۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰

تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت. آیا می دانید تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت چیست؟ تشخیص مقدار کربوهیدرات مجاز مصرفی در صورت ابتلا به دیابت، می تواند گیج کننده به نظر برسد. د...

تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت. آیا می دانید تاثیر مصرف کربوهیدرات بر مبتلایان به دیابت چیست؟ تشخیص مقدار کربوهیدرات مجاز مصرفی در صورت ابتلا به دیابت، می تواند گیج کننده به نظر برسد. دستورالعمل های رژیم های غذایی در سراسر جهان، توصیه میکنند ۴۵ تا ۶۰ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنید. در این مطلب با مقدار مصرفی کربوهیدرات، در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، آشنا می شویم.

دیابت و یا پیش دیابت برای مبتلایان به دیابت چیست؟

گلوکز یا قند خون، منبع اصلی سوخت سلول های بدن است. اگر به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا هستید، توانایی پردازش و استفاده از قند خون مختل می شود.

دیابت

دیابت نوع ۱

در دیابت نوع ۱، لوزالمعده شما قادر به تولید انسولین نمی باشد. انسولین هورمونی است که اجازه می دهد قند از جریان خون شما وارد سلول های شما شود. به همین دلیل، در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱، لازم است انسولین تزریق شود. بیماری دیابت نوع ۱ ناشی از یک فرآیند خود ایمنی بدن است. در این بیماری بدن شما به سلول های تولید کننده انسولین خود که سلولهای بتا نام دارند، حمله می کند. دیابت نوع ۱ معمولاً در کودکان رایج تر است. اما ممکن است در هر سنی نیز دیده شود.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ نسبت به دیابت نوع ۱ شایع تر است و حدود ۹۰ درصد را از بیماری دیابت شامل می شود. مانند دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ می تواند در بزرگسالان و کودکان نیز رشد کند. با این حال در کودکان به اندازه بزرگسالان رایج نیست و معمولاً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، مشاهده میشود.

در این نوع از بیماری دیابت، لوزالمعده شما یا انسولین کافی تولید نمی کند و یا سلول های شما در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. بنابراین قند بیش از حد در جریان خون شما باقی می ماند. با گذشت زمان سلول های بتا در نتیجه پمپ کردن بیشتر و بیشتر انسولین برای کاهش قند، می توانند تخریب شوند. آنها همچنین می توانند به دلیل مقادیر زیاد قند موجود در خون شما، آسیب ببینند.

دیابت را می توان با افزایش قند خون ناشتا یا سطح بالای مارکر HbA1c تشخیص داد. مارکر HbA1c نشان دهنده کنترل قند خون طی یک دوره دو تا سه ماه است.

پیش دیابت

قبل از بروز دیابت نوع دو سطح قند خون بالا می رود، اما به اندازه ای که به عنوان دیابت شناخته شود، بالا نیست. این مرحله به عنوان پیش دیابت شناخته می شود. همه مبتلایان به پیش دیابت، مبتلا به دیابت نوع ۲ نیستند. اما تخمین زده می ‌شود که حدود ۷۰ درصد از این افراد به بیماری دیابت مبتلا می شوند. مبتلایان به این بیماری ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری کلیوی و سایر عوارض مربوط به سطح قند خون بالا باشند.

غذا چگونه بر قصد خون تاثیر می گذارد؟

بسیاری از عوامل از جمله ورزش، استرس و بیماری، بر قند خون شما تاثیر گذار هستند. یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت، مواد غذایی است که شما مصرف می کنید. از میان سه دسته مواد مغذی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها، کربوهیدرات ها بیشترین تأثیر را بر قند خون دارند.

این به این دلیل است که بدن شما کربوهیدرات را به شکل شکر تجزیه می‌کند و وارد جریان خون شما می کند. این اتفاق در مورد تمام کربوهیدرات ها از جمله منابع تصفیه شده مانند چیست و انواع سالم مانند میوه و سبزیجات رخ می دهد. با این حال غذاهای کامل دارای فیبر هستند.

بر خلاف نشاسته و قند، فیبر موجود در بدن باعث افزایش قند خون نمی شود و حتی ممکن است این افزایش را آهسته کند. زمانی که مبتلایان به دیابت غذاهای پرکربوهیدرات قابل هضم مصرف می کنند، سطح قندخون آنها افزایش می یابد. با مصرف بالای کربوهیدرات، به طور معمول برای کنترل قند خون نیاز به دوز بالای انسولین یا داروهای دیابت دارد.

از آنجا که آنها قادر به تولید انسولین نیستند، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیاز به تزریق چندین بار انسولین در روز دارند. با این حال مصرف کربوهیدرات کمتر می تواند به میزان قابل توجهی نیاز به انسولین را کاهش دهد.

پرهیز از مصرف غذاهای پر کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت

بسیاری از غذا های خوشمزه، مغذی و کم کربوهیدرات وجود دارند که سطح قند خون را به حداقل می رسانند. در رژیم های کم کربوهیدرات، می توان از این غذاها به میزان متوسطی لذت برد. با این حال لازم است که از موارد زیر که دارای کربوهیدرات بالایی هستند، پرهیز کنید:

  • نان ها، کلوچه ها، رول ها و شیرینی ها
  • ماکارونی، برنج، ذرت و سایر غلات
  • سیب زمینی، سیب زمینی شیرین
  • حبوبات مانند نخود فرنگی، لوبیا و عدس
  • شیر و ماست شیرین
  • کیک، کلوچه، بستنی و شیرینی های دیگر
  • بیشتر میوه ها به جز انواع توت ها
  • میان وعده های ناسالم مانند چیست و پاک کرن
  • آبمیوه، نوشابه، چای یخ زده و سایر نوشیدنی های شیرین شده
  • آبجو

به خاطر داشته باشید که این غذاها ناسالم نیستند. به عنوان مثال میوه‌ها و حبوبات می توانند بسیار مغذی باشند. با این حال آنها برای هر کسی که سعی می کند از طریق کاهش کربوهیدرات، قند خون خود را کنترل کند، مناسب نیستند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط