۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

برخی افراد چطور یک شبه پولدار شدند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سیدمجتبی مجاوریان در نشست “امنیت غذایی و نوسانات اقتصادی” که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه نام هر تغییری در معنای عام را می توان نوسان گذاشت، ...

برخی افراد چطور یک شبه پولدار شدند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سیدمجتبی مجاوریان در نشست “امنیت غذایی و نوسانات اقتصادی” که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه نام هر تغییری در معنای عام را می توان نوسان گذاشت، اظهار کرد: تغییرات شاخص کلان اقتصادی که در طول زمان از روند خود خارج شود را نوسانات اقتصادی می گویند که می‌تواند بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت باشد.

وی تصریح کرد: ریشه‌های نوسانات اقتصادی سه علت ساختاری همانند وابستگی نفت، خارجی همانند تحریم و داخلی همچون مدیریت‌ها است.

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، خاطرنشان کرد: ریسک، اولین اثر نوسانات اقتصادی است چرا که نه تولید کننده می داند چه چیزی تولید کند و نه سرمایه گذار می‌داند که کجا سرمایه گذاری کند و در این شرایط هر کسی به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری دارای ریسک کمتر است.

مجاوریان گفت: فساد، دومین اثر نوسانات اقتصادی است که باعث می شود در بعضی افراد تیرگی ایجاد کند البته برای همه یکسان نیست اما رانت اطلاعاتی را به همراه دارد و عده‌ای با استفاده از آن اطلاعات برنامه‌ها و کارهای خود را انجام می‌دهند و اینطور می‌شود که یک عده به صورت آنی پولدار می‌شوند.

وی ادامه داد: کاهش سرمایه‌گذاری، فرار سرمایه‌گذار، شکاف دآرمدی از جمله اثرهای ثانویه نوسانات اقتصادی و بیکاری، فقر و امنیت غذایی از جمله اثرهای نهایی نوسانات اقتصادی است.

مجاوریان شفافیت، اولویت دادن اقتصاد در سیاستگذاری، تعامل با دنیا و اصلاح ساختار را از جمله راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار