۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

بلینکن: وضعیت ما در زمان توافق هسته‌ای با ایران بهتر بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهاراتی با بیان آن‌که وضعیت واشنگتن پیش از خروج از توافق هسته‌ای ایران بهتر بود، اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان در تلاش برای حصول توافق است. بلینکن در ...

بلینکن: وضعیت ما در زمان توافق هسته‌ای با ایران بهتر بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهاراتی با بیان آن‌که وضعیت واشنگتن پیش از خروج از توافق هسته‌ای ایران بهتر بود، اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان در تلاش برای حصول توافق است.

بلینکن در بخشی از سخنان خود گفت: «وضعیت ما با توافق هسته‌ای با ایران بهتر بود. ما همچنان به دنبال بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای با ایران هستیم و با متحدان خود در منطقه برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران کار می‌کنیم.»

او همچنین مدعی شد با وجود کمپین فشار حداکثری بر ایران، توسعه برنامه هسته‌ای سرعت گرفته و زمان ساخت سلاح هسته‌ای برای ایران کوتاه‌تر شده است و در ادامه افزود: «اگر نتوانیم با ایران به توافق برسیم، هرکاری که بتوانیم برای مقابله با چالش‌هایی که ایران ایجاد می‌کند انجام خواهیم داد.»

روسیه مانعی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نیست

به ادعای بلینکن روسیه اقداماتی انجام داد که پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران را پیچیده کرد، اما طرف‌های دیگر در مقابل این اقدامات ایستادند، و همچنین اعلام کرد که «روسیه در حال حاضر مانعی برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیست.»

تمایل به ترک اوکراین بسیار کم است

بلینکن در بخشی دیگر از سخنانش درباره تحولات کنونی در اوکراین نیز صحبت کرد و با بیان این‌که آمریکا انتظار دارد تعداد افرادی که از شرق و جنوب اوکراین به دلیل درگیری در آن‌جا فرار می‌کنند افزایش یابد، گفت: «البته به نظر ما بیشتر اوکراینی‌ها به خانه‌های خود در غرب این کشور باز می‌گردند و تمایل به ترک اوکراین بسیار کم است.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از نگرانی درباره وضعیت تونس و انحلال پارلمان این کشور نیز گفت و مدعی شد: «خواهان شفافیت و اصلاحات در پارلمان تونس هستیم. ما فشار می‌آوریم تا استفاده از دادگاه‌های نظامی در تونس در پرونده‌های مربوط به آزادی بیان پایان یابد، ارائه کمک بیشتر به تونس به بازگشت این کشور به مسیر دموکراتیک بستگی دارد.»

متعهد به بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس شرقی هستیم

بلینکن همچنین مدعی شد آمریکا تمایل ندارد تا آنچه سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین اتفاق افتاد تکرار شود و گفت: «ما معتقدیم که حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود کاستی‌ها ضروری است، زیرا تنها جایگزین آن حماس است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما متعهد به بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس شرقی برای ارائه خدمات به فلسطینی‌ها هستیم. بازگشایی کنسولگری ما در قدس، به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل را تغییر نخواهد داد.»

اظهارات او درباره ایران در حالی مطرح می‌شود که هفته جاری بلینکن در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجی سنا با ادعای آن‌که زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به چند هفته رسیده است، از تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرد.

بلینکن با بیان آن‌که «ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق بهترین راه برای مقابله با چالش هسته‌ای ایران خواهد بود»، متعهد شد که یک جلسه استماع آزاد درباره توافق ایران برگزار کند، و همچنین گفت: «ما مطمئن خواهیم شد که این مسئله را حل خواهیم کرد.»/باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار