۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

بدون آزادسازی منافع ایران هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد

رفتار آمریکا دقیقا مشابه جنگ‌افروزی است که با حمله به خاک کشوری دیگر بخشی از خاک و منافع آن را در اختیار گرفته و اکنون پس از وقوف به عدم توانایی خود برای تصرف بیشتر و زمین‌گیر شدن در پشت سد مقاومت حریف، برای خروج آبرومندانه از بحرانی که خ...

بدون آزادسازی منافع ایران هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد

رفتار آمریکا دقیقا مشابه جنگ‌افروزی است که با حمله به خاک کشوری دیگر بخشی از خاک و منافع آن را در اختیار گرفته و اکنون پس از وقوف به عدم توانایی خود برای تصرف بیشتر و زمین‌گیر شدن در پشت سد مقاومت حریف، برای خروج آبرومندانه از بحرانی که خود ساخته است حاضر به عقب‌نشینی نیست اما پیشنهاد مصالحه می‌دهد.

روز سه‌شنبه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ۱+۴ و جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد. این جلسه که در ادامه نشست مجازی این کمیسیون در روز جمعه شکل گرفت، از دیروز به دلیل ویژگی‌ها و حساسیت‌های آن در مسیر دستیابی به توافق احتمالی برای خروج از بن‌بست ایجاد شده در احیای مجدد برجام در صدر توجه رسانه‌های جهان بوده است.

سیدعباس عراقچی سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین دیشب و پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک با اشاره به مواضع قاطع ایران که به اطلاع اعضای ۱+۴ در نشست رسیده است اظهار داشت: در اجرای تعهدات آمریکا روش گام به گام را قبول نداریم و مجموعه اقدامات در یک گام که ما اسم ان را «وضعیت نهایی» گذاشته‌ایم باید انجام شود.

عراقچی همچنین با رد برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد مذاکره غیرمستقیم ایران با آمریکا و طرح موضوعات فرابرجامی در نشست گفت: ما هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم و نه تنها در مورد موضوعات فرابرجامی مذاکره نمی‌کنیم بلکه در مورد توافق‌نامه برجام هم که قبلا مذاکرات آن انجام شده گفتگویی نخواهیم داشت.

در کنار اظهارنظرهای سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات، مقامات آمریکایی نیز بر اساس روال معمول خود برای ایجاد فشار رسانه‌ای و تاثیرگذاری غیرمستقیم بر مذاکرات، اظهارات متعدد و متنوعی داشته‌اند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از مواضع طرح شده از سوی ایران در نشست و «حداکثری» خواندن آن اضافه کرد: ما هیچ پیشرفت فوری پیش‌بینی نمی‌کنیم. ما می‌دانیم که بحث‌های دشواری پیش رو خواهد بود، اما این یک گام سالم رو به جلو است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز که به همراه هیئتی به وین، محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام سفر کرده است طی سخنانی گفت: «اصرار مقام‌های ایران برای رفع کامل و یک‌جای تحریم‌ها نشانه جدی نبودن تهران در بازگشت به برجام است.»

او خاطرنشان کرد: « آمریکا درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران نگرانی‌هایی دارد و وقتی پرونده هسته‌ای مشخص شد، مذاکره درباره فعالیت منطقه‌ای ایران را آغاز می‌کند.»

مخالفت آشکار آمریکا با لغو یک‌باره تحریم‌ها و تاکید بر ضرورت طرح موضوعات فرابرجامی نشان می‌دهد که دولت بایدن با وجود ادعاهای مکرر در خصوص قصد این کشور برای بازگشت به دیپلماسی عملا حاضر به انجام اقدام عملی در این حوزه نبوده و با طرح مسایل انحرافی که خود از تاثیر آن بر باقی ماندن بن‌بست کنونی آگاه است در حال حرکت در مسیر گذشته اما با ادبیاتی دیگر است.

رفتار آمریکا دقیقا مشابه جنگ‌افروزی است که با حمله به خاک کشوری دیگر بخشی از خاک و منافع آن را در اختیار گرفته و اکنون پس از وقوف به عدم توانایی خود برای تصرف بیشتر و زمین‌گیر شدن در پشت سد مقاومت حریف، برای خروج آبرومندانه از بحرانی که خود ساخته است حاضر به عقب‌نشینی نیست اما پیشنهاد مصالحه می‌دهد!

بسیار روشن است که مصالحه پیش از عقب‌نشینی طرف متجاوز و جنگ‌افروز و برگرداندن خاک و منافع کشور مورد هجوم واقع شده، عملا آغاز جنگی فرسایشی با هدف شکستن مقاومت حریف است.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تداوم تجاوز آمریکا به منافع ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش طرح گام به گام و چند پاره شدن منافعش که به معنی به رسمیت شناختن خوی تجاوزگری و زیاده‌خواهی آمریکاست نخواهد شد و همان‌گونه که سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در کمیسیون مشترک اعلام کرد در صورتی که مذاکرات فعلی به محلی برای اتلاف وقت و طرح زیاده‌خواهی‌های قبلی باشد مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار