۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱

بازخوانی یک پرونده عجیب درباره پله/ ستاره سینما سناریوی اسطوره فوتبال را عوض کرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بازخوانی یک پرونده عجیب درباره پله/ ستاره سینما سناریوی اسطوره فوتبال را عوض کرد!. پله اسطوره فوتبال برزیل و جهان در دهه ۷۰ میلادی در چند فیلم و سریال مقابل دوربین قرار گرفت اما مشهورترین اثر این ب...

پله اسطوه فوتبال جهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بازخوانی یک پرونده عجیب درباره پله/ ستاره سینما سناریوی اسطوره فوتبال را عوض کرد!. پله اسطوره فوتبال برزیل و جهان در دهه ۷۰ میلادی در چند فیلم و سریال مقابل دوربین قرار گرفت اما مشهورترین اثر این بازیکن در سال ۱۹۸۱ اکران شد به نام پیروزی که در ایران این فیلم «فرار به سوی پیروزی» نام گرفت.

کارگردان فیلم جان هیوستون یکی از کارگردان‌های معروف دنیای سینما بود و ستاره‌های خوبی هم در این فیلم حضور داشتند از جمله مایکل کین، سیلوستر استالونه، پله، بابی مور (کاپیتان تیم ملی انگلیس و قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶) و اسوالدو آردیلس (فوتبالیست آرژانتینی قهرمان جام جهانی ۱۹۷۸ و ستاره تاتنهام) ستاره‌های سینما و فوتبالیست‌هایی بودند که در این فیلم ایفای نقش کردند.

جالب است بدانید درام این فیلم سینمایی ورزشی مربوط به جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ است. قراراست بین اسرای زندانی نیروهای متفقین در اردوگاه آلمانی‌ها و بازیکنان آلمان مسابقه فوتبال برگزار شود. این پیشنهاد را افسران آلمانی با افسران انگلیسی زندانی در میان گذاشتند و قرار بر این شد این دیدار در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود. به همین دلیل نیروهای مقاومت فرانسه و ماموران مخفی انگلیسی وقتی از این مسابقه باخبر شدند در حال نقشه کشیدن برای فرار اعضای تیم در بین دو نیمه مسابقه فوتبال شدند.

درام این فیلم برخلاف فیلم‌های جنگی که بیشتر روی قصه بودند روی مسابقه فوتبال متمرکز بود و بسیار طبیعی نیز این بازی برگزار شد اما نکته بسیار جالب این فیلم حضور استالونه بود در حالی که قرار بود طبق فیلمنامه فیلم با برگردان و گل پله فوتبالیست افسانه‌ای برزیل به پایان یابد استالونه برای جان هیوستون شرط گذاشت که باید فیلم روی من به پایان برسد با این حال کارگردان فیلم این شرط را قبول کرد و فیلمنامه عوض شد تا فیلم با مهار ضربه پنالتی آلمانی‌ها توسط استالونه به پایان برسد.

اردوگاه جنگی در این فیلم بسیار شبیه اردوگاه‌های جنگی فیلم فرار بزرگ بود تا جان هیوستون به استیو مک‌کویین ادای دین کرده باشد.

سراسر این فیلم فرار به سوی پیروزی قصه بود و در عالم واقعیت وجود نداشت در واقع سناریو اقتباسی نبود و یک سناریو اورجینال و بکر بود به همین دلیل این فیلم موفق شد فروش خوبی داشته باشد و با هزینه ده میلیون دلاری چیزی حدود ۲۸ میلیون دلار در سال ۱۹۸۱ فروش داشت.

دیگر نکات جالب این فیلم حضور بابی مور کاپیتان تیم ملی انگلیس در سال ۱۹۶۶ جام جهانی را بالای سر برد، بود. خیلی‌ها تصور می‌کردند بابی مور نیز یکی از هنرپیشه‌های اصلی این فیلم است که کنار استالونه دیالوگ اجرا می‌کند اما سخت در اشتباه بودند چرا که شباهت ماکل کین به بابی مور باعث شده بود همه دچار اشتباه شوند. در واقع این مایکل کین بود که یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بر عهده داشت و بیشتر دیالوگ‌ها نیز اجرا می‌کرد. بابی مور چون دیالوگ نداشت در این فیلم حرف نمی‌زد، دقیقا مثل آردلیس آرژانتینی.

بیشتر دیالوگ‌های فیلم توسط مایکل کین، استالونه و پله اجرا می‌شد تا ثابت شود پله بر خلاف بابی مور برابر دوربین خیلی راحت میتوانست بازی کند یا دیالوگ اجرا کند.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار