خوبی هستند. به هر جهت نمی دانم اکنون تیم ملی امید به ایشان پیشنهاد داده است یا نه، ولی بحث حضور اسکوچیچ مطرح شده است. نمیدانم با خود ایشان موضوع را مطرح کرده اند یا خیر. در هر صورت اسکوچیچ خودشان درباره خودشان تصمیم می‌گیرد و هر تصمیمی که بگیرند برای ما قابل احترام است.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط