۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱

باوجود زندان گوانتانامو، مذاکره آمریکا با طالبان دشوار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مارک فالون، استاد حقوق و جرم شناسی در دانشگاه جان جی در آمریکا گفت: «بسیاری از سران طالبان سال‌ها در زندان گوانتانامو زندانی بودند. بسیاری از این افراد در جنگ افغانستان به دست ژنرال‌های افغان تحوی...

باوجود زندان گوانتانامو، مذاکره آمریکا با طالبان دشوار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مارک فالون، استاد حقوق و جرم شناسی در دانشگاه جان جی در آمریکا گفت: «بسیاری از سران طالبان سال‌ها در زندان گوانتانامو زندانی بودند. بسیاری از این افراد در جنگ افغانستان به دست ژنرال‌های افغان تحویل آمریکایی‌ها شدند و درواقع فروخته شدند. برخی از آن‌ها در ادامه در قالب طرح مبادله زندانیان آزاد شدند. با آن‌ها در بازداشتگاه بگرام و همچنین گوانتانامو رفتار بسیار بدی صورت پذیرفت. بی تردید، این نوع برخورد‌ها، آثار خود را روی بسیاری از سران و اعضای طالبان برجا گذاشته است.»

وی افزود: «گوانتانامو برای این افراد و جهانیان نماد بی عدالتی و شکنجه و ظلم است. تا وقتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این زندان را همچنان فعال نگاه دارد، در مذاکره با طالبان به شدت مشکل مشروعیت خواهد داشت بویژه در مذاکره با کسانی که در زندان گوانتانامو بوده اند و دیده اند که در این مکان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

این حقوقدان گفت: بی تردید اقدامات آمریکا در افغانستان و درباره طالبان با عواقبی در سال‌های آینده همراه خواهد بود. آمریکا به افغانستان تجاوز کرد و به بهانه عملیات آزادی در این کشور وارد شد و سپس به نیروی متجاوز تبدیل شد. آمریکا از بیرحمی به عنوان خط مشی خود در افغانستان استفاده کرد و برخورد بد با انسان‌ها در افغانستان، ​رویه‌ای بسیار فراگیر بوده است. نمود این مسئله را می‌توان در شبکه زندان‌های افغانستان و نوع رفتار با زندانیان افغان مشاهده کرد.»

او در انتهای اظهاراتش گفت: «در عراق نیز شاهد بودیم که وقتی نیرو‌های نظامی آمریکایی و انگلیسی در میدان عمل قرار گرفتند عملا با چه وضعی مواجه شدند و در میدان‌های نبرد درگیر شدند.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار