۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷

برکات حضور حداکثری مردم در انتخابات در ابعاد داخلی و بین المللی انکارناپذیر است/روحانیت و رسانه ها در آستانه انتخابات، به رشد بلوغ سیاسی مردم کمک کنند

عضو خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: برکات حضور حداکثری مردم در انتخابات در ابعاد داخلی و بین المللی انکارناپذیر است/روحانیت و رسانه ها در آستانه انتخابات، به رشد بلوغ سیاسی مردم کمک کنند حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت...

برکات حضور حداکثری مردم در انتخابات در ابعاد داخلی و بین المللی انکارناپذیر است/روحانیت و رسانه ها در آستانه انتخابات، به رشد بلوغ سیاسی مردم کمک کنند

عضو خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه:

برکات حضور حداکثری مردم در انتخابات در ابعاد داخلی و بین المللی انکارناپذیر است/روحانیت و رسانه ها در آستانه انتخابات، به رشد بلوغ سیاسی مردم کمک کنند

حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت فوق العاده مشارکت مردم در انتخابات و حضور حداکثری آن ها در پای صندوق های رأی اظهار داشت: این حضور حداکثری و آگاهانه هم از حیث داخلی حائز اهمیت است و هم این که از منظر بین المللی بسیار مهم و تأثیرگذار است، چه آن که در بُعد داخلی زمینه افزایش انسجام ملی را فراهم می کند و چنانچه فضای انتخاباتی سالم باشد و کاندیداها و حامیان آن ها، اخلاق و تقوا را رعایت کنند، این مساله باعث ارتقای بلوغ اجتماعی و سیاسی بین مردم شریف ما می شود.

وی افزود: در بُعد بین المللی باید توجه داشت که دشمنان ما اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در میزان حمایت و همبستگی و مشارکت مردم در انتخابات ارزیابی می کنند و لذا هر چقدر که این مشارکت پرشور و حداکثری باشد، اقتدار بین المللی نظام جمهوری اسلامی بیشتر به منصه ظهور می رسد و طبعاً مسئولان با اقتدار و عزت بیشتری در مسایل بین المللی و منطقه ای ورود پیدا می کنند.

نقش مهم رسانه ها در افزایش مشارکت مردم

رئیس دانشگاه قم همچنین گفت: این که ما این قدر روی میزان مشارکت مردم تأکید می کنیم، خودش دارای شاخصه ها و مؤلفه هایی است و پس از تأکیدات و هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری و ورود آگاهانه رسانه ها به این موضوع، باید در عرصه دفاع از انقلاب و نظام آگاهانه و با بصیرت در میدان حاضر باشیم.

وی افزود: به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب، امروز جنگ، جنگ اراده ها و روایت هاست و در چنین فضایی ما باید با کمک رسانه ها و ابزارهای تبلیغی، مانع از تحقق اهداف شوم دشمن شویم.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز همچنین بیان داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت، هر چقدر که مردم به آینده کشور امیدوارتر باشند میزان مشارکت نیز بیشتر می شود و ما باید زمینه تقویت این امید را در بین مردم فراهم کنیم.

مسئولان به دغدغه های معیشتی مردم توجه کنند

وی گفت: بی شک یکی از مؤلفه های کلیدی این امیدواری آن است که مسئولان فعلی چگونه در مسیر حل مشکلات مردم قدم برمی دارند. به هر حال در وضعیت فعلی، مردم در شرایط سخت معیشتی به سر می برند و به عنوان مثال در همین ماه مبارک رمضان، تهیه یک افطاری ساده برای خانواده ها با این وضع درآمدی و گرانی ها، سخت است و لذا مسئولان و دولتمردان باید برای کاهش دغدغه های معیشتی ملت فکری جدی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: به اعتقاد بنده، عامل مهم دیگری در افزایش مشارکت مردم در عرصه انتخابات این است که مسایل غیرامنیتی کشور به شکل شفاف با مردم در میان گذاشته شده و به این وسیله ارتباط مردم با مسئولان بیشتر شود، چرا که این مهم در افزایش میزان مشارکت بسیار تأثیرگذار است.

شفافیت با مردم؛ عامل افزایش سطح مشارکت

وی گفت: در واقع شفافیت داشتن با مردم و پاسخگو بودن به آن ها از عوامل مهم افزایش سطح مشارکت سیاسی و اجتماعی جامعه است، ضمن آن که در این خصوص توجه به چشم اندازی که مسئولان قوا و در راس همه مقام معظم رهبری از آینده ترسیم می کنند بسیار موثر است.

رئیس دانشگاه قم خاطرنشان کرد: ما اگر به بیانات و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری توجه کنیم، ایشان همواره به مردم امید می دهند و به شخصه خودشان کانون و سرچشمه امیدواری هستند و حال آن که متأسفانه عملکرد و گفتمان برخی سیاسیون و مسئولان در جهت عکس این رویه حضرت آقاست.

اُمیددادن به مردم را از رهبری بیاموزیم

وی همچنین بیان داشت: در واقع رهبر فرزانه انقلاب، بر اساس باور و اعتقاد و ایمانی که به آینده نظام اسلامی دارند و با توجه به اشرافیت بالا و تجربه و خبره بودنشان، این مساله را با قاطعیت بیان می کنند، که ما نسبت به آینده امیدوار هستیم و آینده با این ملت انقلابی و مسلمان و معتقد است.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به این که هر چند زمان چندانی به برگزاری انتخابات نمانده، اما هنوز فضا برای شناخت کاندیداهای اصلی جناح ها و جریانات مختلف شفاف نیست، گفت: گرچه در این هفته ها، گزینه هایی از سوی جریان های مختلف مطرح شده اند اما هنوز مردم نمی دانند که کاندیداهای اصلی چه کسانی هستند.

فضای مجازی نباید یله و رها و بدون نظارت باشد

وی افزود: از سوی دیگر مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید کرده اند که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نباید رها باشند تا مورد سوء استفاده دشمنان این ملت قرار بگیرند و مع‌الاسف عده ای در داخل نیز آگاهانه و یا ناآگاهانه در نقشه و پازل دشمن به ایفای نقش می پردازند و مردم را نسبت به آینده و اصل حضور در انتخابات مأیوس می کنند.

وی گفت: پس از ضرورت تبیین ابعاد اهمیت مشارکت حداکثری مردم آن چه حائز اهمیت است این که شاخص های انتخاب اصلح به درستی برای آحاد مردم تبیین شود.

تبیین شاخصه های کاندیدای اصلح با نگاه به رهنمودهای رهبری

عضو خبرگان رهبری همچنین اظهار داشت: در بیانات رهبر معظم انقلاب در طول سال های مختلف همواره این نکات مطرح شده و اگر مجموعه فرمایشات ایشان درباره شاخصه های کاندیدای اصلح در ادوار گوناگون انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار دهیم، بی شک مجموعه ای غنی و کاملی می شود که اگر مردم به این رهنمودها توجه کنند به شناخت فرد اصلح دست می یابند؛ کاندیدایی که می تواند آینده کشور را در مسیر اهداف انقلاب و نظام و خدمت به مردم ترسیم کند.

وی افزود: از آن سو، چنانچه به این رهنمودها بی توجهی شود، مسلماً کشور و خود مردم دچار آسیب می شوند، کما این که تجربیات چهل و دو ساله انقلاب مؤید این حقیقت است.

نقش کلیدی علما و روحانیون در بصیرت افزایی

رئیس دانشگاه قم همچنین گفت: علما و روحانیون از یک سو و رسانه های انقلابی و متعهد از سوی دیگر با بصیرت افزایی خود نباید بگذارند که عده ای در آستانه انتخابات، مردم را فریب دهند و در جو ناسالم تبلیغاتی و سیاسی، به دنبال اهداف و اغراض خاص خود باشند.

وی در خاتمه افزود: بی شک روشنگری و بصیرت افزایی علما و روحانیون و رسانه ها و نخبگان، تأثیر بسیاری در ارتقای سطح بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم و ان‌شاءالله انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

برچسب‌ها

  • عضو خبرگان رهبری
  • حضور حداکثری
  • مشارکت سیاسی
  • انتخابات
  • حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز
  • خبرگزاری حوزه

حوز نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار