۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

اگر اهل جوجه کباب هستید، حتما این نکات مهم را بدانید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،آیا کباب کردن جوجه بهترین روش پخت آن است؟ این یک سوال است که شاید ذهن همه شما طرفداران جوجه کباب را به خود مشغول کرده باشد و در ادامه اگر می خواهید پاسخ سوالتان را بیابید با ما همراه باشید. آیا کب...

اگر اهل جوجه کباب هستید، حتما این نکات مهم را بدانید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،آیا کباب کردن جوجه بهترین روش پخت آن است؟ این یک سوال است که شاید ذهن همه شما طرفداران جوجه کباب را به خود مشغول کرده باشد و در ادامه اگر می خواهید پاسخ سوالتان را بیابید با ما همراه باشید.

آیا کباب کردن جوجه بهترین روش پخت آن است؟

کباب کردن یکی از سنتی‌ترین شیوه‌های طبخ گوشت است و در عین حال که می‌تواند روش مناسبی برای پخت گوشت باشد، به همان اندازه می‌تواند زیانبار نیز باشد؛ در واقع اگر گوشت را، سفید یا قرمز، در شرایط استاندارد کباب کنیم، یک وعده غذایی عالی و مقوی خواهد بود و با توجه به اینکه در روش کباب‌ کردن مواد غذایی، روغنی به کار نمی‌رود تا جذب ماده غذایی شود، انرژی دریافتی آن بالا نرفته و چاقی و مشکلاتی مانند تصلب شرایین را برایمان در پی نخواهد داشت و نسبت به سرخ کردن گوشت، شیوه سالم‌تری است. اگر کباب در شرایط غیراستاندارد تهیه شود، نه‌تنها سالم نیست که حتی ممکن است سرطان‌زا هم باشد. فراموش نکنید گوشت سفید برای آنکه کاملا پخته شود، به ۷۵ درجه سانتی‌گراد حرارت نیاز دارد.

جوجه کباب با پوست بخوریم یا بی پوست؟

جوجه‌کباب خوشمزه، جوجه‌کباب آبدار است نه خشک، بنابراین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با روغن آن، گوشت زیر پوست بپزد و اگر سوخت، پوست که چندان خوردنش توصیه نمی‌شود، بسوزد. در مرحله خوردن نیز پوست را جدا و گوشت کباب شده را میل کنید.

تحقیقات نشان داده است، داروهای آنتی‌بیوتیک یا آفت‌کش‌ها و فلزات سمی که به همراه دانه وارد جیره غذایی مرغ می‌شود، در بافت‌های لطیف و پرچرب همچون پوست مرغ تجمع می‌یابد و مصرف آن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده، حتی ریسک ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد. اگر هم احتمال تزریق هورمون در مرغ وجود داشته باشد، مصرف پوست آن عامل اصلی ایجاد کیست تخمدان، اختلال در باروری و رویش موهای زائد در بدن خانم‌ها و در آقایان آکنه‌های شدید پوستی، نارسایی در هورمون‌ها و مشکلات جنسی و در کودکان موجب اختلالات رفتاری و چاقی می‌شود.

دشمن سرسخت پوکی استخوان

بد نیست بدانید در ۱۰۰گرم جوجه،۳۳.۷۹ گرم پروتئین وجود دارد. مطالعات نشان داده است که گروهی از افراد خصوصا افراد مسن و بزرگسال پروتئین کمی مصرف می‌نمایند و همانطور که می‌دانیم پروتئین عاملی مهم برای کاهش پوکی استخوان در بزرگسالان می‌باشد. در مطالعه‌ای که بر روی تعدادی مرد و زن بین سنین ۷۰ تا ۹۰سالگی با مصرف پروتئن بالا صورت گرفت دانشمندان مشاهده نمودند که در طول ۴ سال این افراد کمتر از کسانی که پروتئین کمی مصرف می‌نمودند مبتلا به پوکی استخوان گردیده‌اند. پروتئینهای حیوانی بسیار بهتر از باقی پروتئینها برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان عمل می‌کنند.

مرغ آب پز پرخاصیت تر است یا جوجه کباب؟

گوشت مرغ را نیز به روش‌های مختلفی می‌توان طبخ کرد اما ارزش غذایی جوجه کباب به شرطی که سوخته نباشد و آب فراوانی از آن خارج نشده باشد بیشتر از مرغ آب‌پز است و مواد غذایی آن بهتر حفظ می‌شود.

در انواع گوشت موادی مانند پروتئین، ریزمغذی‌هایی مانند آهن، فسفر، روی و یا ویتامین‌های گروه ،C و D وجود دارد که باید حفظ شوند. گروه گوشت‌ها حاوی انرژی و پروتئین بسیار خوب، فسفر، منیزیم، مقداری کلسیم، روی و آهن هستند که گوشت قرمز از آهن و روی بیشتری نیز برخوردار است.

به کلسترول خیر بگویید!

جوجه کباب از غذاهایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد اما پژوهشگران به تازگی دریافته اند پخت جوجه کباب روی آتش یا زغال باعث می شود سطح پوست مرغ سمی و سرطان زا شود.

گفتنی است آتش هنگامی که با سطح جوجه تماس پیدا می کند اکسیژن با پوست جوجه ماده ای سمی ایجاد می کند که هرچه این ماده خنک تر شود مضرات آن نیز بیشتر است.

گفتنی است چربی جوجه کباب یا مرغ هنگامی که روی آتش پخته می شود بیشتر می شود و سطح کلسترول آن چندین برابر می شود.

برای پیشگیری از سمی شدن جوجه کباب بهتر است آن را در قابلمه به طبخ رساند اگرچه نوع آتیشی آن خوشمزه تر است اما مضراتش هم چندین برابر است. حالا انتخاب با خودتان است.

نکات بسیار مهم در طبخ جوجه کباب

افراد باید جوجه ها را قبل از پختن در مخلوطی از پیاز خرد شده، آبلیمو و کمی زعفران قرار دهند و هنگام مصرف جوجه کباب نیز به آن ترکیبی از ادویه های گوناگون مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه، جوزهندی، هل و میخک به اندازه دلخواه بیفزایند تا از سردی مرغ و برنج کاسته شود.

جوجه کباب باید در حرارت متعادل خوب مغز پخت شود. اشخاص باید از مصرف جوجه کباب های نیم‌پز و سوخته اجتناب کنند زیرا خوردن آن ها سبب مسمومیت می شود.

همچنین باید از سیخ های جوجه را قبل از استفاده خوب بشویند و از به کار بردن سیخ های زنگ زده و سولفاته پرهیز کنند.از دیگر غذاهای مفید در روز سیزده بدر می‌‌توان به آش اشاره کرد که حاوی اسفناج، انواع سبزیجات کوهی و حبوبات است.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط