۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷

ایجاد ۷۵۰ هزار فرصت شغلی/دولت به دنبال حذف فقر مطلق از کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از مهر؛ سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز (جمعه) در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با اشاره به اتفاقات رخ داده در کشور گفت: متأسفانه شاهد جنگ شدید ترکیبی در ...

ایجاد ۷۵۰ هزار فرصت شغلی/دولت به دنبال حذف فقر مطلق از کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از مهر؛ سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز (جمعه) در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با اشاره به اتفاقات رخ داده در کشور گفت: متأسفانه شاهد جنگ شدید ترکیبی در فقدان شهدای عزیزمان در جغرافیای جهان اسلام و ام القرای جهان اسلام هستیم. یاد شهدای شاهچراغ، یاد شهدای ایذه و اصفهان، بسیجیان عزیزمان در مشهد گرامی می‌داریم.

وی افزود: در تمام مسئولیت‌هایم به ارتقای شوراهای اسلامی اعتقاد داشته‌ام. از دیرباز بر این باور بوده‌ام که ارتقای شوراها سبب ارتقای کمی و کیفی عملکردهای حاکمیت می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: واگذاری امور به شوراها نه تنها دولت را تضعیف نمی‌کند بلکه در راستای تقویت دولت است. از این رو ما باید بار دیگر بلدیه را به صورت کامل احیا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد بر سه محور استوار است. اولین حوزه آن تعاون است که بر اساس قانون باید ۲۵ درصد اقتصاد کشور تعاونی باشد. مسئله تعاون در اقتصاد هم شفافیت و هم فسادستیزی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین اقتصاد تعاونی در فرهنگ دینی ما اولویت دارد و یک امر اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: بخش دوم اقتصاد دولتی است که اساساً باید محدود به امورات دولتی باشد. اموراتی که اثبات شود امکان خصوصی سازی در آن بخش وجود ندارد. اسلام هم اقتصاد خصوصی را به رسمیت شناخته است.

مرتضوی بیان داشت: موضوع بعد اشتغال است. در این زمینه هم قانون اساسی و هم قوانین موضوعه یکی از وظایف دولت را اشتغال آفرینی می‌داند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری که در هفته دولت که دولتمردان به حضور ایشان رسیدند ضمن صحه گذاری بر ریل‌گذاری درست دولت در زمینه اقتصاد؛ دو مأموریت اصلی در حوزه اقتصاد ابلاغ کردند گفت: مأموریت اول در اقتصاد بر محور معادن بود. متأسفانه بخش قابل توجهی از معادن ما یا مورد مطالعه قرار نگرفته است و یا اگر مطالعات انجام شده به مرحله اکتشاف نرسیده است. در حوزه مس بنابر برخی گزارشات قادر هستیم با همین مقدار که ۷ درصد معادن مس موجود است سالانه مبلغی حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

وی افزود: ایران اسلامی بهشت معادن جهان است و باید در این حوزه سرمایه گذاری کنیم که این مُیسر نمی‌شود جز با جذب سرمایه گذاری خصوصی و خارجی است.

مرتضوی ادامه داد: نکته دوم اقتصاد دریا پایه و دریا محور است. کرانه‌ها و پس کرانه‌های وسیعی که داریم می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اشتغال کشور نقش متولی را دارد گفت: اما این وزارتخانه نخ تسبیح اشتغال است. بنابراین باید تمام نهادها به ویژه تعاونی‌ها به کمک دولت بیایند تا بتوانیم مشکل اقتصاد را حل کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی صورت گرفته است توضیح داد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در ۸ ماهه اول سال ۷۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. برای راستی آزمایی این آمار به سراغ آمار سازمان تأمین اجتماعی رفتم و بر اساس داده‌های موجود یک میلیون چهارصد و پنجاه هزار نفر در ۸ ماهه اول سال بیمه‌گذاری جدید داشتیم و این همپوشانی آمار موید این کار بزرگ است. با این وجود مشکل اشتغال حل نشده است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه در حوزه تحصیلات تکمیلی نرخ بیکاری ما بالاست، اظهار داشت: در آماری که وجود دارد نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فرصت شغلی بدون تقاضا وجود دارد که یا متخصص آن وجود ندارد یا علاقه‌ای برای گرفتن آن مشاغل نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی نکته مهمی است. ما نظام استاد شاگردی را تعطیل کردیم و معتقدیم باید دانش آموزان درکنار آموزش، فن و تخصص هم یاد بگیرند تا نیروی انسانی متخصص تربیت شود و علاوه بر تأمین نیاز کشور بتوانیم نیروی کار متخصص صادر کنیم.

وی اضافه کرد: به استناد قانون اساسی ما مکلف به تأمین عدالت هستیم و تاکید دولت بر حذف فقر مطلق است. این وزارتخانه هم با برنامه مدون به دنبال زدودن فقر مطلق و کاهش فقر نسبی است.

مرتضوی یادآور شد: هرچند مشکلات شدیدی هم وجود دارد. از جمله این مشکلات پایین بودن بهره‌وری است که دولت در این زمینه مأموریت دارد. بهره‌وری به این معنا که در کنار کاهش هزینه درآمد افزایش یابد که برای برون رفت از این مشکل دولت باید از بنگاه‌داری نجات پیدا کند. از این‌رو به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه در زمینه تأمین اجتماعی فعالیت‌های خوبی چه در حوزه توزیع خدمات و چه در حوزه تولید دارو انجام گرفته است.

وی افزود: هرچند مشکلاتی هم‌وجود دارد که ما با خرید خدمت سعی در رفع آن داریم. به‌ویژه در شهرستان‌ها تلاش می‌کنیم این کار انجام شود.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار