۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳

امام حسن عسکری (ع) جامعه را برای امامت امام زمان (عج) آماده کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح جمعه در مراسم شهادت امام حسن عسکری (ع) اظهار داشت: با شهادت امام هادی (ع) در سال ۲۵۴ هجری قمری امام حسن عسکری (ع) به امامت رسیدند. نماینده ولی فقیه در استان بوشهر...

امام حسن عسکری (ع) جامعه را برای امامت امام زمان (عج) آماده کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح جمعه در مراسم شهادت امام حسن عسکری (ع) اظهار داشت: با شهادت امام هادی (ع) در سال ۲۵۴ هجری قمری امام حسن عسکری (ع) به امامت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: امام حسن عسکری (ع) شش سال امامت کردند و در سال ۲۶۰ هجری قمری در ۲۸ سالگی به دستور معتمد عباسی با سم به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) در همان دو سالگی از مدینه به اجبار به سامرا اعزام شدند و در منطقه معسکر محل استقرار نظامیان قرار گرفتند تاکید کرد: ایشان تحت محدودیت فوق العاده‌ای بودند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه زندگی امام حسن عسکری (ع) سراسر مظلومیت و غربت، اما همراه با درایت آسمانی ایشان بود خاطرنشان کرد: دوران شش ساله امامت ایشان با جو خفقان بسیار شدید حکومت عباسیان همراه بود.

وی بیان کرد: این خفقان سبب شده بود که جامعه از نهاد امامت دور شود و تهاجم فرهنگی خارجی و داخلی بسیار زیادی به اسلام ناب محمدی ایجاد شده بود.

 

امام جمعه بوشهر افزود: آن امام بزرگوار با حمایت و هدایت نخبگان جامعه نهضت ثبت و تفسیر متون فاخر دینی، قرآن و احادیث را گسترش دادند و بسیاری از کتاب‌ها در آن دوران نوشته شد. در آن دوران فضای آموزش و تعلیم و تربیت نیروهای نخبه دینی در جامعه توسعه یافت.

وی ادامه داد: کار دیگر امام حسن عسکری (ع) آمادگی جامعه برای امامت امام زمان (عج) و ایجاد فضایی برای این معنا بود که آن حضرت در ۵ سالگی به امامت برسند و این موضوع و غیبت صغری و کبری مقبول جامعه قرار گیرد.

وی همچنین به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند ۲ ویژگی است که بالاتر از آن نیست یکی ایمان به خدا و دیگری در خدمت جامعه و مردم بودن. ایمان به خدا یعنی اینکه انسان به یک منبع فیض که ذات اقدس الهی است متصل باشد، خدا بر جانش حاکم باشد و دینی زندگی کند. حضرت می‌فرمایند هرکس حقوق برادران خود را بشناسد و مراعات کند آن فرد در نزد خدا بالاترین مرتبه و منزلت را دارد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار