۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱

بخشیدن و کینه به دل نگرفتن، موجب عزت دنیا و آخرت می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام وحیدی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده، بیان کرد: «بخشیدن و کینه به دل نگرفتن، موجب عزت دنیا و آخرت می شود و اعتبار انسان را در پیشگاه خدا و مردم حفظ می کند.» به گزارش شفقنا، د...

بخشیدن و کینه به دل نگرفتن، موجب عزت دنیا و آخرت می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام وحیدی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده، بیان کرد: «بخشیدن و کینه به دل نگرفتن، موجب عزت دنیا و آخرت می شود و اعتبار انسان را در پیشگاه خدا و مردم حفظ می کند.»

به گزارش شفقنا، در متن یادداشت حجت الاسلام وحیدی آمده است:

قال رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَن عَفا عَن مَظلِمَهٍ أبدَلَهُ اللّه ُ بِها عِزّا فی الدّنیا و الآخِرَهِ

هر کسی ظلمی که به او شده را ببخشد خداوند در مقابل چنین بخششی عزت دنیا و آخرت به او عطا می کند.

یکی از راه های مقابله با خشم، عفو و گذشت است. انسان های کینه ای همیشه باری از خشم و عصبانیت را با خود حمل می کنند، همان کینه ای که در دل دارند تولید خشم می کند، اما انسان هایی که مرتب گناهان و خطاهای اطرافیان را می بخشند، اگر کسی در حقشان ظلمی کند نه تنها او را می بخشند و کینه ای از او به دل نمی گیرند بلکه خیرخواه او نیز هستند و برایش دعا می کنند و اگر لازم باشد خدمات دیگری هم برای او انجام می دهند، این افراد همیشه در درون و باطن خود یک آرامشی را احساس می کنند که در نتیجه می توانند خشم خود را کنترل کرده و رنجش برای دیگران نداشته باشند.

در روایات بسیاری یکی از مهم ترین نشانه های مومنین واقعی؛ بخشش آنها ذکر شده. روایتی که در ابتدای این متن آمد هم بیان می کند که بخشیدن و کینه به دل نگرفتن، موجب عزت دنیا و آخرت می شود و اعتبار انسان را در پیشگاه خدا و مردم حفظ می کند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار