۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان به ویژه در دوران کودکی

متخصص دندان‌پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بهداشت دهان و دندان قبل از رویش دندان‌ها آغاز می‌شود.

دندان شیری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر فاطمه نادری متخصص دندان‌پزشکی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: ماساژ لثه‌ها از جمله مواردی است که قبل از رویش دندان‌های کودکان به والدین توصیه می‌شود.

او افزود: در موارد بسیاری پوسیدگی زودرس دندان‌های شیری از دوران شیرخوارگی آغاز می‌شود به طوری که در اغلب نوزادان کمتر از ۷۱ ماه پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد.

دکتر نادری اضافه کرد: شیر خوردن طولانی مدت نوزادان (شیر خشک و شیر مادر) که فراتر از نیاز‌های تغذیه‌ای کودکان است، پوسیدگی زودهنگام دندان‌های شیری را تشدید می‌کند.

او ادامه داد: مصرف قطره آهن در پوسیدگی دندان‌های کودکان تاثیری ندارد و تنها باعث رنگ دهی به قسمت‌های پوسیده می‌شود.

دکتر نادری توصیه کرد؛ پس از یک سالگی تغذیه با غذا در نوزادان آغاز و مصرف شیر از این سن به بعد با فنجان انجام شود.

او ادامه داد: جلوگیری از تماس طولانی مدت شیر با دهان و دندان نوزادان، همچنین عدم مصرف آب شیرین و یا آب میوه صنعتی در داخل شیشه شیر برای کودکان از موارد پیشگیری در این زمینه است

دکتر نادری با تاکید بر استفاده از مسواک به صورت دو بار در روز گفت: تا پایان مقطع ابتدایی، مسواک زدن باید ازسمت والدین برای فرزندان انجام شود.

او اضافه کرد: استفاده از نخ دندان از زمان رویش و تماس بین دندان‌ها همچنین انجام فورایدتراپی در مطب پزشکان در افزایش سلامت دهان و دندان کودکان نقش آفرین است.

دکتر نادری افزود: از ۶ سالگی به بعد استفاده از دهانشویه فلوراید، روزانه و یا هفته‌ای یک بار توصیه می‌شود که مصرف دهان شویه با غلظت کمتر فوراید با دفعات بیشتر به صورت مداوم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

او ادامه داد: علاوه بر رعایت بهداشت، نوع تغذیه نیز در سلامت دندان‌ها اهمیت دارد.

دکتر نادری یادآور شد: مواد شیرین باعث تولید مواد اسیدی و سپس تخریب دندان‌ها می‌شود از این رو کاهش دفعات مصرف شیرینی در سلامت دندان تاثیر گذار است.
متخصص دندان‌پزشکی کودکان گفت:عادت استفاده از مسواک الزامی است هرچند کودکان پس از مسواک زدن به خوراکی نیاز داشته باشند، اما این امر باعث کاهش پلاکت‌ها و اثر مخرب در دندان‌ها خواهد شد.

دکتر نادری با اشاره به بازگشایی مدارس از والدین خواست: نان و پنیر را جایگزین خوراکی‌های صنعتی کنند و به جای کیک و آبمیوه ترجیحاً از میوه‌های تازه استفاده نمایند.

او اضافه کرد: اگر مسواک زدن در مدارس انجام شود فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان نهادینه خواهد شد.

مطالب مرتبط