۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

برنامه های توسعه پلتفرم تلوبیون/تلوبیون بزرگ‌ترین سامانه ویدئویی کشور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تلوبیون حدود ۱۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و این فرصت مهیا شده است تا نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از آن استفاده کنند و نظراتشان را به‌صورت دائم با مخاطبان به اشتراک بگذارند. تلویزیون تعاملی ...

برنامه های توسعه پلتفرم تلوبیون/تلوبیون بزرگ‌ترین سامانه ویدئویی کشور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تلوبیون حدود ۱۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و این فرصت مهیا شده است تا نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از آن استفاده کنند و نظراتشان را به‌صورت دائم با مخاطبان به اشتراک بگذارند. تلویزیون تعاملی که مخاطبان می‌توانند هم به‌صورت زنده و هم به‌صورت آرشیوی، سریال‌ها، انیمیشن‌ها، برنامه‌ها و خیلی از اتفاقاتی که روی آنتن سیما دیده می‌شود، دنبال کنند.

این روزها، تلوبیون دست به ابتکاری زده و برای هر نامزد شبکه‌ای ۲۴ساعته در نظر گرفته است که هم به مباحثه بپردازند و برنامه‌هایشان را در اختیار بینندگان قرار دهند و هم اگر در مناظره‌های تلویزیونی امکانی فراهم نشد، در این فضا مناظره‌ رودررو و کامل‌تری داشته باشند.

این پلت‌فرم که زیرنظر معاونت فضای‌ مجازی صداوسیما فعالیت دارد همیشه در خدمت مخاطبین است حتی آن دسته از مخاطبینی که نمی‌توانند سریال یا برنامه‌ای را در وقتِ مقرر خود دنبال کنند یا می‌خواهند سریال‌ها و یا برنامه‌هایی را که در چند سال گذشته روی آنتن رفته است، ببینند.

 

برای پیگیری اتفاقات جدید و کارکردهای تلوبیون به‌سراغ احمد خورشیدی مدیرعامل تلویزیون تعاملی تلوبیون رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

امکان‌های فعلی و امکان‌های آینده
* بگذارید گفت‌وگو را با اتفاقات جدیدی که قرار است در تلوبیون بیفتد؛ شروع کنیم.

چند نکته مهم و اساسی قابل ذکر است؛ یکی اینکه کار این سامانه پخش زنده و آرشیو تمام برنامه و شبکه‌های صدا و سیما است که از سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرده و در واقع اولین هدف آن مخاطبان خارج از کشور بوده و بعد از آن توسط کاربران داخلی هم مورد استقبال قرار گرفت. الان ۶۳ شبکه را پخش زنده می‌کند و ۳۰ شبکه را آرشیو می‌کند. در وضعیت فعلی، تلوبیون ۵ شبکه را به صورت HD  پخش می‌کند و در آینده نزدیک، این امکان برای ۱۱ شبکه دیگر  نیز فراهم می‌شود.

به زودی تلوبیون هم HD می‌شود
* این آینده چه زمانی است؟

نهایتاً تا یک ماه آینده در واقع تمام شبکه‌هایی که خروجی HD دارند به صورت زنده و لایو پخش می‌کند و در همان یک ماه آینده آرشیو ما که کیفیت پایین‌تری دارند با توسعه‌ای که اتفاق افتاده با کیفیت می‌شود تا مردم با کیفیت بالاتری بتوانند از این آرشیوها استفاده کنند.

تلوبیون بزرگ‌ترین سامانه ویدئویی کشور است و بیش از ۳۰۰ هزار قطعه ویدیویی فیلم، سریال، انیمیشن و برنامه‌های ترکیبی و ورزشی در آن آرشیو شده و فیلم‌های سینمایی و داستانی و این‌ها بیشتر از ۳۰۰ هزار قطعه ویدیویی است و فقط ۵۰ هزار قطعه مربوط به کودکان و انیمیشن کودکان است منتها مطالبه مردم به سمت استفاده با کیفیت ‌بهتر با رزولوشن بالا است؛ HD شدن اتفاق مهمی است که به زودی در تلوبیون هم رقم خواهد خورد.

* چقدر کاربران را پوشش می‌دهید؟

در حال حاضر، تلوبیون ۱۵ میلیون کاربر فعال دارد. ان‌شاءالله به زودی تمام ۶۳ شبکه آرشیو خواهند شد و شبکه‌های استانی هم اضافه می‌شوند و همه آن‌ها هم آرشیو خواهند شد.

تبعیت تلوبیون از تلویزیون
* نکته‌ای که برای برخی سؤال است؛ یکسری از برنامه‌ها و سریال‌ها به هر دلیل از آرشیو صداوسیما حذف می‌شود یا به خاطر دیالوگ و یا اتفاقی قسمتی از برنامه‌ای در بازپخش مجدد حذف می‌شود. آیا این اتفاق در تلوبیون می‌افتد؟ این هماهنگی شما با آرشیو سازمان صداوسیما وجود دارد یا شما از آرشیو سیما مجزایید؟

تلوبیون زیرمجموعه معاونت مجازی سازمان صداوسیما است و آرشیو یا هر اتفاق دیگری که در تلویزیون وجود دارد، تلوبیون هم از آن موضوع تبعیت می‌‌کند. البته این حذف، شاید به دلیل نقص فنی باشد یا سریالی که مثلاً تیتراژ مشکلی دارد یا هر نقیصه دیگر اتفاق می‌افتد.

 

حتماً در آرشیو تلوبیون موجود است!
* مثلاً اگر بازیگر سریالی به دلیل اتفاقات ساختارشکنانه و یا مهاجرت خاص به خارج از کشور، سریال مربوطه او از آرشیو صداوسیما حذف شده در تلوبیون قابل تماشا نیست؟

اگر بازپخش داشته حتماً در تلوبیون موجود است و در غیر این صورت خیر. از سال ۱۳۸۹ هر برنامه و یا سریالی پخش شده یا بازپخش شده ما در آرشیو داریم.

اهداف تلوبیون؛ تعامل با برنامه‌های روی آنتن
* آقای خورشیدی! تلوبیون آمد که چه کار کند و یا به تعبیری دورنما و چشم‌انداز این پلت‌فرم مجازی چیست؟

تلوبیون در واقع مکمل آن چیزی است که شما روی آنتن سیما و روی تلویزیون می‌بینید. ما این امکان را ایجاد کردیم تا اگر کسی دسترسی به تلویزیون ندارد از طریق تلوبیون، برنامه‌های صداوسیما را دنبال کند. و یا اگر کسی نتوانسته برنامه و یا سریال مورد علاقه‌اش را در زمان اعلام شده ببیند، از طریق تلوبیون دنبال کند. حتی اگر کسی ایران نیست و می‌خواهد دسترسی به آرشیو صداوسیما داشته باشد که کم هم نیستند بتواند از محتوای رسانه ملّی استفاده کند.

هدف بعدی تعامل با برنامه‌های روی آنتن است یعنی اگر مسابقه برگزار می‌شود مثل “سیم آخر” رضا رشیدپور یا ستاره ساز، کلبه عموپورنگ و خیلی از برنامه‌های دیگر، در واقع ما مکمل آن‌ها می‌شویم و علاوه بر این که آن را پخش می‌کنیم این امکان را می‌دهیم که همزمان با شرکت‌کننده در برنامه، علاقه‌مندان به صورت مجازی، شرکت کنند یا مثلاً این امکان را می‌دهیم که مردم نظرشان را از طریق شرکت در نظرسنجی به اشتراک بگذارند یا از طریق گذاشتن کامنت و پیام، مخاطب با برنامه تعامل کند که او می‌تواند نظر خودش را در آن برنامه ارائه کند.

 

ماجرای امکان پیام گذاشتن در جریان پخش سریال
* یکی از امکان‌‌هایی که تلوبیون در اختیار مخاطب قرار داده، مخاطب می‌تواند به هنگام تماشای سریال، پیام بگذارد و نظرش را درباره این سکانس و آن لحظه، ارائه دهد و سازندگان هم می‌توانند نظرات مردم را خیلی جزئی‌تر درباره سریال و برنامه دریافت کنند؟

بله. این امکان چند ماهی برای بعضی از سریال‌ها و برنامه‌ها فراهم شده و هنوز عمومی نیست. مردم با عوامل آن برنامه‌ها و سریال‌ها به نوعی ارتباط می‌گیرند و ما به عوامل و سازندگان آن برنامه‌ها و سریال‌ها این دسترسی و امکان را می‌دهیم منتها هنوز به سمت انتشار کامنت‌ها نرفتیم و فقط ارتباط دو طرفه است.

با هزینه اینترنت نیم‌بها و بدون هزینه اشتراک
* چند وقتی است که تلوبیون در تلویزیون تبلیغ می‌شود که قبلاً این‌طور پررنگ نبود؛ دلیلش چیست؟

این موضوع به سیاست‌های سازمان صداوسیما برمی‌گردد. البته قبلاً هم تبلیغ می‌شد اما  پررنگ نبود. مدیران صدا و سیما تصمیم گرفتند تلوبیون را به عنوان سامانه اصلی خودشان ترویج کنند. محتوای صداوسیما از اصلی‌ترین محتواهایی است که در فضای مجازی مصرف می‌شود؛  تلوبیون این امکان را فراهم می‌کند تا با کیفیت بالا و هزینه مناسب یعنی با هزینه اینترنت نیم‌بها و بدون هزینه اشتراک سامانه خود را ترویج کند.

 

اختصاص یک کانال خطی ۲۴ ساعته برای هر کاندیدا
* یکی از اتفاقات قابل توجه امکانی بود که شما در ایام انتخابات برای نامزدهای ریاست‌جمهوری فراهم کردید؛ هر نامزد یک شبکه؟

یکی از تکالیف قانونی معاونت فضای مجازی در ایام انتخابات اختصاص یک کانال خطی ۲۴ ساعته به کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری است. از کارهایی که رسالت خودمان دانستیم کمک به مخاطبین بود تا در ایام کرونا بتوانند از این راه بهتر با نامزدهای ریاست جمهوری آشنا شوند. نه فقط موضوعات سیاسی بلکه با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کاندیداها بیشتر آشنا شوند. تولیدات اختصاصی در تلوبیون خواهیم داشت که نوبت به نوبت از آن‌ها رونمایی می‌شود و در معرضِ نگاه مخاطب قرار می‌گیرند. برای انتخابات شبکه‌ای به نام آرا ایجاد شده که شبکه اختصاصی تلوبیون است و به موضوع انتخابات می‌پردازد.

نظرسنجی در تلوبیون به چه صورت است؟
* موضوع بعدی که خیلی مورد سؤال و همیشه شبهه بوده، بحث نمایش بازدیدها است. در این باره توضیحاتی بدهید که چطور تلوبیون بازدیدها را نمایش می‌دهد؟

آن‌ چیزی که در تلوبیون دیده می‌شود بر مبنای تعداد بازدید از سریال یا برنامه‌ای که دیده و مورد توجه قرار گرفته است. جمع تعداد بازدیدها در قسمت‌های مختلف به عنوان ویوکانت آن برنامه و سریال رقم می‌خورد. وقتی بیننده از یک قسمت سریال بازدید می‌کند این تماشای او یک بازدید به شمار می‌رود. ما در تلوبیون تعداد بازدید را می‌شماریم که تابع قواعد خاص است و فقط شامل مخاطب تلوبیون می‌شود. اما در افکارسنجی مخاطبان تلویزیون سنجش افکار می‌شوند و مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

خانواده‌ها به برنامه‌‌های کودک تلویزیون اعتماد دارند
* امکانی که برای کودکان در تلوبیون فراهم است هم انیمیشن‌ها و برنامه‌های قدیمی را ببینند و هم برنامه‌ها و انیمیشن‌های جدید؟

در نظر بگیرید هر لحظه در تلوبیون می‌آیید چند هزار کودک دارند شبکه پویا می‌بینند یا زنده و یا  در آرشیو، جستجو می‌کنند لذت می‌برند. به خاطر محتوای پاک و خانوادگی که صداوسیما در حوزه کودک دارد؛ خانواده‌ها خیلی اعتماد می‌کنند و مصرف محتوای کودک در تلویزیون مصرف زیادی است هر موقع که وارد شوید چند هزار نفر کارتون، انیمیشن و برنامه‌های کودک را دنبال می‌کنند.

آیا قرار است تلوبیون هم سریال بسازد؟
* ما شنید‌ه‌ایم قرار است تلوبیون هم همچون پلت‌فرم‌های (VOD) سریال‌سازی کند و یا پخش فیلم داشته باشد؛ به‌عنوان یک بازیگر بازار فیلم و سریال تبدیل شود؟

هنوز این اتفاق نیفتاده اما جزو کارهایی است که در برنامه توسعه تلویزیون وجود دارد. ممکن است سازمان صداوسیما به این نتیجه برسد این کار را انجام دهد. منتها هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آماری که در اختیار مدیران شبکه‌ها قرار می‌گیرد
* شما به عنوان مسئول تلوبیون که هم آرشیوی و هم زنده، تلویزیون را به خانه‌ها می‌برید بالاخره از تعداد مخاطب و ذائقه مخاطب خبر دارید. چقدر به سازندگان آثار (سریال و برنامه) مشاوره می‌دهید؟

ما یک تیم مختص این کار در تلوبیون داریم که مصرف بیننده‌ها را در تلوبیون تحلیل می‌کند. این آمار را در اختیار شبکه‌ها قرار می‌دهیم و ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مدیران شبکه‌ها داریم و سعی می‌کنیم به ازای هر سریال و برنامه‌ای که پخش می‌شود به آن‌ها اطلاعاتی بدهیم که در تصمیم‌گیری و شناختِ مخاطب کمک‌شان کند.

“سریالیست۲” ساخته می‌شود؟
* مثل سریالیست شبکه یک، برنامه‌ای به‌طور جدّی خواهید داشت یا سری دوم همین برنامه؟

بله احتمالاً آن برنامه که سری دوم خواهد داشت و اما تعامل تلوبیون با یکسری از برنامه‌ها که وجود دارد و این تعاملات را گسترده‌تر و جدّی‌تر خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار