۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶

بهترین رژیم های غذایی برای زنان بالای ۵۰ سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بهترین رژیم های غذایی برای زنان بالای ۵۰ سال.برخلاف تصور عموم رژیم گرفتن فقط برای کاهش وزن نیست. تغییر الگوی غذا خوردن بر اساس نیاز بدن به شما کمک می کند تا سالم بمانید و از ابتلا به بیماری های مزم...

بهترین رژیم های غذایی برای زنان بالای ۵۰ سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بهترین رژیم های غذایی برای زنان بالای ۵۰ سال.برخلاف تصور عموم رژیم گرفتن فقط برای کاهش وزن نیست. تغییر الگوی غذا خوردن بر اساس نیاز بدن به شما کمک می کند تا سالم بمانید و از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری کنید. برای زنان توجه به عادات غذایی برای ورود راحت به مراحل بعدی زندگی بسیار ضروری است. از یائسگی تا متابولیسم آهسته تغییرات زیادی در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ در بدن یک زن رخ می دهد. حفظ سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل در این مرحله از زندگی اهمیت زیادی پیدا می کند. گزینه های رژیم غذایی زیادی وجود دارد، اما همه آنها برای سلامتی مفید نیستند. رژیمی مناسب است که به راحتی قابل پیگیری، سازگار، متعادل باشد و زیاد هم محدود کننده نباشد. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند رژیم غذایی وجود دارد که برای زنان بالای ۵۰ سال بهترین رژیم غذایی محسوب می شوند.

رژیم مدیترانه ای

این رژیم برای مقابله با طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی و حتی حفظ وزن سالم بهترین گزینه است. رژیم مدیترانه ای که برای چهارمین سال متوالی به عنوان بهترین رژیم سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است بر مبنای خوردن ماهی، میوه، سبزی، غلات سبوس دار، حبوبات و روغن زیتون استوار است. در این رژیم لبنیات به میزان متوسط مصرف و گوشت به صورت هفتگی در رژیم غذایی گنجانده می شود و یک سوم رژیم غذایی شامل چربی است. مطالعات نشان می دهد این رژیم باعث افزایش طول عمر، کاهش خطر دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی می شود و حتی به حفظ وزن سالم کمک می کند. این رژیم بر اساس الگوی غذایی سنتی کشورهای مدیترانه ای مانند اسپانیا، فرانسه، یونان و ایتالیا است.

رژیم غذایی دش

رژیم دش به عنوان دومین رژیم غذایی برتر سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است. رویکردهای غذایی برای کنترل فشار خون بر مبنای رژیم غذایی دش، یک برنامه غذایی است که به ویژه برای کمک به درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا طراحی شده است. همانطور که همه ما می دانیم با شروع یائسگی خطر بیماری قلبی و فشار خون بالا به طور قابل توجهی افزایش می یابد. برای مدیریت علائم هیچ چیز بهتر از این رژیم نیست. این الگوی غذایی بر غذاهای غنی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم که به عنوان کنترل کننده فشار خون شناخته می شوند، تاکید می کند. این رژیم غذایی وعده های غذایی خاص از گروه های مختلف غذایی را توصیه می کند که به کالری دریافتی روزانه فرد بستگی دارد. این مواد به طور عمده شامل سبزی ها، میوه ها و لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل، دانه ها، ماهی و مرغ است.

رژیم پالئو

رژیم پالئو یا غارنشینی مانند الگوی غذایی اجداد انسان شکارچی در هزاران سال پیش است. این یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است که در آن تمرکز روی تخم مرغ، سبزی، میوه ها، آجیل ها و گوشت های فرآوری نشده است. بر اساس نظر متخصصان رژیم کم کربوهیدرات می تواند برای زنانی که در ۵۰ سالگی با مقاومت به انسولین سر و کار دارند گزینه مفیدی باشد. در این رژیم غذایی غلات، حبوبات، سیب زمینی، غذاهای لبنی، غذاهای فرآوری شده، شکر تصفیه شده یا نمک جایگاهی ندارند، اما اگر این رژیم را با دقت برنامه ریزی نکنید منجر به کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود.

رژیم گیاهخواری یا وگان

هر دو رژیم غذایی گیاهخواری و وگان روی محصولات غذایی گیاهی متمرکز است. محصولات حیوانی کاملا محدود شده اند البته وگان سخت ترین شکل رژیم گیاهخواری است. در این رژیم مردم جدا از محدود کردن مصرف گوشت حتی از خوردن لبنیات و تخم مرغ خودداری می کنند. مطالعات نشان می دهد پیروی از رژیم گیاهخواری یا وگان از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان ها و دیابت نوع ۲ جلوگیری می کند. تنها نکته منفی این رژیم غذایی این است که از نظر تامین مواد مغذی مانند ویتامین B12، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ مشکل دارد.

رژیم غذایی انعطاف پذیر

رژیم انعطاف پذیر یک برنامه رژیم غذایی نیمه گیاهی است که بیشتر روی محصولات غذایی گیاهی تمرکز دارد و گهگاه محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی در آن مصرف می شود. این رژیم نسبت به رژیم های کاملا گیاهی یا وگان انعطاف پذیرتر است و راهی مناسب برای افزودن فیبر بیشتر در رژیم غذایی محسوب می شود. پیروی از این رژیم غذایی به شما کمک می کند تا بر کمبود آهن و امگا ۳ غلبه کنید که با پیروی از رژیم های گیاهی یا وگان نمی توان این خلا را به طور کامل پر کرد، همچنین این رژیم تمایل به مصرف بیشتر کلسیم دارد، ماده مغذی مهم مورد نیاز برای جلوگیری از پوکی استخوان که با افزایش سن امری رایج است. مطالعات نشان می دهد این رژیم حتی به حفظ وزن سالم، سلامت قلب و جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک می کند.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار