۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

این موادغذایی دندان ها را سالم و تمیز نگه می دارد/منبع غذایی فلوراید را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان و بهداشت دندان های فرد می‌شود، دندانپزشکان می‌گویند شما همان چیزی هستید که می خورید. برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم و حفظ بهداشت دهان و دندان، یک سری ماده غذایی...

خواص چای ترش/ مفید برای فشار خون و چربی تا پوست و لاغری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان و بهداشت دندان های فرد می‌شود، دندانپزشکان می‌گویند شما همان چیزی هستید که می خورید. برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم و حفظ بهداشت دهان و دندان، یک سری ماده غذایی وجود دارد که باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

بهداشت دهان و دندان اغلب بدیهی تلقی می‌شود، اما تمرین تمیز و سالم نگه داشتن دهان، دندان‌ها و لثه‌ها برای پیشگیری از بیماری، بخش مهمی از زندگی روزمره ما است، زیرا بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان برای مدت طولانی در نهایت بر سلامت کلی ما تأثیر می‌گذارد و ممکن است جدای از حفره های دندانی و بیماری لثه نیز منجر به بیماری قلبی، سرطان، دیابت، زوال عقل، آرتریت یا عوارض بارداری شود.

در حالی که بهداشت نامناسب دهان منجر به  فرسایش دندان و التهاب لثه می‌شود، مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی قلب و عروق اشاره کرد که بهداشت نامناسب دهان همچنین منجر به باکتری در خون و باعث التهاب در بدن می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت  نیز بهداشت دهان و دندان را یک ضرورت و بخشی از سلامت عمومی در تمام عمر دانسته، بیان می‌کند که بهداشت ضعیف دهان و بیماریهای درمان نشده دهانی می‌تواند تأثیر عمیقی بر کیفیت زندگی بگذارد؛ عدم رعایت رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان بر تغذیه، صحبت کردن، کیفیت صدا و تکلم تاثیرگذار است؛ لذا توجه به این مقوله، یکی از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی در حوزه جلوگیری از بیماریهای مزمن و ارتقای سلامت است. می‌دانیم که سلامت دهانی خوب، بخشی اساسی از سلامت عمومی است؛ اگرچه بهره‌مندی از سلامت دهانی خوب، چیزی بیش از فقط داشتن دندانهای سالم است؛ بسیاری از کودکان به علت وجود پوسیدگیهای دندانی فعال و کنترل نشده، سلامت عمومی و دهانی کافی ندارند؛ بهداشت دهان و دندان، یک پیش‌نیاز برای سلامتی و یک بعد اساسی برای بهداشت عمومی و رفاه است؛ وضعیت و عملکرد بافتها و ساختمان دهان، روی ظاهر فرد، اعتماد به نفس و توانایی او در صحبت کردن و ارتباط با دیگران، تاثیر می‌گذارد.

در همین راستا دندانپزشکان توصیه می‌کنند، افراد یک سری مواد غذایی مشخص را به منظور سلامت دندان‌ها در رژیم غذایی خود بگنجانند که در گزارش زیر به آنها اشاره شده است:

۱. ماست

ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است که آن را به انتخابی مناسب برای استحکام و سلامت دندان‌ها و لثه‌ها تبدیل می‌کند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست نیز برای لثه‌ها مفید هستند زیرا باکتری‌های خوب از باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند عبور می‌کنند. اگر می‌خواهید ماست بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، نوع ساده‌ای را انتخاب کنید که قند ندارد.

۲. سبزیجات

سبز برگ رایج‌ترین مواد غذایی برای زندگی سالم و دندان‌های سالم هستند زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و کالری کمی دارند. سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج سلامت دهان و دندان ما را تقویت می‌کنند. آنها سرشار از کلسیم هستند که به ساخت مینای دندان کمک می‌کند. آنها همچنین حاوی اسید فولیک هستند که نوعی ویتامین B است که دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی است. می‌توانید بیبی‌ اسفناج  و همچنین کلم پیچ را به سالاد خود اضافه کنید. سبزیجات برگ سبز را نیز می‌توان به اسموتی اضافه کرد.

۳. میوه

میوه‌هایی مانند سیب ممکن است شیرین باشند اما دارای فیبر و آب بالایی نیز هستند. خوردن سیب باعث تولید بزاق در دهان می شود که باکتری‌ها و ذرات غذایی  را از بین می‌برد. قوام فیبری سیب باعث تحریک لثه‌ها نیز می‌شود.

۴. گوشت

بیشتر گوشت‌ها برخی از حیاتی‌ترین مواد مغذی را ارائه می‌دهند و جویدن گوشت باعث ایجاد بزاق می‌شود. بزاق بیشتر  از این جهت که اسیدیته دهان شما را کاهش می‌دهد مفید است و ذرات غذا را که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود می‌شوید. گوشت قرمز برای این منظور مفید هستند. ماهی های چرب (مانند سالمون) و توفو سرشار از فسفر هستند که یک ماده معدنی مهم برای محافظت از مینای دندان است.

۵. شکلات تلخ

شکلات البته تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد کاکائو باشد و در حد اعتدال مصرف شود. شکلات تلخ به دلیل ترکیبی به نام CBH که نشان داده است به سفت شدن مینای دندان کمک می‌کند و دندان‌های شما را کمتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌دهد، برای دندان‌ها فوق العاده است. با این حال، هر نوع شکلاتی برای شما خوب نیست.

۶. چای سبز و سیاه

چای سبز و سیاه چون این چای‌ها هر کدام حاوی پلی فنول‌هایی هستند که با  پلاک  دندان تعامل دارند. این مواد یا باکتری‌ها را می‌کشند یا نگه می‌دارند. این از رشد باکتری‌ها یا ایجاد اسیدی که به دندان‌ها حمله می‌کند جلوگیری می‌کند. چای همچنین منبع فلوراید است.

۷. آدامس های بدون شکر

آدامس‌های بدون شکر می توانند یکی دیگر از سازندگان بزاق خوب باشند که ذرات غذا را از دهان شما پاک می‌کند.

۸. غذاهای غنی از فلوراید

غذاهای غنی از فلوراید مانند نوشیدنی‌های حاوی فلوراید، یا هر محصولی که با آب فلوراید تولید می‌کنید، به دندان‌های شما کمک می‌کند. فلوراید یک ماده معدنی حیاتی مورد نیاز برای تقویت دندان‌هاست که به جلوگیری از حفره و بیماری‌های مربوط به دهان کمک می‌کند. این ماده معدنی استخوان‌های شما را قوی نگه می‌دارد و به شما در جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. فلوراید در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد. این ماده معدنی بیشتر در سیب زمینی، صدف، آبگوشت، خورشت و غیره یافت می‌شود. این ماده معدنی همچنین در خمیر دندان یا دهانشویه وجود دارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار