۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

بیماری تنبیه خداوند برای انسان ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدمهدی اصفهانی، رییس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب با بیان ضرورت آگاهی از اصول و ضوابط بهداشتی برای حفظ صحت و سلامتی به آیه ۱۹۵ سوره بقره «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ» ...

بیماری تنبیه خداوند برای انسان ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدمهدی اصفهانی، رییس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب با بیان ضرورت آگاهی از اصول و ضوابط بهداشتی برای حفظ صحت و سلامتی به آیه ۱۹۵ سوره بقره «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ» اشاره کرد و گفت: رعایت اصول بهداشتی و آگاهی از آنها واجب شرعی است و همه باید حدی از آنها را بدانند و به آنها عمل کنند.
وی به رساله ذهبیه، اشاره کرد و افزود: به طوری‌که در رساله ذهبیه منسوب به امام رضا(ع) آمده افراد را عذری بر ندانستن اموری که برای حفظ جان و سلامت لازم است وجود ندارد.
اصفهانی با اشاره به ضرورت اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت، گفت: باید با اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم در حوزه سلامت از عواملی که منجر به بیماری‌ها می‌شود پیشگیری کرد و دین مبین اسلام نیز در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها دارای دستورات بسیاری است که باید در این زمینه اطلاعات لازم ارائه شود.

عواملی که منجر به بروز بیماری‌ها می‌شود
اصفهانی با اشاره به عواملی که منجر به بروز بیماری‌ها می‌شود، تصریح کرد: عوامل متعددی منجر به بروز بیماری‌ها می‌شوند که عوامل قابل پیشگیری، عامل اراده الهی و عوامل خارج از اراده بشری و .. بخشی از آنها را تشکیل می‌دهند به طوری‌که مثلا با بی‌توجهی به عوامل قابل پیشگیری و کوتاهی در از بین بردن زمینه‌های این‌گونه بیماری‌ها ممکن است بیماری‌ها بروز و ظهور یابند.

تکلیف انسان‌ها بر رعایت ضوابط سلامت
اصفهانی با اشاره به تکلیف انسان‌ها بر رعایت ضوابط سلامت، بیان کرد: اما اگر بیماری علیرغم رعایت به تکالیف انسانی، عارض شد چنین بیماری‌ها می‌توانند وسیله تطهیر و ارتقای ما باشند و در کتب متعدد اسلامی در این خصوص بحث و بررسی شده و آیات مختلفی در این بحث گرد هم آمده و شایسته تدبیر و اندیشه هستند.

برخی دلایل ابتلا به بیماری
وی با اشاره به برخی دیگر از دلایل ابتلا به بیماری‌ها، اظهار کرد:  گاهی خداوند می‌خواهد انسان را تنبیه کند و بیماری یکی از روش‌ها و راه‌ها است، ولی همیشه علت ابتلا به بیماری چنین امری نیست بلکه بیماری می‌تواند وسیله ارتقا و تزکیه انسان شود.
اصفهانی تاکید کرد: باید همه علل و عوامل ابتلا به بیماری در کنار هم مورد توجه قرار گیرند تا ابتلا به بیماری‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد و زمینه ارتقای سلامت انسان‌ها فراهم شود.

عبور از حدود دستورات الهی به دلایل اضطرار
وی با اشاره به آیه‌ «فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ: پس کسى که بدون سرکشى و زیاده‏‌خواهى [به خوردن آنها] ناچار گردد قطعا پروردگار تو آمرزنده مهربان است» افزود: هر که نه به دلایل سرکشی بلکه آن مقدار که از حد نگذرد و به دلیل اضطرار مجبور به مبادرت به اموری شود که در شرایط عادی اجازه آن را ندارد در این آیه مورد توجه قرار گرفته است به طوری‌که در این شرایط که قصد سرکشی وجود ندارد اثر معنوی بر وجود انسان بار نخواهد شد و آثار منفی روحی و جسمی به بار نمی‌آورد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار