۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

بعد از پایان مذاکرات برجامی این اتفاق برای بازار بورس خواهد افتاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهران رضوانی گفت: در روزهایی که در بحبوحه مذاکرات برجامی قرار داریم، در بازار سرمایه که با افزایش بی‌اعتمادی به تصمیمات اقتصادی مسئولان دچار ریزش شدید شده بود، حالا ابهامات ناشی از نتیجه نامعلوم مذ...

بعد از پایان مذاکرات برجامی این اتفاق برای بازار بورس خواهد افتاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهران رضوانی گفت: در روزهایی که در بحبوحه مذاکرات برجامی قرار داریم، در بازار سرمایه که با افزایش بی‌اعتمادی به تصمیمات اقتصادی مسئولان دچار ریزش شدید شده بود، حالا ابهامات ناشی از نتیجه نامعلوم مذاکرات نیز به فضای کنونی آن اضافه شده است، و این گونه هست که هر روز شاهد سردرگمی در رفتار فعالین این بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این میان اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پس از اتمام مذاکرات برجامی چه اتفاقی برای بازار سرمایه رخ خواهد داد. در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه بعد از اتمام مذاکرات به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد باید دو سنایوی موجود یعنی توافق و عدم توافق را در نظر گرفته و برمبنای این دو سناریو، به تحلیل بازار سرمایه پرداخت.

سناریوی اول، توافق

وی ادامه داد: در صورت وقوع توافقات هسته‌ای که سناریوی محتملی به نظر می‌رسد، شاهد افت قیمت ارز خواهیم بود که این موضوع می‌تواند حاشیه سود شرکتهای بزرگ بورسی که عمدتا کامودیتی محور هستند را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال آن می‌توانیم افزایش فشار عرضه در کلیت بازار سرمایه را شاهد باشیم.

رضوانی گفت: نکته قابل ذکر این است که بسیاری از نمادها در حال حاضر که قیمت دلار در کانال ۲۶هزار تومان در حال نوسان است، با قیمت دلار زیر ۲۰هزار تومان و بعضا با اعداد پایین‌تری در حال معامله شدن هستند. ضمن این که نرخ دلار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بنابراین با عنایت به این دو نکته می‌توانیم نتیجه بگیریم که افت دلار در بازار آزاد قاعدتا نباید به زیر محدوده ۲۳هزار تومان باشد و اگر هم این اتفاق بیفتد به صورت خیلی کوتاه و در حد چند روز شاهد این موضوع خواهیم بود. در نهایت هم با مشخص شدن کف قیمت دلار، بازار سرمایه از حداقل قیمت دلار مطمئن می‌شود و ترس از ریزش بیشتر در قیمت دلار منتفی خواهد شد؛ بنابراین یکی از بزرگترین ابهامات بازار برطرف شده و شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار خواهیم بود.

وی گفت: پس نکته حائز اهمیت در سناریوی توافق، پیدا شدن کف قیمت دلار است که در این صورت، فعالین بازار سرمایه می‌توانند با ریسک بسیار پایینی، دست به خرید سهام شرکت‌های بورسی بزنند.

سناریوی دوم، عدم توافق

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت وقوع سناریوی دوم یعنی عدم توافق در برجام، شاهد افزایش قیمت ارز خواهیم بود که این موضوع به طور مستقیم می‌تواند افزایش سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور را به دنبال داشته باشد که در پی آن، رشد قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه حتمی خواهد بود؛ چرا که افزایش تورم انتظاری در پی رشد قیمت ارز نیز تاثیر زیادی بر رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه خواهد داشت.

وی گفت: به طور کلی در این سناریو، فروش‌های صادراتی شرکت‌های بزرگ بورسی نیز دستخوش تغییرات خاصی نخواهند شد، چرا که در حال حاضرکه تحریم‌ها برقرار هستند، مطابق صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت‌ها عمدتا با تمام ظرفیت درحال تولید و فروش هستند. در نتیجه در صورت عدم توافق در مذاکرات برجامی، شاهد افزایش احتمالی قیمت‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.

رضوانی یادآور شد: در هر دو سناریو، در نهایت بازار سرمایه یک حرکت روبه بالا خواهد داشت، فقط کافی است تکلیف مذاکرات روشن شود، تا با رفع ابهامات ناشی از آن، بازار سرمایه بتواند با اطمینان بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار